نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.
2 کارشناسارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین چگونگی به کارگیری شاخص هیرش (اچ ایندکس) در ارزشیابی پژوهش و پژوهشگر است.
روش تحقیق: پژوهش به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده جامعه علمی کشور (اعضای هیأت علمی دانشگاهها، دانشگران ایرانی آی. اس. آی، و دانشگران آی. اس. سی) بود. نمونه آماری پژوهش شامل 20 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی، خوارزمی، شاهد، یاسوج و رازی کرمانشاه است. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری و بر اساس روش نظریه زمینهای (گراندد تئوری) تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: با استفاده از تکنیک کدگذاری موجود در روش گراندد تئوری 7 مقوله استخراج گردید. مقولۀ شاخص هیرش به عنوان مقوله اصلی در نظر گرفته شد. مقولات دیگر این پژوهش عبارتند از: نقاط قوت، ضعف شاخص هیرش، کیفیت پژوهش، رتبهبندی و ارتقا، موافقان، مخالفان شاخص هیرش، و راهکارهای جهت بهبود شاخص هیرش.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که با وجود نقاط ضعف متعدد وارد بر شاخص هیرش و نیز از آنجا که این شاخص صرفاً بیانگر جنبههایی از فعالیت علمی فرد است (بروندادهای علمی به شکل مقاله)، در نتیجه استفاده از آن در مواردی چون رتبهبندی و ارتقای افراد و دانشگاهها تا رسیدن به اطمینان کامل نسبت به پیامدهای منفی آن برای پژوهش کشور توصیه نمیشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Using h-index in the evaluation of research and researcher; yes or no?
نویسندگان [English]
- MoMzaffar Cheshmeh Sohrabi 1
- Najmeh Hakimaei 2
1 Associate Professor, Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Iran
2 Masters, Knowledge and Information Science, University of Isfahan, Iran
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this paper is to explain how to use the h-index in the evaluation of research and researcher.
Methodology: A qualitative research is conducted in which the statistical population includes the faculty members of universities and Iranian researcher in ISI and ISC. The sample consist of twenty faculty members in the University of Isfahan, Isfahan University of Technology, Isfahan University of Medical Science, Shahid Beheshti University of Medical Sciences and Health Services, Kharazmi University, Shahed University, Yasouj University and Razi University. In this study, purposive sampling is used. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed based on the Grounded Theory.
Findings: Whit using of coding techniques in the Grounded Theory, seven categories are extracted and the H-index category is considered as the main issue. Other categories in this study are: strengths and weaknesses of the H-index, research ranking and promotion of researchers and universities, advocates and opponents of the H-index, and strategies to improve the H-index.
Conclusion: The results show that due to the numerous weaknesses of the H-index and considering that the h-index only reflects the scientific aspects of a person's activity (i.e. scientific outputs in the form of papers), therefore ranking and promotion of individuals, universities and etc. based on the H-index without having a complete knowledge about its negative consequences is not recommended
کلیدواژهها [English]
- : h-index
- evaluation of research
- evaluation of researcher
- evaluation of universities
- Grounded Theory