با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه قم، ایران.

2 کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش، بررسی موانع استفاده از فناوری اطلاعات درآموزش دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است.
روش­شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه پیام نور واحد تنکابن است. بر اساس فرمول کوکران تعداد 107 نفر بر اساس ضوابط نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته­ای که دارای 27 گویه بود، گردآوری شد.
یافته‌ها: از میان ابعاد پنج گانه­ی مورد بررسی در این پژووهش، موانع فنی با میانگین 067/4، موانع انسانی با میانگین 027/4، موانع مدیریتی با میانگین 022/4، موانع اقتصادی با میانگین 116/4، موانع فرهنگی با میانگین964/3، به ترتیب رتبه اول تا پنجم را کسب نمودند. بر خلاف تصور اولیه موانع مدیریتی در پزوهش حاضر رتبه سوم شد.
نتیجه­ گیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساخته‌ای مبتنی بر متون و منابع مختلف با ضریب پایایی بالا تهیه شد که در پژوهش‌های آتی می‌‌تواند مورد استفاد قرار گیرد. همچنین بر اساس یافته‌های پژوهش، مؤلفه­هایی در ابعاد پنج­گانه، مورد بررسی قرار گفت که یافته­های مربوط به آنها می­تواند راهکارهایی اجرایی برای رفع موانع پیاده­سازی فناوری اطلاعات در امر آموزش جامعه­ی مورد مطالعه و سایر حوزه­های مشابه فراهم آورد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Survey of Barriers to the use of information technology in education Payam Noor University Students: A Case Study of Tonekabon Branch

نویسندگان [English]

  • Yaghoub Norouzi 1
  • Azadeh Eghlim Arkani 2

2 Masters of Knowledge and Information Science, Payam Noor University, Iran

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to examine barriers to the use of information technology in education in Tonekabon Branch of Payam Noor University.
Methodology: This study is functional regarding its purpose and it is survey-analytical, regarding its nature. The statistical group is consisted all of university students who are studying in Tonekabon Branch of Payam Noor University. Based on Cochran formula a stratified sample of 107 people was selected and Through 27 questionnaire were examined.
Findings: Among the five dimensions of the research, technical barriers with average of 4/067, human barriers 4/027/4, administrative barriers, 4/022, economic barriers 4/116, and cultural barriers 3/964, sequentially, were ranked from first to fifth degree. It's important to note that contrary to the initial impression management barriers in the present research was third.
Conclusion: based of the research a research-constructed questioner from the study of literature with high reliability was obtained that could be used by future studies. Also the result of this research can be used in development of study community and other area

کلیدواژه‌ها [English]

  • Academic education
  • Information technology
  • Payam Noor University
  • Tonekabon
  • Technical barriers
بزرگ ضیابری، فرهاد (1390). سبب شناسی بهره­گیری از فن­آوری اطلاعات در آموزش و پرورش: مورد پژوهی مدارس متوسطه، فنی- حرفه‌ای و کار و دانش شهر رشت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
بهشتی، زهرا (1385). دگرگونی‌های فناوری‌های آموزشی بر پایه فناوری اطلاعات: مجموعه مقالات همایش از آموزش الکترونیکی تا دانشگاه مجازی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
پارسا نیارق، فریدون (1379). بررسی سیر تحول تاریخی نظام آموزش عالی از راه دور در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
تفرشی، میرهادی(1376). بررسی نظرات فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پیرامون برنامه آموزشی این رشته. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­رسانی، دانشگاه فرودسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی.
داورپناه، محمدرضا (1381). موانع زیر ساختی بهره­گیری از فناوری اطلاعات در کتابخانه‌های دانشگاهی ایران. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 5 (2): 1-23.
داورپناه، محمدرضا (1378). برنامه‌ریزی زیر ساخت تکنولوژی اطلاعات در کشورهای در حال توسعه. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 2 (4): 1-22.
درانی، کمال؛ رشیدی، زهرا (1386). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط دبیران مدارس هوشمند تهران با تأکید بر مدل پذیرش فناوری اطلاعات، پژوهش در نظام­های آموزشی، 1 (1): 23-46.
رضایی، مسعود؛ محمدی، داود (1390). بررسی عوامل مؤثر بر استفاده از فناوری اطلاعات توسط دانشجویان کشاورزی. پژهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات سابق)، 27 (2): 413-428.
حسن­زاده، محمد (1381). امکان سنجی آموزش از راه دور در ایران از طریق اینترنت. پایان نامه کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
حسن­زاده، محمد (1384). فناوری اطلاعات و کاربرد آن در آموزش، کتاب ماه، 89 (اردیبهشت): 5-9.
شیخ شجاعی، فاطمه؛ علومی، طاهره (1386). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه­های دانشکده­های فنی دانشگاه­های دولتی شهر تهران. کتابداری و اطلاع رسانی، 10 (3): 9-34.
فلکی، ملیحه؛ شعبانعلی فمی، حسین؛ ایروانی، هوشنگ و موحدمحمدی، حمید (1386). تحلیل عوامل تأثیرگذار بر کاربری فناوری اطلاعات توسط کارشناسان نظام ترویج کشاورزی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 44 (2): 151-171.
فیضی، کامران؛ رحمانی، محمد (1383). یادگیری الکترونیکی در ایران، مسائل و راهکارها (با تأکید بر آموزش عالی). فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی؛ 10 (3): 99-120.
منتظر، غلامعلی (1383). راهبردهای توسعه اطلاعاتی نظام آموزشی عالی. در مجموعه مقالات 51 نشست رؤسای دانشگاه­های تهران. تهران: وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
مهتدی، نجمه (1378). شناسایی عوامل مؤثر در به­کارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی واحد گرمسار، 2 (1): 119-136.
نواب­زاده، امین (1380). فناوری اطلاعات. فصلنامه آموزش جهاد دانشگاهی، 1 (7): 35.
نوروزی، یعقوب؛ جعفرپور، اسماعیل (1390). ارائه شاخص‌‌های سنجش آمادگی الکترونیکی در کتابخانه‌های دانشگاهی براساس مدل IUP. فصلنامه علمی و پژوهشی پردازش و مدیریت اطلاعات، 27 (2): 479-494.
هاشمی­فر، دانش (1380). مبانی نظری تکنولوِی آموزشی، تهران: سمت.
 
 
Aduwa- Ogiegbaen, S. E. , & Iyamu, E. O. S. (2005). Using Information and Communication Technology in Secondary Schools in Nigeria: Problems and Prospects. Educational Technology & Society, 8 (1) , 104-112.
Dalili, Hamid (2002). "A Layout to Design the infrastructures of Digital library of payam-e- Noor University". 16th AAOU Annual Conference held during Nov. 4th to 7th 2002.
Fletcher & et al. (1990). This online database contains educational software packages available in the UK targeted at the pre-school to further education market. Becta Educational Software Database.
Hamilton, M. & Retha, S. (2004). The utilisation of an intranet as a knowledge management tool in academic libraries. The Electronic Library. 22 (5): 393-400. Retrieved: Sept 11, 2012, fro: www. emereldinsight. com/ 0264-0473. htm
Maningas, R. V. , & Mancebo, S. T. (2004). Utilization of IT-based services and communication echnology media by end-users of agricultural research and extension networks in the Philippines. Proceeding of the AFITA/WCCA Joint Congress On IT In Agriculture, 13-20, Thailand: Bangkok.
McKnight, P. (1995). Managing Technological Change in Academies. Retrieved: Sep 6, 2012, from: www. educause. edu/ir/library/text
Mary, M. (2000). Information technology for management turban. European Journal of Education. 36 (4): 102-117.
Meerts, J. (2003). Why information technology still matters in higher education. Harvard Business Review, Nov & Dec.
Mouzakitis, G. S. (2009). E-learning: the six important “Wh…?” Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1 (1): 2595–2599.
Tarvid, A. , 2008. Measuring the e readiness of higher education institutions, SSE Riga Student Research papers, 6 (102). Stockholm school of economics in Riga, pp: 13, 15, 21