با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد نیشابور، ایران

2 استادیار، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد نیشابور، ایران.

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش انجام مرور جامعی بر مطالعات انجام شده در زمینه تجاری­سازی محصولات دانش­بنیان در ایران، در جهت شناسایی و سپس رتبه بندی مهمترین عوامل موثر بر فرآیند تجاری­سازی محصولات دانش­بنیان با رویکرد صادرات می­باشد.
روش­شناسی: پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است که به روش پیمایشی توصیفی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد مشهد است. در میان 133 نفر اعضای هیئت علمی، بر اساس فرمول کوکران یک نمونه 71 تایی به­صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت رتبه­بندی عوامل موثر، اطلاعات پرسشنامه جمع­آوری گردیده و توسط روش­های آماری توصیفی و استنباطی و آزمون فریدمن و با استفاده از نرم افزار SPSS، داده­ها مورد تحلیل قرار گرفته و موثرترین عوامل شناسایی می­شوند.
یافته­ها: در میان چهار عامل اصلی موثر شناسایی شده بر تجاری سازی محصولات دانش بنیان با رویکرد صادرات، رتبه بندی عوامل به صورت عوامل حقوقی و اقتصادی با میانگین 11/4، عوامل تسهیل کننده صادرات با میانگین 4، عوامل فنی با میانگین 95/3 و عوامل فرهنگی جتماعی با میانگین 94/3 شناسایی شده­اند.
نتیجه­گیری:  بر اساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق بر اساس طیف لیکرت با ضریب پایایی بالا تهیه شد که بر اساس آن 22 شاخص در قالب چهار عامل اصلی به عنوان عوامل موثر بر تجاری سازی محصولات دانش بنیان با رویکرد صادرات در نظر گرفته و نتایج حاصل از آن مورد تحلیل قرار گرفت که می­تواند در جهت ارائه راهکارهای اجرایی جهت ایجاد یک برنامه منسجم برای برنامه­ریزی و سازماندهی شرایط مطلوب تجاری­سازی و صادرات محصولات دانش­بنیان  و رفع موانع موجود موثر واقع گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and ranking the influencing factors of commercialization of knowledge based products in order to export

نویسندگان [English]

  • Majid Shamsi 1
  • Touraj Sadeghi 2

1 Masters of Commercial Management, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Neishabour, Iran

2 Associate Professor, Commercial Management, Islamic Azad University, Neishabour Branch, Neishabour, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study is to present a comprehensive review on the literature available on commercialization of knowledge-based products in Iran so as to determine and rank the most affecting facors considering export facilitating approach.
Methodology: with regard to the purpose, this research could be known as a functional research being done as analytical survey. The statistical group includes 133 faculty members of Islamic Azad university of Mashhad in which a sample of 71 members have been randomly selected based on Cochran formula. To find the importance degree of effective factors and to rank them, we then applied the descriptive and deductive statistic techniques within SPSS software as well as the Friedman test on the data gathered from questionnaire.
Findings: among the four main determined affecting factors of commercialization process of knowledge-based products, in final ranking, the economical and legal factors with mean of 4.11 and export facilitator factors with the mean of 4 received the highest rank respectively. Furthermore the technical factors and cultural and social factors with mean score of 3.95 and 3.94 could be implied as thired and forth factors.
Conclusion: the Likert Spectrum questionnaire with high reliability has been prepared on the basis of which, 4 main criteria including 22 sub-criteria have been considered as the affecting factors of commercialization process for commercializing the knowledge-based products in Iran. These identified affecting factors could be then taken into consideration for proposing executive solutions to create a coherent program for planning and organizing favorable conditions for the commercialization and export of knowledge based products and removing existing barriers. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • commercialization process of knowledge-based products
  • ranking
  • statistics techniques
  • Friedman test
  • SPSS
بوشهری، علیرضا. الیاسی، مهدی. نظر یزاده، فرهاد. (1382). ارزیابی نوآوری­های فناورانه در سازمانهای صنعتی. اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
یداللهی فارسی، جهانگیر. کلاتهایی، زهرا. (1389). شناسایی استراتژ یهای تجار ی­سازی تکنولوژی در حوزه بیوتکنولوژی در ایران، کنفرانس بین‌المللی مدیریت تکنولوژی، تهران، ایران.
شیروانی، کوروش. (1386). روش‌ها و ضوابط اولیه تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران.
فکور، بهمن. حاجی حسینی، حجت الله. (1387. ) کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در دانشگاههای ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری.
فکور، بهمن. (1389). مروری بر مفاهیم نظری تجار یسازی نتایج تحقیقات، فصلنامه رهیافت، بهار و تابستان ۸9(37).
بندریان، رضا. موسائی، احمد. (1388) بهره­گیری از صنایع موجود راه حلی برای تسهیل تجاری­سازی، فصلنامه رشد فناوری، 5(18).
صنوبر، نجف. ناصر، (1390). تأثیر محرک‌های نوآوری بر ظرفیت نوآوری شرکت­های دانش بنیان، فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری، 4(2).
میربلوک، علیرضا. صفر یالموتی، فاطمه. (1387) فرایند ایده تا بازار، نشریه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 2، 65-47.
قاضی نوری، سیدرضا. (1384). استراتژی‌ها و روندهای تجاری برای بازاریابی محصولات‌هایتک، مورد مطالعه: فناوری در ایران، دومین همایش مدیریت فناوری در ایران.
مهرگان، نادر. دهقانپور، محمدرضا. ده موبد، بابک. (1391) صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه سیاست علم و فناوری، 10.