مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
رضا جاویدنیا؛ میرتوحید کمالی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 11-26
چکیده
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین ...
بیشتر
هدف: پایش و ارزیابی سازمان از نظر مؤلفه های مدیریت دانش، پیشنیازی برای برنامه ریزی و پیاده سازی این فعالیتها بشمار میرود. بدین منظور این پژوهش با بکارگیری مدل تعالی سازمانی EFQM به دنبال ارزیابی مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه میباشد. روشتحقیق: ابزار مورداستفاده برای جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی مستخرج از مدلEFQM میباشد که در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه توزیع شد. پرسشنامه های مذکور بگونه ای طراحی شده اند که با ترکیب دانش تعالی سازمانی با مدیریت دانش، سازمان را در 9معیار مدل EFQM ارزیابی میکنند. روایی پرسشنامه اساتید و دانشجویان توسط اعضای هیئت علمی گروه مهندسی صنایع دانشگاه و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ( بترتیب0.94 و 0.859) مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS24 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس و T تک نمونه استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان میدهد در بین معیارهای توانمندساز مدیریت دانش بغیر از معیار رهبری وضعیت دانشگاه مطلوب نمیباشد. همچنین بررسی معیارهای مربوط به بعد نتایج نشان نیز میدهد در ابعاد نتایج جامعه، نتایج مشتری، نتایج کارکنان و نتایج کلیدی عملکرد نیز وضعیت دانشگاه مطلوب نیست. همچنین نتایج آنالیز واریانس نشان میدهد مطلوبیت معیارهای مختلف در دانشکدههای مختلف تقریبا مشابه هم میباشند.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان میدهد ایجاد دسترسی مناسب برای استفاده کنندگان از دانش، استفاده از فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از فعالیتهای مدیریت دانش در کنار حصول اطمینان از اعتبار و امنیت اطلاعات میتواند موجب ارتقاء وضعیت مدیریت دانش در دانشگاه صنعتی ارومیه باشد.
مقاله پژوهشی
سلما کشاورزیان؛ امیررضا اصنافی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 39-48
چکیده
هدف: در این پژوهش، ضمن بررسی جایگاه سامانه اطلاعات مدیریت در کتابخانهها؛ مسائلی از قبیل کاربردهای این سیستم و مزایا و محدودیتهای استقرار آنها مطرح شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع مروری میباشد. یافتهها: کاربران از کتابخانه انتظار دارند تا حجم عظیمی از اطلاعات و همچنین منابع اطلاعاتی را در اسرع وقت در اختیارشان گذارد. ...
بیشتر
هدف: در این پژوهش، ضمن بررسی جایگاه سامانه اطلاعات مدیریت در کتابخانهها؛ مسائلی از قبیل کاربردهای این سیستم و مزایا و محدودیتهای استقرار آنها مطرح شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع مروری میباشد. یافتهها: کاربران از کتابخانه انتظار دارند تا حجم عظیمی از اطلاعات و همچنین منابع اطلاعاتی را در اسرع وقت در اختیارشان گذارد. افزایش حجم اطلاعات از یکسو و مشکل همیشگی کمبود بودجه کتابخانهها از سوی دیگر ضرورت مدیریت بهینه این مراکز را دوچندان میکند. وجود یک سیستم اطلاعات مدیریت در کتابخانه میتواند علاوه بر حل بخش اعظمی از این مشکلات، تأثیر بسیار مثبتی در تصمیمگیریهای مدیریتی داشته باشد. بحث و نتیجهگیری: امروزه ایجاد و توسعه سیستمهای اطلاعات مدیریت، به امری اجتنابناپذیر در سازمانها مبدل شده است، زیرا این سیستمها اطلاعات لازم را برای آگاهی مدیران سطوح مختلف سازمان و اتخاذ تصمیمات مناسب برای رهبری و کنترل فراهم میآورد. یک کتابخانه نیز بهمنزله سازمانی مستقل یا زیرمجموعهای از سازمان مادر، تابع اصول مدیریت است.
مقاله پژوهشی
مدیریت پایگاه اطلاعاتی
مهدی معینی کیا؛ ابراهیم آریانی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 27-38
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیشبینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل میدهد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود و حجم نمونه ...
بیشتر
هدف: این تحقیق با هدف بررسی نقش کیفیت خدمات پشتیبانی فراگیران آموزش الکترونیکی در پیشبینی مؤلفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام گرفت. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران، تشکیل میدهد. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بود و حجم نمونه براساس جدول گرجسی _ مورگان 495 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها بخشی از پرسشنامة راهبردهای انگیزش برای یادگیری دانکن و مککیچی (2005) حاوی مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و پرسشنامههای کیفیت خدمات اداری-آموزشی، کیفیت خدمات کتابخانهای، کیفیت خدمات آموزشی اساتید، کیفیت خدمات مشاورهای و کیفیت خدمات الکترونیکی از طریق سایت به کار گرفته شد. در نهایت دادهها با استفاده از نرم افزار spss.21 و روش رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: متغیرهای کیفیت خدمات ارائه شده به گونة معنیداری توان تبیین 13/0 = 2R از واریانس مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری را دارا هستند (38/0 = R، 7/13 = (470 و 5)F و 001/0 > P) و سهم کیفیت خدمات آموزشی (169/0 - = β) و خدمات مشاورهای (140/0- = β) در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است و سهم کیفیت بقیه خدمات ارائه شده معنیدار نیست. بحث و نتیجهگیری: با افزایش شکاف یا کاهش کیفیت دو نوع خدمات آموزشی و خدمات مشاورهای اساتید، مولفة راهبردهای مدیریت منابع یادگیری از جانب فراگیران به گونة معنیداری کاهش مییابد. بنابراین مسئولان دانشگاه باید در خصوص ارتقای کیفیت خدمات پشتیبانی و جلب رضایت فراگیران، اقدامات اساسی و بهموقع انجام دهند.
مقاله پژوهشی
سواد اطلاعاتی
سعیده ابراهیمی؛ فاطمه ستاره
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 49-62
چکیده
هدف: هدف این پژوهش سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه شیراز براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. ابزار به کار گرفته شده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. جامعة آماری این پژوهش شامل 1776 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دورة کارشناسی دانشگاه شیراز براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی و به روش پیمایشی است. ابزار به کار گرفته شده برای گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس مدل آیزنبرگ و برکویتز میباشد. جامعة آماری این پژوهش شامل 1776 نفر از دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه شیراز میباشد. 339 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی جهت بررسی انتخاب شدند که از این تعداد 286 پرسشنامه (حدود 84 درصد) عودت داده شد. یافتهها: سواد اطلاعاتی دانشجویان دوره کارشناسی بهطور میانگین 38/3 میباشد و دانشجویان در مهارت استفاده از اطلاعات با میانگین 61/3 وضعیت بهتری نسبت به سایر مهارتها داشتهاند. همچنین یافتهها نشان داد که مجموع مهارتهای ششگانه دانشجویان دانشکدههای مهندسی و ادبیات با میانگین 52/3 و 51/3 بیشتر از بقیه دانشکدهها بوده است. سایر یافتهها نشان داد که سواد اطلاعاتی پسران در مهارت تعریف مسئله بیشتر از دختران است (198/2 t= و 05/0p بحث و نتیجه گیری: سواد اطلاعاتی مجموعه مهارتها و صلاحیتهای موردنیاز در جامعه اطلاعاتی قرن بیست و یکم میباشد. لذا، با در نظر گرفتن عوامل اثرگذار در این زمینه ازجمله استفاده مؤثر از اینترنت میتوان به غنیسازی مهارتهای سواد اطلاعاتی پرداخت
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
هومن سلیمانی؛ غلامرضا حیدری؛ فرزانه قنادی نژاد
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 63-74
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی الکترونیکی اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز با استفاده از مدل جونز است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعۀ پژوهش شامل کلیة اعضای هیئتعلمی دانشگاه شهید چمران اهواز است. با تعیین تعداد کل اساتید (599 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی- مورگان، تعداد تقریبی نمونه 220 نفر تعیین شد که از این تعداد 193 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 72/87 درصد) شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل، آنوا و توکی) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین فعالیتهای یافتن و دوبارهیابی 88/2، ذخیرهسازی 55/2، سازماندهی 84/2، نگهداشت 11/3، امنیت 94/2، ارزشیابی و مفهومسازی 78/2، تدبیر و مفهومسازی 64/2 و میانگین کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی 82/2 است. از نظر جنسیت تفاوت معنیداری میان وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی اعضای هیئتعلمی مشاهده نمیشود، اما به لحاظ درجة علمی تفاوت معنیداری میان آنها وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که وضعیت کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی اعضای هیئتعلمی در سطح نسبتاً مطلوبی است. اعضای هیئتعلمی دارای درجة علمی استاد بهترین عملکرد را درزمنیة مدیریت اطلاعات شخصی داشتهاند. همچنین کیفت مدیریت اطلاعات شخصی مردان بهتر از زنان بوده است.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
یگانه موسوی جهرمی؛ جواد نوبخت؛ نرگس خاکی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 75-90
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر سبک رهبری و مدیریت پژوهش در دانشگاه پیام نور استان تهران است. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. بدین منظور، با استفاده از روش کیفی مبتنیبر تحلیل تم، 48 زیر مؤلفه شناسایی و در قالب هشت مؤلفه اصلی (شامل چشمانداز، توانمندسازی مستمر گروهی، بهبود مستمر عملکرد، ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی مؤلفههای مؤثر بر سبک رهبری و مدیریت پژوهش در دانشگاه پیام نور استان تهران است. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. بدین منظور، با استفاده از روش کیفی مبتنیبر تحلیل تم، 48 زیر مؤلفه شناسایی و در قالب هشت مؤلفه اصلی (شامل چشمانداز، توانمندسازی مستمر گروهی، بهبود مستمر عملکرد، الهام بخشی، تیمسازی، جاذبه عمیق، خودارزیابی مستمر و مربیگری) طبقهبندی شد. مطابق ضریب آلفای کرونباخ (86/0)، پرسشنامه تحقیق پایا و منسجم است. همچنین، براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبة اول و دوم، مدل مفهومی تبیینکننده مناسبی، به لحاظ تمامی مؤلفههای اصلی و زیر مؤلفههای مربوط، است. برای تعیین وزن مؤلفهها از مقایسات زوجی استفاده شده است. یافته ها: نتایج بیانگر آن است که مؤلفههای چشمانداز (بصیرت) (4552/0)، توانمندسازی مستمر گروهی (1945/0) و بهبود مستمر عملکرد (1893/0) بیشترین اهمیت و تأثیرگذاری را بر رهبری و مدیریت پژوهش دارند. بحث و نتیجه گیری: بر مبنای اطلاعات جمعآوری شده، سبک رهبری پژوهش دانشگاه آمرانه و در برخی موارد توأم با سبک رهبری هدایتبخش است.
مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
حمید قاضی زاده؛ روشنک ایلانلو
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، صفحه 91-98
چکیده
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است. ژوهش روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد ...
بیشتر
هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت های ترویج کتابخانوانی اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در افزایش میزان انگیزه مطالعه انجام گرفته است. ژوهش روش تحقیق: نوع پژوهش در این تحقیق کاربردی و روش آن پیمایشی می باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد طی دو بخش (سوالات تخصصی فعالیتهای ترویج کتابخوانی و سوالات استاندارد انگیزهی مطالعه MRQ استفاده شده است. جامعهی تحقیق 400 نفر از نوجوانان20 کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهر تهران است که در این مراکز عضوبودند. یافته ها: یافته های حاصل ازاین پژوهش حاکی از آن است که از میان 11 فعالیت ترویج کتابخوانی، فعالیت معرفی کتاب با کسب رتبهی 55/4بیشترین تاثیر را در علاقمندی اعضای نوجوان به مطالعه وفعالیت کارگاه داستان با کسب رتبه 75/2 کمترین نقش را در علاقمندی اعضای نوجوان به کتابخوانی ایفا کردند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه برنامه های موجود در زمینه فعالیتهای ترویج کتابخوانی به اعضای نوجوان کمرنگ است، لذا داشتن شیوه های نوین وکاربرد ماهرانه فنون کتابخوانی توسط مربیان وکارشناسان محترم می تواندگام موثری در نهادینه نمودن علاقه به مطالعه درکودکان ونوجوانان داشته باشد.