با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران

چکیده

چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی بر اساس استانداردهای نشر مؤسسه بین‌المللی ایزو است.
روش‌شناسی: روش پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی است. ابزار پژوهش سیاهه­ای است شامل 7 بعد، 17 مؤلفه و 88 فقره اطلاعاتی که توسط پژوهشگران از استانداردهای مختلف مؤسسه ایزو در حوزه نشر گردآوری شده است. جامعه پژوهش تمامی نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی به تعداد 26 عنوان است.
یافته­ها: نشریات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در بعد وضعیت نمایه در سطح نامطلوب، وضعیت فهرست مندرجات در سطح متوسط و در ابعاد وضعیت عنوان و جلد، وضعیت اطلاعات شناسایی و صفحه‌آرایی، وضعیت شماره‌گذاری، وضعیت ساختار مقالات و وضعیت جداول، تصاویر و نمودارها در سطح مطلوبی می‌باشند. در مجموع، نشریات مورد بررسی از نظر هم‌خوانی با استانداردهای نشر ایزو در سطح مطلوبی یعنی 12/79 درصد قرار دارند.
نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر را می­توان از نخستین مطالعات صورت­گرفته در جهت شناسایی وضعیت نشریات علمی یک دانشگاه در داخل کشور از لحاظ تبعیت با استانداردهای نشر ایزو دانست. برآیندهای این پژوهش می­تواند راهنمایی برای مسئولان مربوطه در جهت استانداردسازی نشریه‌ها با رهنمودهای بین­المللی باشد تا زمینه­های نمایه‌شدن آن­ها در پایگاه­های علمی بین­المللی را فراهم آورند. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Compliance of Shahid Beheshti Journals with ISO Standards for Publication

نویسندگان [English]

  • Amir Reza Asnafi 1
  • Mohammad Reza Shekari 2

کلیدواژه‌ها [English]

  • Journal evaluation
  • Publishing iso standard
  • Shahid beheshti university
  • Scientific Journals