مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
مظفر شریف زاده؛ ثنا صفری
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 11-19
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور بوده است. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت و بهسازی اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور بوده است. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاههای مجری آموزش از دور کشور، شامل دانشگاههای پیام نور، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه تربیت مدرس، مشتمل بر2901 نفر بوده است. تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 339 نفر بدست آمده است. روش نمونهگیری از نوع طبقهای نسبی بوده است. جهت گردآوری دادهها، از ابزارهای پرسشنامه غیرساختارمند، نیمه ساختارمند و ساختارمند استفاده شده است. نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف – اسمیرنوف و ارتباط بین سه متغیر مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی از ضریب همبستگی و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از Spss استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد بین مدیریت دانش، خلاقیت و بهسازی اعضای هیات علمی، همبستگی معنادار وجود دارد. بحثو نتیجهگیری: مدیریت دانش بهعنوان یک راهبرد آگاهانه موجب خلق دانش، تسهیمدانش، کاربرد دانش شده و خلاقیت، پیش شرط لازم برای بهسازی آموزشی، سازمانی و فردی بوده و بهسازی نیز باعث افزایش عملکرد اعضای هیأتعلمی در دانشگاههای مجری آموزش از دور میشود.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
مرتضی محمدی استانی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 21-32
چکیده
هدف: مدیریت دانش و وبمعنایی از مباحث جدیدی است که در چرخه مدیریت و فناوری حوزه مفیدی را در سالیان اخیر پدید آورده است. براین قرار، هدف مقاله حاضر از یک سو مرور مفهوم و معماری وبمعنایی، و از سوی دیگر بررسی کاربردهای آن در مدیریت دانش است. روششناسی: پژوهش حاضر مروری- تحلیلی است و به منظور جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای ...
بیشتر
هدف: مدیریت دانش و وبمعنایی از مباحث جدیدی است که در چرخه مدیریت و فناوری حوزه مفیدی را در سالیان اخیر پدید آورده است. براین قرار، هدف مقاله حاضر از یک سو مرور مفهوم و معماری وبمعنایی، و از سوی دیگر بررسی کاربردهای آن در مدیریت دانش است. روششناسی: پژوهش حاضر مروری- تحلیلی است و به منظور جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای استفاده شد. یافتهها: بررسیها نشان داد که وب معنایی و فناوریهای آن نظیر چهارچوب توصیف منبع، شمای چارچوب توصیف منبع، هستیشناسیها، و زبان هستیشناسی وب در جهت تقویت جستجوی معنایی و هدفمند، مفید هستند. یکی از کاربردهای وبمعنایی، کمک به سیستمهای مدیریتدانش در جهت بهینهتر کردن فعالیتهایشان میباشد که بسیاری از آنها با بهرهجویی از فناوریهای وبمعنایی، بهتر و کارآمدتر عمل کردهاند. بحث و نتیجهگیری: وب معنایی و فناوریهای آن با توجه به قابل فهمکردن مفاهیم موجود در اسناد و مدارک کمک شایان توجهی به این حوزه میکند. فلذا سرمایهگذاری سازمانها در این جهت به منظور پیادهسازی مدیریت دانش سازمانی بسیار سودمند خواهد بود
مقاله پژوهشی
سواد اطلاعاتی
آرمین رجب زاده؛ احسان اسمعیل پور
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 33-47
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباطسنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است. روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر میباشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباطسنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است. روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر میباشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران مبتنی بر مؤلفههای تعیین شده توسط انجمن کتابخانههای دانشکدهای و تحقیقاتی آمریکا و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) میباشد. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در یک تأثیر همزمان متغیر توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات با ضریب بتای (704/0) و سپس متغیر توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات با ضریب بتای (188/0) و پس از آن متغیر توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات با ضریب بتای (123/0) در میان مؤلفههای سواد اطلاعاتی مؤثر بر خلاقیت سازمانی کارکنان به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان میدهد که بین سواد اطلاعاتی مدیران و مؤلفههای آن: توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات، توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات، توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی کاربرد اطلاعات با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان رابطه معناداری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت منابع دیجیتالی
مریم غفوری؛ احمد شعبانی؛ فریبا رخش
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 49-59
چکیده
هدف: این به پژوهش به بررسی نقش کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ1 کشوردرهمکاری بااساتیددرارتباط باسرقت ادبیپرداخته است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد انجمن کتابداران آمریکا بود. جامعه آماری شامل کارکنان کتابدار کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: این به پژوهش به بررسی نقش کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ1 کشوردرهمکاری بااساتیددرارتباط باسرقت ادبیپرداخته است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد انجمن کتابداران آمریکا بود. جامعه آماری شامل کارکنان کتابدار کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی تیپ 1 کشور (110 نفر) میباشند، روش نمونه گیری سرشماری بود. روایی پرسشنامهها از روش محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آزمون-آزمون مجدد با ضریب همبستگی 78/0 تایید گردید و روش گردآوری دادهها به شیوه ارسال الکترونیک و پستی بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اس. پی. اس. اس در دوسطح آمار توصیفی (درصد و میانگین) و استنباطی (کای اسکوئر) صورت گرفت. یافتهها: نشان داد که اکثریت کتابداران با اساتید همکاریهای لازم را در جهت پیشگیری از سرقت ادبی نداشته و کلاسها و کارگاههای آموزشی و سواد اطلاعاتی را برگزار نکردهاند. همچنین بین سوالات پرسیده شده از کتابدار با جنسیت و سابقه کاری و سطح تحصیلات آنها رابطه وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: دراین پژوهش مشخص گردید که کتابداران در حیطه آموزش و سواد اطلاعاتی فعالیت کمی داشتهاند. بنابراین باید کارگاههای آموزشی لازم برای آگاهی کتابداران با وظایف خود درجهت همکاری بیشتر با اساتید، برگزار گردد، تا آنها بتوانند نقش مؤثری در پیشگیری از سرقت ادبی داشته و مانعی برای خسران جامعه علمی گردند
مقاله پژوهشی
محمود سنگری؛ امیر وفائیان
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 61-73
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین برنامهریزی راهبردی براساس مدل سوات در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مورد پژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی است. روششناسی: بر این اساس، پس از بیان چشمانداز، مأموریت و ارزشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاهی به استخراج اطلاعات و شناسایی چهار عامل مؤثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، ارائه و تدوین برنامهریزی راهبردی براساس مدل سوات در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی مورد پژوهی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی است. روششناسی: بر این اساس، پس از بیان چشمانداز، مأموریت و ارزشهای کتابخانههای مرکزی دانشگاهی به استخراج اطلاعات و شناسایی چهار عامل مؤثر داخلی (نقاط قوت و ضعف) و خارجی (فرصتها و تهدیدها) از طریق مصاحبه، ده راهبرد تدوین در قالب ماتریس سوات در کتابخانه مرکزی دانشگاه خوارزمی ارائه شده است. در انتها نیز به منظور اجرا، ارزیابی و نظارت بر اجرای برنامههای راهبردی تدوین شده، پیشنهادهایی ارائه شد. یافتهها: در این بررسی، ضعفها و توانمندیها، تهدیدها و فرصتها از طریق طرح پرسشهای باز از کتابداران و کارکنان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خوارزمی شناسایی شده است. پس از جمعآوری این اطلاعات، ارتباط و تقابل هر یک از نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که منجر به تدوین ده راهبرد اساسی شد. بحث و نتیجهگیری: با در نظر گرفتن عوامل داخلی و خارجی و تلاش در جهت کاهش نقاط ضعف و شکافها، تقویت قوتها و توانمندیها و همچنین، در نظر گرفتن فرصتها و تهدیدهای پیشروی دانشگاهها، به طور اعم و کتابخانههای دانشگاهی، به طور اخص، میتوان به داشتن مجموعه اطلاعاتی که در راستای ارائه خدمات کارآمد و اهداف و چشمانداز کتابخانهها گام بر میدارند، امید بست.
مقاله پژوهشی
کیفیت خدمات
ثریا ضیایی؛ فاطمه رنجگرکرجان
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 75-84
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال میباشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه مرکزی تبریز با استفاده از مدل لایب کوال میباشد. روش شناسی: روش پژوهش کاربردی است و مبنای پیمایش آن پرسشنامه مدل لایب کوال مشتمل بر 28 شاخصه در قالب سه بعد (تأثیر گذاری خدمات، کنترل خدمات و کتابخانه به عنوان یک مکان و فضا) است. جامعه آماری پژوهش11927 نفر از کاربران کتابخانه مرکزی بوده است که 375 نفر از کاربران به روش نمونه تصادفی انتخاب شده و برای تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمون خی دو، یو من ویتنی، کروسکال والیس و فریدمن استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که سطح فعلی خدمات دریافتی کاربران در گویهها از حداقل سطح مورد انتظار آنها بیشتر میباشد اما حداکثر سطح انتظار آنها را نیز برآورده نکرده است. در بررسی یافتههای مختلف در پژوهشهایی که در پیشینه این پژوهش آمده، در هیچیک از انواع کتابخانهها حداکثر سطح مورد انتظار کاربران تأمین نشده است. همچنین در گویههای کاربران، کارکنان، منابع و فضای کتابخانه مرکزی تبریز توانسته حداقل انتظار کاربران را با توجه به سطح فعلی خدمات، برآورده سازند. به جز گویه فضای مناسب برای مطالعه گروهی که حداقل انتظار کاربران، کمتر از سطح فعلی میباشد. بحث و نتیجه گیری: در کل رضایت بیش از حد کاربران از کیفیت کلی کتابخانه مرکزی تبریز میباشد و بین سطح موجود و حداکثر سطح مورد انتظار فاصله کمی وجود دارد.
مقاله پژوهشی
متن کاوی
فریبا نظری؛ محمد رضا فرهادپور؛ عزت سلیمانی
دوره 3، شماره 3 ، آذر 1395، صفحه 85-92
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش میزان خوانایی نوشتههای فارسی بخش "بیشتر بدانیم کتابهای قرآن پایهی دوم، سوم و چهارم ابتدایی" براساس فرمولهای فلش/ دیانی و گانینگ/ دیانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش شامل 66 عنوان کتاب معرفی شده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد که مورد تجزیه و تحلیل قرار ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر سنجش میزان خوانایی نوشتههای فارسی بخش "بیشتر بدانیم کتابهای قرآن پایهی دوم، سوم و چهارم ابتدایی" براساس فرمولهای فلش/ دیانی و گانینگ/ دیانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش شامل 66 عنوان کتاب معرفی شده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از فرمول فلش/دیانی به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 12/8 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی دارد و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صد در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 88/91 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. همچنین با فرمول گانینگ/دیانی به میزان صفر در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صفر در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 74/1 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 16/98 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. در نهایت ضریب همبستگی بین دو فرمول 64% و سطح معنیداری آنها 001% بدست آمد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که هر دو فرمول در تعیین سطح خوانایی نوشتهها از سازگاری مطلوبی برخوردار است و متناسب با موقعیت، هر یک از آنها به طور جداگانه میتواند مورد استفاده قرار گیرد.