با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه پیام‌نور

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

3 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان

چکیده

چکیده
هدف: آشنایی با وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه بر اساس الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی است.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش تمامی کارکنان شاغل در کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه که 59 بوده‌اند را دربر می­گیرد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه مورد تأیید بنیاد اروپائی برای مدیریت کیفیت استفاده شده و روایی آن 82/0 به‌دست آمده است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه از 1000 امتیاز الگوی تعالی سازمانی مدیریت کیفیت بنیاد اروپائی، 82/489 امتیاز است. در بین معیارهای نُه‌گانه الگوی تعالی سازمانی، «راهبرد» و «فرآیندها، محصولات و خدمات» به ترتیب با کسب 2/57 درصد (2/57 امتیاز) و 69/51 درصد (69/51 امتیاز) از وضعیت مطلوب، بیشترین امتیازها را به خود اختصاص داده‌اند و معیار «کارکنان» و «نتایج مشتریان» به ترتیب با کسب 54/44 درصد (54/44 امتیاز) و 08/46 درصد (12/69 امتیاز) از وضعیت مطلوب، کمترین امتیاز را در بین این معیارها کسب نموده‌اند. به‌طور کلی، بررسی مدیریت کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه نشان می‌دهد که عوامل «توانمندساز» با کسب مجموع 25/250 امتیاز از 500 امتیاز (1/51 درصد از وضعیت مطلوب) نسبت به عوامل «نتایج» با کسب 57/239 امتیاز از 500 امتیاز (9/48 درصد از وضعیت مطلوب) از موقعیت بهتری برخوردارند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژهش بیانگر این مطلب است که کیفیت عملکرد مدیریت کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه تا سطح مطلوب فاصله زیادی دارد و در سطح پائینی قرار دارد. با توجه به یافته‌ها، جهت بهبود سطح مدیریت کیفیت در کتابخانه‌های عمومی شهر کرمانشاه باید معیارهای کارکنان، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان و شراکت‌ها و منابع را تقویت نمود تا به نتایج قابل قبول دست یافت.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of Management Performance Quality in Kermanshah Public Libraries Using Organizational Excellence Model of European Foundation for Quality Management (EFQM)

نویسندگان [English]

  • Faramarz Soheili 1
  • Fatemeh Mirahmadi 2
  • Ali Reza Esfandyari Moghadam 3

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Excellence Model
  • Quality Management
  • Kermanshah
  • public libraries