نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد اقتصاد، پژوهشگر، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد پژوهشکده آموزش باز و از راه دور دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر سبک رهبری و مدیریت پژوهش در دانشگاه پیام نور استان تهران است.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. بدین منظور، با استفاده از روش کیفی مبتنیبر تحلیل تم، 48 زیر مؤلفه شناسایی و در قالب هشت مؤلفه اصلی (شامل چشمانداز، توانمندسازی مستمر گروهی، بهبود مستمر عملکرد، الهام بخشی، تیمسازی، جاذبه عمیق، خودارزیابی مستمر و مربیگری) طبقهبندی شد. مطابق ضریب آلفای کرونباخ (86/0)، پرسشنامه تحقیق پایا و منسجم است. همچنین، براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم، مدل مفهومی تبیینکننده مناسبی، به لحاظ تمامی مؤلفههای اصلی و زیر مؤلفههای مربوط، است. برای تعیین وزن مؤلفهها از مقایسات زوجی استفاده شده است.
یافته ها: نتایج بیانگر آن است که مؤلفههای چشمانداز (بصیرت) (4552/0)، توانمندسازی مستمر گروهی (1945/0) و بهبود مستمر عملکرد (1893/0) بیشترین اهمیت و تأثیرگذاری را بر رهبری و مدیریت پژوهش دارند.
بحث و نتیجه گیری: بر مبنای اطلاعات جمعآوری شده، سبک رهبری پژوهش دانشگاه آمرانه و در برخی موارد توأم با سبک رهبری هدایتبخش است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explaining Research Leadership Style and Management at Payame Noor University, Case Study: Tehran Province
نویسندگان [English]
- Yeganeh Mousavi Jahromi 1
- Javad Nobakht 2
- Narges Khaki 3
1 Professor of Economic, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 M.A of Economic, Researcher, Tehran, Iran
3 M.A of Economic, Open and Distance Education Research Center of Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of the present study is identifying and evaluating the affecting factors on the research leadership style and management at Tehran province branch of Payame Noor University
Methodology: This research by descriptive - survey method. In this regard, 48 sub-components were identified by using the qualitative method based on theme analysis and they were classified in the form of eight main components (including prospect, teamwork continuous enabling, continuous improvement of performance, inspiring, team-building, deep attraction, continuous self-assessment, and coaching). According to Cronbach's alpha coefficient (0.86), the questionnaire is consistency and reliability. Also, based on the results of first and second order confirmatory factor analysis, the conceptual model is an appropriate explanatory, in terms of all the main components and the related sub-components. In order to determine the weight of the components, pairwise comparisons were used.
Findings: The results show that the three components including prospect (0.4552), teamwork continuous enabling (0.1945)and the continuous improvement of performance (0.1893) have the most importance and the greatest impact on leadership and management of research. Finally.
Conclusion: based on the collected information, the university's research leadership style is an authoritarian leadership style and in some cases, it is combined with guiding leadership style
کلیدواژهها [English]
- Research
- Leadership style
- Research Management
- Payame Noor University
- Qualitative Method