نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ، مهندسی صنایع، دانشگاه قم
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه قم.
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و دستهبندی عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق مدیریت دانش با استفاده از تکنیک دیمتل فازی در شرکت سرآمدان علم و فناوری سلمانیان فارس انجام شده است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بهشمار میآید. جامعه آماری این پژوهش را 15 نفر از خبرگان شرکت مذکور تشکیل میدهد. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامه میباشد که در پرسشنامه اول به شناسایی مهمترین عوامل موفقیت مدیریت دانش از بین عوامل پیشنهاد شده، میپردازد و در پرسشنامه دوم به مقایسه ارجحیت بین عوامل منتخب در پرسشنامه اول پرداخته شده..
یافتهها: بر اساس نتایج بهدست آمده از دیدگاه پاسخ دهندگان، از بین یازده عامل تأثیر گذار انتخاب شده برای پیادهسازی موفق مدیریت دانش عوامل فرهنگ و افراد، عوامل انگیزشی و ارتباطات مهمترین عاملها در گروه علت شناسایی شدند و در گروه اثر، فناوری اطلاعات بهعنوان تأثیر پذیرترین عامل، شناسایی گردید.
نتیجهگیری: میتوان از مهمترین عوامل شناسایی شده در این پژوهش یعنی فرهنگ و افراد، عوامل انگیزشی و ارتباطات در اولولیتهای سرمایهگذاری و اهیمت ترتیبی عوامل مؤثر بر پیادهسازی موفق مدیریت دانش را در شرکت مذکور استفاده کرد تا اهداف عالی مدیریت دانش بصورت بهینه حاصل شود. با توجه دادههای بهدست آمده با سرمایهگذاری و تمرکز بر این عوامل میتوان بر روی سایر عوامل در گروه اثر نیز تأثیر مثبت گذاشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying factors of successful implementation of knowledge management and categorizing them using fuzzy Dematel (Study of science and technology saraamadan company Salmanian Fars)
نویسندگان [English]
- Jalal Reaeenoor 1
- Hossein Jamshidvand 2
- Bahram Kabi 2
1 Facutly Member of Industrial Engineering Department , qom University
2 M.A. student of Industrial Engineering, qom University
چکیده [English]
Purpose: This study aimed to identify and categorize factors in successful implementation of knowledge management using fuzzy Dematel in Saraamadan Elmo-Fanavari Salmanian Fars Company.
Methodology: This study is an applied research in terms of objective and descriptive-survey in terms of data collection. The population of this study consists of 15 experts from Saraamadan Elmo-Fanavari Salmanian Fars Company. The data collected by 2 questionnaires. The first questionnaire was used to identify the most important success factors of knowledge management the proposed factors. The second questionnaire was to compare the priority of the factors identified by the first questionnaire.
Findings: Taking 11 influential factors for the successful implementation of knowledge management into consideration, based on the respondents’ point of view, culture of people, motivation and communication were identified as the most important cause factors, and information technology was introduced as the most important effect factor.
Conclusion: The most important step in the successful implementation of knowledge management in organizations is to identify the most influential factors for implementation of knowledge management. Results indicate that, culture and people, motivation and communication can be considered as the most important cause factors for the successful implementation of the company's knowledge management system. Focusing on these factors can make a positive impact on other influential factors.
کلیدواژهها [English]
- knowledge management
- Multi-criteria Decision Making
- Success factors
- Fuzzy Dematel