نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران.
2 کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش میزان خوانایی نوشتههای فارسی بخش "بیشتر بدانیم کتابهای قرآن پایهی دوم، سوم و چهارم ابتدایی" براساس فرمولهای فلش/ دیانی و گانینگ/ دیانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش شامل 66 عنوان کتاب معرفی شده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از فرمول فلش/دیانی به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 12/8 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی دارد و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صد در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 88/91 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. همچنین با فرمول گانینگ/دیانی به میزان صفر در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صفر در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 74/1 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 16/98 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. در نهایت ضریب همبستگی بین دو فرمول 64% و سطح معنیداری آنها 001% بدست آمد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که هر دو فرمول در تعیین سطح خوانایی نوشتهها از سازگاری مطلوبی برخوردار است و متناسب با موقعیت، هر یک از آنها به طور جداگانه میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Measure the Readability of the Persian text of the ‘Lets know More’ Section of the Quran book for the Grades two, three, and four of Elementary School Based on the Flash-Diani and Galing-Diani Formulas
نویسندگان [English]
- Fariba Nazari 1
- Mohammad Reza Farhadpour 1
- Ezat Soleymani 2
1 Asisstant Profssor, Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
2 Master, Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to measure the readability of the Persian text of the ‘Lets know More’ section of the Quran book for the grades two, three, and four of elementary school based on the Flash-Diani and Galing-Diani formulas. The sample corpus included 66 book sections introduced by the Ministry of Education and the Educational Planning Organization. The corpus comprised 21 sections from the second grade, 19 sections from the third grade, and 26 sections from the fourth grade. In the second grade, there were 3 Quran sections, 1 poem, and 6 VCDs. In the third and fourth grades, there were 8 Quran sections for each. There were 13, 14, and 58 books for the second, third, and fourth grades respectively, making a total of 85 books. Eleven of the books were the same for all the three grades and were studied for all of them. The results obtained via the Flash-Diani formula showed 0-percent readability for the second grade, 0-percent readability for the third grade, and 8. 12-percent readability for the fourth grade. They also revealed100-percent non-readability for the second grade, 100-percent non-readability for the third grade, and91. 88-percent non-readability for the fourth grade. Moreover, based on the Galing-Diani formula, the results manifested 0-percent readability for the second grade, 0-percent readability for the third grade, and 1. 74-percent readability for the fourth grade. They also revealed100-percent non-readability for the second grade, 100-percent non-readability for the third grade, and98. 16-percent non-readability for the fourth grade. The reliability coefficient obtained was o. 64 at the significance level 0. 01.
کلیدواژهها [English]
- Readability
- Flash-Diani formula
- Galing-Diani formula
- Elementary grades
- Persian texts