نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 مربی، مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سواد اطلاعاتی مدیران و ارتباطسنجی آن با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان انجام شده است.
روششناسی: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیقی – همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان به تعداد 300 نفر میباشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران 169 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سواد اطلاعاتی مدیران مبتنی بر مؤلفههای تعیین شده توسط انجمن کتابخانههای دانشکدهای و تحقیقاتی آمریکا و پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (1979) میباشد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در یک تأثیر همزمان متغیر توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات با ضریب بتای (704/0) و سپس متغیر توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات با ضریب بتای (188/0) و پس از آن متغیر توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات با ضریب بتای (123/0) در میان مؤلفههای سواد اطلاعاتی مؤثر بر خلاقیت سازمانی کارکنان به ترتیب بیشترین تأثیر را دارند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان میدهد که بین سواد اطلاعاتی مدیران و مؤلفههای آن: توانایی تعیین وسعت و ماهیت اطلاعات، توانایی دسترسی مؤثر به اطلاعات، توانایی ارزیابی نقادانة اطلاعات، توانایی کاربرد هدفمند اطلاعات، توانایی درک موارد حقوقی و اقتصادی کاربرد اطلاعات با خلاقیت سازمانی کارکنان شرکت سیمکات آذربایجان رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Study on Relationship between Staff's Informational Literacy and Organizational Creativity (Case Study: Simkat Azerbaijan Company)
نویسندگان [English]
- Armin Rajabzadeh 1
- Ehsan Esmaeelpour 2
1 Instructor, Marketing Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Instructor, Marketing Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: This research was based on information literacy of the managers and its relation with the organization creativity of the Simkat employers in Azerbaijan.
Methodology: The method of this research is descriptive-correlative and statistical populations consist of all the 300 employees in Simkat Company. The sample size that is calculated based on Cochran’s formula is 169 people elected by simple sampling method. The tools for data gathering is two questionnaires: information literacy of managers questionnaire is based on elements specified by American College Research Library Society, and Roundup creativity questionnaire 1979.
Results: Findings show that the ability of effective data access variable with 0. 704 beta coefficient and then the ability of effective information usage with 188 beta coefficient, then the ability of critical data verification with 0. 123 beta coefficient between the elements of information literacy affected on organization creativity of employers have the most effect in order.
Conclusion: Our results show that there is a significant relationship between information literacy of managers and its components (the ability of area determination and modality of information, ability to use targeted information, ability of information critical verification and ability of perception juridical and economical information usage) with organizational creativity of Simkat company employees
کلیدواژهها [English]
- Informational literacy
- Productive Organization
- Simkat Azerbaijan Co