با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری

2 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قائمشهر

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیط­های دانشگاهی است.
روش­شناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران به‎عنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسی‌شده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آن میان مسئولین و خبرگان دانشگاهی و پس از اجرای تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیم­گیری، رابطۀ هر یک از متغیرها با یکدیگر آشکار شد.
یافته­ها: یافته­ها نشان داده است که از میان معیارهای معرفی‌شده، معیار چشم­انداز و مأموریت دانشگاه بیشترین تأثیر و معیار آموزش کارآفرینانه در دانشگاه کم­ترین تأثیر را بر سایر معیارها داشته­اند. بررسی میزان اهمیت معیارها نیز نشان داد که معیار قدرت نفوذ دانشگاه پراهمیت­ترین معیار و معیار چند رشته‌ای فرارشته­ای دانشگاه کم­اهمیت­ترین در میان معیارهای بوده­اند.
نتیجه­گیری: امروزه تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد مؤثر آن در تولید، به­یک هدف جهانی تبدیل شده است. براین اساس در اقتصاد دانش‌بنیان، باید از طریق وارد نمودن دانش جدید در محصولات، نوآورانه و فناورانه ثروت را افزایش داد و اشتغال ایجاد کرد، و دانشگاه­ها باید تبدیل به سازمان­های کارآفرین گردند تا به مأموریت­شان جامعة عمل بپوشانند. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Drawing the Map of Causal Relationships of Factors for the Development of the Capacity of Entrepreneurial University as a Center of Knowledge Production Through DEMATLE Method

نویسندگان [English]

  • Hossein Samadi Miarkolaei 1
  • Hamzeh Samadi Miarkolaei 2

چکیده [English]

Purpose: The aim of this study of descriptive- analytical is the drawing of the map of causal relationships of factors for the development of the capacity of entrepreneurial university in academic environments.
Methodology: To achieve to this end, the University of Mazandaran is investigated as a case study. The causal relationship of the factors for the development of entrepreneurial capacity at the university is investigated. By using a questionnaire of paired comparisons and distribute it among officials and academic experts, and after running the DEMATLE technique, the relationships between variables was evident.
Findings: The finding show that among the introduced measures, the vision and mission of the university has the most influence and the criterion of entrepreneurial education at the university has the least influence on other criteria. Exploring the extent of the important of criteria so showed that the university leverage was the most important criterion and multidisciplinary and transdisciplinary of university was the least important criterion among criteria.
Conclusion: Nowadays, in the side of successful diffusion of knowledge and its application in manufacturing, knowledge production has become to the global goal. Thus, in a knowledge-based economy, the wealth must increase by entrancing the new knowledge within products technologically and innovationaly, and created the jobs, and the Universities must come into entrepreneurial organizations to fulfill their missions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial University
  • Causal Relations
  • university
  • DEMATLE Technique
بهزادی، نازنین، رضوی، سیدمصطفی، حسینی، سید رسول. (1393). طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی. فصلنامه توسعه کارآفرینی. (7) 4. 713-697.
صمدی­میارکلائی، حسین، آقاجانی، حسنعلی، صمدی­میارکلائی، حمزه. (1394). بررسی­وتبیین ظرفیت کارآفرینانه دانشگاه­های منتخب استان مازندران. نشریه مدیریت دولتی. (1) 7. 132-111.
صمدی میارکلائی، حسین، آقاجانی، حسنعلی، صمدی میارکلائی، حمزه. (1393). ارزیابی شاخص­های دانشگاه دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مازندران بر اساس روش فازی. فصلنامه توسعه کارآفرینی. (2) 7. 388-369.
صمدی میارکلائی، حسین، آقاجانی، حسنعلی و مشازمینی، موسی. (1393). تبیین شاخص­های دانشگاه کارآفرین در آموزش عالی از طریق سیستم استنتاج فازی: مطالعه­ای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر. نشریه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی. (3) 9. 114-96.
معصوم­زاده، سیدمحسن و انصاری، محمدتقی. (1388). عوامل موثر در شکل گیری دانشگاه کارآفرین. رهیافت، 44، 11-5.
نوروزی، خلیل، باقری، مصباح­الهدی، محمدی، حمیدرضا، پاینده، رضا، نوروزی، محمد. (1393). استخراج ابعاد و شبکه‌بندی مؤلفه‌های ساختاری دانشگاه کارآفرین: رویکردی میان‌رشته‌ای. مدیریت در دانشگاه اسلامی. (3) 8. 172-155.
 
Abreu, M. , & Grinevich, V. (2014). Academic entrepreneurship in the creative arts. Environment and Planning C: Government and Policy, 32 (3) , 451–470.
Agarwal, R. , & Shah, S. K. (2014). Knowledge sources of entrepreneurship: Firm formation by academic, user and employee innovators. Research Policy, 43 (7) , 1109–1133.
Åstebro, T. , Bazzazian, N. , & Braguinsky, S. (2012). Startups by recent university graduates and their faculty: Implications for university entrepreneurship policy. Research Policy, 41 (4) , 663–677.
Audretsch, D. B. (2014). From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. The Journal of Technology Transfer, 39 (3) , 313–321.
Arnaut, D. (2010). Towards an Entrepreneurial University. International Journal of Euro-Mediterranean Studies, 3 (1) , 135–152.
Bai, C. , & Sarkis, J. (2013). A grey-based DEMATEL model for evaluating business process management critical success factors. International Journal of Production Economics, 146 (1) , 281–292.
Chen, F. H. , Hsu, T. S. , & Tzeng, G. H. (2011). A balanced scorecard approach to establish a performance evaluation and relationship model for hot spring hotels based on a hybrid MCDM model combining DEMATEL and ANP. International Journal of Hospitality Management, 30 (4) , 908–932.
Etzkowitz, H. , & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Research policy, 29 (2) , 109–123.
Fontela, E. , & Gabus, A. (1976). The DEMATEL Observer, DEMATEL 1976 Report. Switzerland, Geneva, Battelle Geneva Research Center.
Guerrero, M. , & Urbano, D. (2010). The development of an entrepreneurial university. The Journal of Technology Transfer, 37 (1) , 43–74.
Gibb, A. (2012). Exploring the synergistic potential in entrepreneurial university development: towards the building of a strategic framework. Annals of Innovation & Entrepreneurship, 3, 1–21.
Gabus, A. , & Fontela, E. (1972). World problems, an invitation to further thought within the framework of DEMATEL. Battelle Geneva Research Center, Geneva, Switzerland.
Jain, S. , George, G. , & Maltarich, M. (2009). Academics or entrepreneurs? Investigating role identity modification of university scientists involved in commercialization activity. Research policy, 38 (6) , 922-935.
 Jeng, D. J. F. , & Tzeng, G. H. (2012). Social influence on the use of Clinical Decision Support Systems: Revisiting the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology by the fuzzy DEMATEL technique. Computers & Industrial Engineering, 62 (3) , 819–828.
Klofsten, M. , & Jones-Evans, D. (2000). Comparing academic entrepreneurship in Europe–the case of Sweden and Ireland. Small Business Economics, 14, 299–309.
Lacetera, N. (2009). Academic entrepreneurship. Managerial and Decision Economics, 30 (7) , 443–464.
Lazzeretti, L. , & Tavoletti, E. (2005). Higher education excellence and local economic development: The case of the entrepreneurial university of Twente. European Planning Studies, 13 (3) , 475–493.
Mahdavi Mazdeh, M. M. , Razavi, S. M. , Hesamamiri, R. , Zahedi, M. R. , & Elahi, B. (2013). An empirical investigation of entrepreneurship intensity in Iranian state universities. Higher Education, 65 (2) , 207–226.
O’Shea, R. P. , Allen, T. J. , O'Gorman, C. , & Roche, F. (2004). Universities technology transfer: A review of academic entrepreneurship literature. Irish Journal of Management, 25 (2) , 11–29.
O'Shea, R. P. , Allen, T. J. , Chevalier, A. , & Roche, F. (2005). Entrepreneurial orientation, technology transfer and spinoff performance of US universities. Research Policy, 34 (7) , 994–1009.
O'Shea, R. P. , Allen, T. J. , Morse, K. P. , O'Gorman, C. , & Roche, F. (2007). Delineating the anatomy of an entrepreneurial university: the Massachusetts Institute of Technology experience. R&d Management, 37, 1–16.
Rothaermel, F. T. , Agung, S. D. , & Jiang, L. (2007). University entrepreneurship: a taxonomy of the literature. Industrial and corporate change, 16 (4) , 691–791.
Röpke, J. (1998). The entrepreneurial university. Innovation, academic knowledge creation and regional development in a globalized economy.
Shane, S. (2002). Executive forum: university technology transfer to entrepreneurial companies. Business Venturing, 17 (6) , 537-552.
Tzeng, G. H. , Chiang, C. H. , & Li, C. W. (2007). Evaluating intertwined effects in e-learning programs: A novel hybrid MCDM model based on factor analysis and DEMATEL. Expert systems with Applications, 32 (4) , 1028–1044.
Toole, A. A. , & Czarnitzki, D. (2007). Biomedical academic entrepreneurship through the SBIR program. Journal of Economic Behavior & Organization, 63 (4) , 716–738.
Urbano, D. , & Guerrero, M. (2013). Entrepreneurial universities socioeconomic impacts of academic entrepreneurship in a European region. Economic Development Quarterly, 27 (1) , 40–55.
Wood, M. S. (2011). A process model of academic entrepreneurship. Business Horizons, 54 (2) , 153–161.
Wu, W. W. (2008). Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach. Expert Systems with Applications, 35 (3) , 828–835.
Walsh, J. P. , & Huang, H. (2014). Local context, academic entrepreneurship and open science: Publication secrecy and commercial activity among Japanese and US scientists. Research Policy, 245-260.
Yusof, M. , & Jain, K. K. (2010). Categories of university-level entrepreneurship: a literature survey. International entrepreneurship and management, 6 (1) , 81–96.
Zucker, L. G. , Darbyand, M. R. , & Brewer, M. B. (1998). Intellectual human capital and the birth of US biotechnology enterprises. American Economic Review. 88 (1) , 290–306.