با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.

2 استاد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.

3 کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران.

چکیده

هدف: این به پژوهش به بررسی نقش کتابداران شاغل در کتابخانه­های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ1 کشوردرهمکاری با­اساتیددرارتباط باسرقت ادبی­پرداخته است.
روش­شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و نوع مطالعه کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد انجمن کتابداران آمریکا بود. جامعه آماری شامل کارکنان کتابدار کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ 1 کشور (110 نفر) می‌باشند، روش نمونه گیری سرشماری بود. روایی پرسشنامه‌ها از روش محتوایی و صوری و پایایی آن با استفاده از آزمون آزمون-آزمون مجدد با ضریب همبستگی 78/0 تایید گردید و روش گردآوری داده‌ها به شیوه ارسال الکترونیک و پستی بود. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اس. پی. اس. اس در دوسطح آمار توصیفی (درصد و میانگین) و استنباطی (کای اسکوئر) صورت گرفت.
یافته‌ها: نشان داد که اکثریت کتابداران با اساتید همکاری‌های لازم را در جهت پیشگیری از سرقت ادبی نداشته و کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و سواد اطلاعاتی را برگزار نکرده‌اند. همچنین بین سوالات پرسیده شده از کتابدار با جنسیت و سابقه کاری و سطح تحصیلات آن‌ها رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجه­گیری: دراین پژوهش مشخص گردید که کتابداران در حیطه آموزش و سواد اطلاعاتی فعالیت کمی داشته‌اند. بنابراین باید کارگاه‌های آموزشی لازم برای آگاهی کتابداران با وظایف خود درجهت همکاری بیشتر با اساتید، برگزار گردد، تا آنها بتوانند نقش مؤثری در پیشگیری از سرقت ادبی داشته و مانعی برای خسران جامعه علمی گردند

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluate the Role of Librarians Working in Collaboration with Faculty for the Prevention of Plagiarism

نویسندگان [English]

  • Maryam Ghafouri 1
  • Ahmad Shaabani 2
  • Fariba Rakhsh 3

1 Master, Knowledge and Information Science, Isfahan Univercity, Iran

2 Professor, Knowledge and Information Science, Isfahan Univercity, Iran.

3 Master, Knowledge and Information Science, Isfahan Univercity of Medical ScienceT Iran

چکیده [English]

purpose: This study examines the role of librarians working in central libraries of medical universities type 1 in cooperation with a teacher is paid in connection with plagiarism.
Methodology: This method is analytical survey study and this study is applied. The questionnaire was standardized America Library Association. The population consisted of employees ofMedical Universities librarians type 1 are (110) people, sampling was a census. The sampling method was a census. Validity and content validity and reliability of the method using test-retest correlation coefficient of 78/0 was confirmed by the data collection practices and postal mail was sent. SPSS software to analyze the data descriptive statistics (mean,...) and inferential statistics (chi-square Chi-square) were performed.
Findings: Showed that the majority of librarians with teachers in order to prevent plagiarism is not necessary cooperation and information literacy classes and workshops have been held. It also asked the librarian between gender and work experience and education level they are related.
Conclusion: This study showed that librarians have little activity in the area of education and literacy. The workshops should be held to the librarian with their duties in the new era, so they can play an effective role in the prevention of plagiarism and keeps the scientific community for their loss. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • librarians
  • faculty
  • plagiarism
  • central library
  • of medical universities librarians type 1
ارزیابی عملکرد روش بازیابی اطلاعات برای مقابله با سرقت ادبی: گزارش عملکرد پژوهشگاه در شش ماههء نخست 1393. 1394. ایران داک. بازیابی شده در اسفند 1394. قابل دسترس در:
آشوری، داریوش(1375). فرهنگ علوم انسانی: انگلیسی به فارسی. تهران: نشر مرکز، 380.
توکل، محمد و ناصری راد، محسن(1388). دستبرد علمی با تبیینی از جامعه شناسی علم. اخلاق در علوم و فناوری.   4 (3-4)، 1-16.  
جلیلی، حسن(1392). نظام پژوهشی کشور و انحراف استراتژیک. وبسایت الف. بازیابی شده در بهمن 1393، دسترس پذیر در: http: //alef. ir/vdcexo8zejh8ozi. b9bj. html?19913
خسروی، فریبرز(1385). سرقت ادبی. فصلنامه کتاب، 67، 9-10.
ستوده،‌هاجر. رفیع، نجمه و میرزایی، زهرا(1389). نگاهی به دستبرد علمی و راهکارهای پیشگیری و پیگیری آن. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 13 (4)، 52.
سلطانی، پوری و راستین، فروردین (1379). دانشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. [تهران]: فرهنگ معاصر.
سهرابی، محمدرضا(1391). دستبرد علمی: مصداق‌ها و روش‌های پیشگیری از آن. ژنتیک در هزاره سوم.  10 (3)، 2817-2823.
عزیزی، محمدحسین(1387). نگاهی به پدیده زیانبار دستبرد علمی در مقاله‌های پزشکی. گوارش. 13 (3)، 173-176.
فدایی، غلامرضا(1391). سرقت جزئی و سرقت کلی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. 46 (1)، 7-11.
فرهود، داریوش(1388). بلندپروازی، علم بازی، مدرک سازی واژگان پلجریسم. اخلاق در علوم و فناوری. 3 (3-4)، 1-5.
فوده، پویا (1387). بررسی کارایی روش‌های بازیابی اطلاعات در مقاله با دستبرد علمی در حال و آینده. ماهنامه ارتباط علمی، 9 (3)، 42-47.
کوچکی، علیرضا.  نصیری محلاتی، مهدی. , قربانی، رضا و خرم دل، سرور(1392). 30 سال پژوهش‌های زراعی در ایران: بررسی وضعیت اخلاق پژوهش. بوم شناسی کشاورزی،  5 (4)، 395-405.  
منصوریان، یزدان(1381). پایبندی به اخلاق علمی و پیشگیری از فریبکاری در سایه علم. پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. دسترس پذیر در: www. lisna. ir
نجفی، محمدعلی(1393). آفات پژوهش. قم: دارالتفسیر، 100-146.
Boisvert, RF & Irwin, MJ(2006). Plagiarism on the rise. Communications of the ACM, 49 (6) ,23.
Gibson, N. S & Chester-Fangman, C. (2011). The Librarian`s Role in combating plagiarism. Reference Services Review, 39 (1) , 132-150
Harris, RA.(2001). The plagiarism handbook: Strategies for preventing, detecting, and dealing with plagiarism. Pyrczak Pub.
Insley, Robert.(2011). Managing Plagiarism: A Preventative Approach. Business Communication Quarterly, 74 (2) , 183-187.
PARK, CHIRS. (2003). In order (people) words: plagiarism by university student – literature and lesson. Assessment & Evaluation in Higher Education, 28 (5) , 471-488
Burke, Margaret (2005). Deterring plagiarism: A new role for librarians. Library Philosophy and Practice (e-journal) , 10.
Madray, Amrita. (2007). Developing Students' Awareness of Plagiarism: Crisis and Opportunities. Library Philosophy and Practice (e-journal). Available at: http: //www. merriam-webster. com/ dictionary/ plagiarize%20
Tall, S. plagiarism (2016). Available from: http: //stal. blogfa. com/post/69