مدیریت دانش دیجیتالی
حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 11-24
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش توصیفی- پیمایشی، ترسیم نقشة روابط علّی میان عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در محیطهای دانشگاهی است. روششناسی: برای دستیابی به این هدف، دانشگاه مازندران بهعنوان نمونۀ موردی مطالعه شده است، و روابط علّی عواملِ توسعة ظرفیت دانشگاه کارآفرین در این دانشگاه بررسیشده است. با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آن میان مسئولین و خبرگان دانشگاهی و پس از اجرای تکنیک آزمایش و ارزیابی تصمیمگیری، رابطۀ هر یک از متغیرها با یکدیگر آشکار شد. یافتهها: یافتهها نشان داده است که از میان معیارهای معرفیشده، معیار چشمانداز و مأموریت دانشگاه بیشترین تأثیر و معیار آموزش کارآفرینانه در دانشگاه کمترین تأثیر را بر سایر معیارها داشتهاند. بررسی میزان اهمیت معیارها نیز نشان داد که معیار قدرت نفوذ دانشگاه پراهمیتترین معیار و معیار چند رشتهای فرارشتهای دانشگاه کماهمیتترین در میان معیارهای بودهاند. نتیجهگیری: امروزه تولید دانش در کنار انتشار موفق و کاربرد مؤثر آن در تولید، بهیک هدف جهانی تبدیل شده است. براین اساس در اقتصاد دانشبنیان، باید از طریق وارد نمودن دانش جدید در محصولات، نوآورانه و فناورانه ثروت را افزایش داد و اشتغال ایجاد کرد، و دانشگاهها باید تبدیل به سازمانهای کارآفرین گردند تا به مأموریتشان جامعة عمل بپوشانند.
مقاله پژوهشی
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
زهرا اباذری؛ زهره میرحسینی؛ مهدیه عسکری سرکله
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 25-37
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه پایگاههای هزینهبر ساینس دایرکت، امرالد با پایگاه رایگان دواج، در دو مقوله ابزار جستوجو و سازماندهی و بیان نقاط قوت و ضعف آنهاست. روش شناسی: پژوهش حاضر به روش مطالعه تطبیقی انجام گرفته است و جامعه آماری آن پایگاه ساینس دایرکت، امرالد و دواج به علت پراستفاده بودن و همبستگی نزدیک از لحاظ ابزارهای جستوجو ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه پایگاههای هزینهبر ساینس دایرکت، امرالد با پایگاه رایگان دواج، در دو مقوله ابزار جستوجو و سازماندهی و بیان نقاط قوت و ضعف آنهاست. روش شناسی: پژوهش حاضر به روش مطالعه تطبیقی انجام گرفته است و جامعه آماری آن پایگاه ساینس دایرکت، امرالد و دواج به علت پراستفاده بودن و همبستگی نزدیک از لحاظ ابزارهای جستوجو و سازماندهی است. ارزیابی این پایگاهها به وسیله دو سیاهه وارسی محقق ساخته از ابزارهای جستوجو و سازماندهی صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی همچون فراوانی و میانگین و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک متغیر و آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فراوانی مؤلفههای سازماندهی در ساینسدایرکت و امرالد و دواج به ترتیب 73%و %56 و 41%، و میانگین مؤلفههای ابزار جستوجو به ترتیب 68%و 57%و 38% است. بحث و نتیجهگیری: تحلیل یافتهها نشان داد که پایگاههای هزینهبر ساینسدایرکت نسبت به پایگاه رایگان از لحاظ ابزارهای جستوجو و سازماندهی از وضعیت بهتری برخوردار هستند.
مقاله پژوهشی
مهسا امینی؛ میترا پشوتنی زاده
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 39-48
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش رضایت کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان از نرمافزار کتابخانهای این سازمان در از مولفههای «مشخصات کلی نرم افزار»، «جست و جو و بازیابی اطلاعات»، امکانات ابر داده ای، گزارش گیری، سازماندهی و ورود اطلاعات، سیاهه برداری، سفارشات و کنترل دسترسی و امنیت "است. روششناسی: ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش رضایت کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان از نرمافزار کتابخانهای این سازمان در از مولفههای «مشخصات کلی نرم افزار»، «جست و جو و بازیابی اطلاعات»، امکانات ابر داده ای، گزارش گیری، سازماندهی و ورود اطلاعات، سیاهه برداری، سفارشات و کنترل دسترسی و امنیت "است. روششناسی: پژوهش حاضر، به روش پیمایشی- توصیفی انجامشده است. جامعه پژوهش، 50نفر و شامل تمامی کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان است که از نرمافزار کتابداری این کانون استفاده میکنند. به علت قلت جامعه، روش نمونهبرداری از طریق سرشماری صورت گرفت.. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، توزیع فراوانی، انحراف معیار) و آمار تحلیلی) آزمون t یکطرفه و آزمون فریدمن (استفادهشده است. نرمافزار مورداستفاده SPSS نسخه 16 است. یافتهها: بیشترین رضایت کتابداران و مربیان از مؤلفه «مشخصات کلی نرمافزار» با 84/7 درصد و کمترین آن از مؤلفه «امکانات ابر دادهای» با 15/2 درصد است. عوامل جمعیت شناختی تأثیر معنیداری بر میزان رضایت پاسخدهندگان نداشت. نتیجهگیری: نرمافزار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نتوانسته است رضایت کتابداران را در انجام فعالیت روزانه برآورده نماید.
مقاله پژوهشی
غلامرضا حیدری؛ شهناز خادمی زاده؛ مرضیه سقائی طلب
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 48-61
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای جهت سنجش وضعیت کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با توجه به تأثیر موانع و عوامل بازدارندهی کارآفرینی دانشآموختگان این رشته است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شده است. پایایی ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای جهت سنجش وضعیت کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با توجه به تأثیر موانع و عوامل بازدارندهی کارآفرینی دانشآموختگان این رشته است. روششناسی: روش پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع مطالعه کاربردی است. از روایی صوری و روایی سازه جهت اعتباریابی پرسشنامه استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شده است. جامعهی پژوهش حاضر 583 نفر از فارغالتحصیلان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای شهر اهواز (دانشگاه شهید چمران، دانشگاه جندیشاپور، دانشگاه پیامنور و دانشگاه آزاد اسلامی) است که از طریق فرمول کوکران نمونهی مورد مطالعه 231 نفر محاسبه شد، و جهت اطمینان بیتشر 250 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها نشان داد که از 84 گویهی اثرگذار بر کارآفرینی دانشآموختگان رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی 55 گویه با کل آزمون همستگی داشته که منجر به ایجاد 5 مانع عمدهی اثرگذار بر کارآفرینی در این رشته شده است. شدت اثرگذاری هریک از موانع به ترتیب از زیاد به کم عبارتند از: موانع آموزشی و نظام آموزشی، موانع پژوهشی و فناورانه، موانع قانونی حمایتی، موانع فردی رفتاری و موانع فرهنگی اجتماعی. نتایج پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی نشان داد که پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که پرسشنامهی موانع کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی با نگاه جامع به متغیرهای اثرگذار بر کارآفرینی در متون معتبر صورت گرفته است که با توجه به ضرایب روایی و پایایی رضایت بخش، ابزاری مناسب برای سنجش کارآفرینی در علم اطلاعات و دانش شناسی در پژوهشهای بعدی میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
فرحناز فتح اله زاده
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 63-70
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، ایجاد فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعة قابلیتهای انسانی) با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اذربایجان غربی میباشد. روش تحقیق: ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطة بین مؤلفههای کیفیت زندگی کاری (پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، ایجاد فرصت رشد و امنیت مداوم، قانونگرایی در سازمان، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی و توسعة قابلیتهای انسانی) با تعهد سازمانی کتابداران کتابخانههای عمومی استان اذربایجان غربی میباشد. روش تحقیق: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعة آماری آن نیز شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پرسشنامه تعهد سازمانی مییر و آلن بوده و برای تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل، آزمون تحلیل واریانس یک راهه (آنوا) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و مؤلفههای آن با تعهد سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین کتابداران کتابخانههای عمومی از لحاظ اطلاعات جمعیت شناختی (جنسیت، رشته تحصیلی، سمت، و سابقه خدمت) در رابطه با کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان داد در صورتی که کتابخانهها بتوانند شرایطی را فراهم آورند تا کیفیت زندگی کاری کتابداران افزایش یابد، به دنبال آن تعهد سازمانی آنها نیز به خودی خود بهبود خواهد یافت.
مقاله پژوهشی
ابوالفضل اسدنیا؛ قاسم موحدیان؛ مرضیه سقایی طلب
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 71-81
چکیده
هدف: هدف این پژوهش سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان میباشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان شامل 112 نفر تشکیل میدهند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد زامپاتکیس و موستاکیس (2007) بوده است. پایایی ابزار ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش سنجش رفتار کارآفرینی سازمانی کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان میباشد. روش: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را کلیه کارکنان کتابخانههای عمومی استان زنجان شامل 112 نفر تشکیل میدهند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد زامپاتکیس و موستاکیس (2007) بوده است. پایایی ابزار پرسشنامه به تایید رسیده و ضریب آلفای کرونباخ آن 72/0 محاسبه شده است. به منظور تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که کتابداران کتابخانههای عمومی استان زنجان دارای بینش استراتژیک کارآفرینانه هستند و فرهنگ سازمانی غالب در کتابخانههای عمومی زنجان فرهنگ کارآفرینانه میباشد. دیگر یافته پژوهش حاضر نشان داد که کتابخانههای عمومی زنجان از محیط حمایتی مطلوبی در جهت حمایت از کتابداران خلاق و کارآفرین برخوردار است و در بین کارکنان این کتابخانهها، افراد با مدارک تحصیلی رشته کتابداری نسبت به کارکنان با تحصیلات در رشتههای غیرکتابداری، صفات کارآفرینانه سازمانی مطلوبتری دارند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج حاصل از بررسی فرضیههای فرعی، میتوان چنین استنباط کرد که کتابداران جامعه حاضر دارای ویژگیهای کارآفرینانه هستند.
مقاله پژوهشی
زاهد بیگدلی؛ افتخار مؤمنی؛ خدیجه قنبری مهرنیت
دوره 2، شماره 4 ، اسفند 1394، صفحه 83-92
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت جو سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و میزان فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران و همچنین رابطة بین متغیر جو سازمانی با دو متغیر دیگر است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر متشکل از کلیهی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز است ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت جو سازمانی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و میزان فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران و همچنین رابطة بین متغیر جو سازمانی با دو متغیر دیگر است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر متشکل از کلیهی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز است که با سمت کتابدار مشغول به فعالیت میباشند. تعداد کل جامعهی مورد نظر 125 نفر میباشد و پرسشنامه میان کل جامعه پژوهش توزیع گردید که از این میان تعداد 110 نفر (88%) پاسخگو بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه گردآوری شد در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها در سطح آمار استنباطی برای تعیین رابطهی جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین برای بررسی وضعیت جو سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز و بررسی وضعیت فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران از آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. یافتهها: طبق یافتههای حاصل از این پژوهش جو سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز در سطح مطلوبی قرار دارد. همچنین، بین جو سازمانی با فرسودگی شغلی و رضایت شغلی کتابداران دانشگاهی شهر اهواز رابطه وجود دارد. همچنین، یافتهها نشان داد که فرسودگی شغلی کتابداران در سطح بالایی است و آنان از شغل خود رضایت ندارند. نتیجهگیری: در شرایط کنونی کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز از جو سازمانی مطلوبی برخوردار است ولی کتابداران این کتابخانهها همچنان از شغل خود رضایت ندارند و فرسودگی شغلی آنان در سطح بالایی قرار دارد. چنانچه مسئولان و مدیران این کتابخانهها به اهمیت کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاه و نیروی انسانی شاغل در این کتابخانهها توجه بیشتری نمایند، میتوانند روند رضایت شغلی کتابداران را بهبود بخشند و از فرسودگی شغلی آنان جلوگیری نمایند