با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناس ارشد اقتصاد، پژوهشگر، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد پژوهشکده آموزش باز و از راه دور دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی مؤلفه‌های مؤثر بر سبک رهبری و مدیریت پژوهش در دانشگاه پیام نور استان تهران است.
روش­شناسی:  این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. بدین منظور، با استفاده از روش کیفی مبتنی‌بر تحلیل تم، 48 زیر مؤلفه شناسایی  و در قالب هشت مؤلفه اصلی (شامل چشم‌انداز، توانمندسازی مستمر گروهی، بهبود مستمر عملکرد، الهام بخشی، تیم‌سازی، جاذبه عمیق، خودارزیابی مستمر و مربی‌گری) طبقه­بندی شد. مطابق ضریب آلفای کرونباخ (86/0)، پرسشنامه‌  تحقیق پایا و منسجم است. همچنین، براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم، مدل مفهومی  تبیین‌کننده مناسبی، به لحاظ تمامی مؤلفه‌های اصلی و زیر مؤلفه‌های مربوط، است. برای تعیین وزن مؤلفه‌ها از مقایسات زوجی استفاده شده است.
یافته­ ها: نتایج بیانگر آن است که مؤلفه‌های چشم‌انداز (بصیرت) (4552/0)، توانمندسازی مستمر گروهی (1945/0) و بهبود مستمر عملکرد (1893/0) بیشترین اهمیت و تأثیرگذاری را بر رهبری و مدیریت پژوهش دارند.
بحث و نتیجه­ گیری:  بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری‌ شده، سبک رهبری پژوهش دانشگاه آمرانه و در برخی موارد توأم  با سبک رهبری هدایت‌بخش است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining Research Leadership Style and Management at Payame Noor University, Case Study: Tehran Province

نویسندگان [English]

  • Yeganeh Mousavi Jahromi 1
  • Javad Nobakht 2
  • Narges Khaki 3

1 Professor of Economic, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 M.A of Economic, Researcher, Tehran, Iran

3 M.A of Economic, Open and Distance Education Research Center of Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of the present study is identifying and evaluating the affecting factors on the research leadership style and management at Tehran province branch of Payame Noor University
Methodology: This research by descriptive - survey method. In this regard, 48 sub-components were identified by using the qualitative method based on theme analysis and they were classified in the form of eight main components (including prospect, teamwork continuous enabling, continuous improvement of performance, inspiring, team-building, deep attraction, continuous self-assessment, and coaching). According to Cronbach's alpha coefficient (0.86), the questionnaire is consistency and reliability. Also, based on the results of first and second order confirmatory factor analysis, the conceptual model is an appropriate explanatory, in terms of all the main components and the related sub-components. In order to determine the weight of the components, pairwise comparisons were used.
Findings: The results show that the three components including prospect (0.4552), teamwork continuous enabling (0.1945)and the continuous improvement of performance (0.1893) have the most importance and the greatest impact on leadership and management of research. Finally.
Conclusion: based on the collected information, the university's research leadership style is an authoritarian leadership style and in some cases, it is combined with guiding leadership style

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research
  • Leadership style
  • Research Management
  • Payame Noor University
  • Qualitative Method
آموزنده، مهدیه (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهراء در سال تحصیلی 91-1390. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
زوارقی، رسول (1389). مدیریت اطلاعات شخصی: گامی نوین در سازماندهی شخصی اطلاعات. در: داریوش علیمحمدی و محسن حاجی‌زین‌العابدینی (ویراستاران). سازماندهی اطلاعات: رویکردها و راه‌کارهای نوین: مجموعه مقالات اولین همایش سالانه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، 16, 17 اسفند 1385. تهران،: کتابدار، 477-498.
جدیدی، زهرا (1394). بررسی میزان به‌کارگیری مدیریت اطلاعات شخصی توسط اعضای هیئت‌علمی دانشکده­های پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در سال 1393. پایان­نامة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی. دانشکدة مدیریت و اطلاع­رسانی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، ایران.
     حجازی، یوسف؛ بازرگان، عباس و اسحاقی، فاخته (1387). راهنمای گام ‌به‌ گام ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسة چاپ و انتشارات.
شکاری، محمدرضا (1394). سنجش وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئت‌علمی گروه‌های آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
صالح­نژاد، زهرا (1393). رفتار مدیریت اطلاعات شخصی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
عبداللهی، لیلا (1390). استفاده اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابزارهای مدیریت اطلاعات شخصی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران: ایران.
مجاور، آیدا (1392). بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز در مجموعه اطلاعات الکترونیکی شخصی بر اساس مدل جونز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران.
 
Barreau, D. K. (1995). Context as a factor in personal information managementsystems. Journal of the American Society for Information Science, 46 (5), 327-339.
Boardman, R. (2004). Improving tool support for personal information management. PhD diss., Department of Electrical and Electronic Engineering, Imperial College, London University, London: Available at: http://www.richardboardman.com/docs/thesis-submitted-bound.pdf (Accessed Sept. 2, 2013).
Capra, R. (2009). A survey of personal information management. Available at: http://pimworkshop.org/2009/papers/caprapim2009. pdf (Accessed 10 January 2015).
Elsweiler, D. (2007). Supporting Human Memory in Personal Information Management. Phd diss., Department of Computer and Information Sciences, University of Strathclyde.
Jones, W. (2008b). Personal information management. Annual Review of Information Science and Technology, 41(1), 453-504. Available at: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aris.2007.1440410117/full (Accessed 16 Nov. 2012)
Majid, S., San, M. M., Tun, S. T. N. & Zar, T. (2010). Using Internet Services for Personal Information Management.In Serap Kurbanoglu et al. (Eds.). Technological Convergence and Social Networks in Information Management: Second International Symposium on Information Management in a Changing World, IMCW 2010, Ankara, Turkey, September 22-24, 2010., Volume: 96, 110-119. Available at: http://by2010.bilgiyonetimi.net/bildiriler/majid.pdf. (Accessed 16 Nov. 2012)
Osae Otopah, F. & Dadzie, P. (2013). Personal information management practices of students and its implications for library services. Aslib Proceedings: NewInformation Perspectives, 65(2), 143-160.
Pare, F. X. (2011). Personal information management among office support staff in a university          environment: an exploratory study. Doctoral dissertation, School of Information Studies, McGill University, Montreal.