با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

هدف: پژوهش حاضر که به هدف بررسیکیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاه شیراز صورت گرفته است می‌کوشد تا وضعیت موجودخدمات و همچنین انتظارات کاربران از این کتابخانه­ها را در دو سطح حداقل و حداکثردر هر یک از ابعاد لیب کوال («تأثیر خدمات»، «کنترل اطلاعات» و «کتابخانه به‌عنوانمکان») بررسی کند.
روش­شناسی: روش پژوهشپیمایش است. نمونهمورد بررسی متشکل از365دانشجو به روش نمونه­گیری در دسترس و به کمک جدول مورگان انتخاب شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامهاستاندارد لیب­کوالگردآوری و با استفادهاز آزمون­های آماری ناپارامتری تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ها: در هر سه بعد مدل لیب کوال، سطحکیفیت خدمات کتابخانه‌ها از حداقل و حداکثر انتظارات کاربران پایین‌تر است. بعد «تأثیر خدمات» در بین دو بعد دیگر از وضعیت بهتری برخوردار بوده است. به عبارتیشیوه برخورد و رفتار کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه شیراز توانسته است حداقلانتظارات کاربران این کتابخانه‌ها را برآورده سازد. همچنین بعد «کنترل اطلاعات» دربین ابعاد وضعیت ضعیفی داشته است.
نتیجه­گیری: دانشگاه شیراز نیازمند ارتقایکیفیت جنبه‌های مختلف خدمات کتابخانه‌های خود به‌ویژه از ابعاد فناوری­ها، منابعاطلاعاتی و فضای کتابخانه‌ها است. برگزاری دوره­های آموزشی برای کتابداران وکاربران، تقویت نظام مدیریت مشارکتی، ایجاد سامانه­های اطلاعاتی پیشرفته، تقویتتوان بازاریابی کتابخانه و رفع چالش‌های کنسرسیوم ملی تامین منابع علمی، انطباقمعماری و طراحی داخلی کتابخانه‌ها با اصول علمی می‌تواند از راهکارهای بهبود کیفیتکتابخانه‌ها باشد

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of Library Service Quality at Shiraz University Using LibQUAL Model

چکیده [English]

Purpose: The purpose of the present study was to assess service quality at Shiraz University Libraries using LibQUAL Model. To achieve this aim, the minimum- desired and maximum- perceived levels of users’ expectations were examined in three dimensions of library service quality including "the effect of service", "the library as a place", and "the information control".
Methodology: Using a survey method, the present study investigated the viewpoints of a sample of 365 users via libQUAL questionnaire and the data were analyzed using non-parametric statistics.
Findings: In all the three libQUAL model dimensions, the libraries' service quality was lower than the minimum and the desired levels of the users’ expectations. The "effect of service" dimension gained the highest rate compared to the two other dimensions. In other words, the emotions and behaviors of the librarians met the minimum expectations of the library users. Also, the "information control" dimension received the lowest rating among the three dimensions.
Conclusion: Shiraz University libraries need to improve the quality of their services in various aspects of service quality; especially, in ICT, information materials and library spaces. Among the main solutions, one may observe  holding training courses for librarians and users, creating participatory management atmospheres, implementing advanced information systems, strengthening library marketing, eradicating the deficiencies of the National Consortium, and changing library architecture and interior designs in accordance with scientific principles

کلیدواژه‌ها [English]

  • Service Quality
  • Libraries
  • Shiraz University
  • LibQUAL