نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
2 استادیار، علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور بوده است.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس، مشتمل بر2901 نفر بوده است. تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 339 نفر بدست آمده است. روش نمونهگیری از نوع طبقهای نسبی بوده است. جهت گردآوری دادهها، از ابزارهای پرسشنامه غیرساختارمند، نیمه ساختارمند و ساختارمند استفاده شده است. نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و ارتباط بین سه متغیر مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی از ضریب همبستگی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از Spss استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد بین مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیات علمی، همبستگی معنادار وجود دارد.
بحثو نتیجهگیری: مدیریت دانش بهعنوان یک راهبرد آگاهانه موجب خلق دانش، تسهیمدانش، کاربرد دانش شده و خلاقیت، پیش شرط لازم برای بهسازی آموزشی، سازمانی و فردی بوده و بهسازی نیز باعث افزایش عملکرد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Study of Relationship between Knowledge Management with Creativity and Development Faculty members in Distance Education Universities
نویسندگان [English]
- Mozaffar Sharifzadeh 1
- Sana Safari 2
1 Instructor, Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran,Iran
2 Assistant, Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran,Iran
چکیده [English]
Purpose: This study aimed to investigate the relationship between knowledge management with creativity and development of faculty members in distance education universities.
Methodology: The research method was descriptive-correlational. The target population included all faculty members of Iranian distance education universities, including the University of Payam Noor, University of Nasir al-Din al-Tusi, Tehran University, Iran University of Science and Technology, Amirkabir University and Tarbiat Modarres University, consisting of 2901 people. 339 respondents were selected as a sample, based on Cochran's sample size formula. In the qualitative phase, purposive sampling method (non-probability) and on a small stage sampling was stratified. To collect data, a questionnaire tools unstructured, semi-structured and structured has been used. The Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data. the coefficient correction was used to investigate the relationship between three variables of knowledge management, creativity, and development. SPSS was used to analyze the data.
Findings: The results show that there is a significant correlation between knowledge management, creativity, and faculty development.
Conclusion: As a conscious strategy to create knowledge management, sharing, and application of knowledge and creativity, and improve education, organizational and individual faculty members of universities in implementing distance education to increase performance and productivity.
کلیدواژهها [English]
- knowledge management
- Creativity
- development faculty members
- Distance Education