نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران از دیدگاه اعضای هیأت مدیره و مسئولین شاخههای استانی این انجمن است.
روششناسی: روش پژوهش حاضر مطالعه آمیخته (ترکیبی) است که در بخش کمی از پرسشنامه چند گزینهای و در بخش کیفی از سؤالات تشریحی (باز پاسخ) استفاده شده است. گروه مورد مطالعه، اعضای هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاعرسانی ایران و شاخههای استانی آن است. از 55 نفر عضو این گروه، 28 نفر به پرسشنامه الکترونیکی پاسخ دادند. دادههای گردآوری شده در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و بر اساس آمار توصیفی تحلیل شده است. پس از آن در بخش کیفی دادههای مورد نیاز از طریق پاسخهای تشریحی جامعه پژوهش با رویکرد کیفی تحلیل شدهاند.
یافتهها: نتایج این تحقیق نشان میدهد که عملکرد انجمن در برگزاری کارگاهها و همایشها، ارتباط با خبرگزاریها و رسانهها، وبسایت انجمن کتابداری و اطلاعرسانی خیلی خوب و خوب ارزیابی شده است. ارتباط با اساتید، دانشجویان و فعالان این رشته، ارتباط با مسئولین، ارتباط با کتابخانهها، معرفی و تقدیر از پیشکسوتان رشته، گسترش شاخههای استانی و... در حد متوسط و ارتباط با شاخههای استانی، تعامل با سایر رشتهها و حرفهها، ارتباط و شناساندن مفاهیم و کارکردهای رشته به جامعه، امکانات، تسهیلات و حمایتهای ارائه شده توسط انجمن به اعضای خود، حل مشکل اشتغال فارغالتحصیلان رشته، درآمدزایی و... نیز در حد ضعیف ارزیابی شد.
نتیجهگیری: علیرغم محاسن ذکر شده، انجمن کتابداری و اطلاعرسانی دارای نقاط ضعف و مشکلات زیادی است که باید در رفع آنها کوشید. عدم تلاش در رفع این مشکلات، موجودیت انجمن را با چالش جدی مواجه میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Board Members’ and Managers’ Views and Evaluation on the Iranian Library and Information Sciences Association
چکیده [English]
Objective: This research aimed to evaluate the performance of LIS Association based on the views obtained from board members and managers at the provincial branches.
Methodology: The methodology of the present study was a mixed-method which used a questionnaire along with a written open-ended questionnaire. The target group included board members and officials at the provincial branches. Among 55 members of this target group, 28 of them filled out an electronic questionnaire. The data collected through the questionnaire were descriptively analyzed and then the descriptive questions were analyzed qualitatively.
Findings: The results show the association performance in holding workshops and conferences, in communication with the press and media and the web site of LIS to be “very good” and “good” respectively. However, their communication with faculty members, with students and practitioners in the field, with officials and libraries, with introducing and respecting older members and with the development of the provincial branches were observed to be average. Moreover, their performance in communication with provincial branches, their interaction with other fields and professions, their attempts in introducing the concepts and functions of field to the society, along with the provision of facilities and support to its members, as well as their endeavors to solve the employment problem of graduates etc. were assessed as weak.
Conclusion: Despite the advantages mentioned above, the Association of LIS has many weaknesses and problems that need to be resolved. The lack of sufficient attempt to solve these problems call forth serious challenges against the Association.
کلیدواژهها [English]
- Iranian Library and Information Sciences Association
- performance
- Efficiency Measurement