با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، اهواز، ایران.

2 استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

3 کارشناس ارشد کتابداری و اطلا ع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانه­های دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است.
روش‌شناسی:  این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامه­های لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بود که از این تعداد نمونه­ای به تعداد 360 نفر انتخاب شد. پس از توزیع پرسشنامه‌ها، از تحلیل رگرسیون و همبستگی برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته ­ها:  براساس یافته­های پژوهش بین ابعاد سه­گانه کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سه­گانه سرمایة اجتماعی رابطة معنی‌دار وجود دارد. همچنین بُعد کنترل اطلاعات کیفیت خدمات کتابخانه­ای با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی، بُعد تأثیر خدمات کتابخانه با بُعد شناختی سرمایة اجتماعی و نیز بُعد کتابخانه به­عنوان محل با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی دارای بیشترین رابطه بودند. در این مطالعه بُعد کتابخانه به­عنوان محل، نسبت به دیگر ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه دارای قوی­ترین رابطه با میزان سرمایة اجتماعی دانشجویان بود. علاوه‌بر این، نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به پیش­بینی کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سرمایة اجتماعی دانشجویان رابطة چندگانه این دو متغیر را نشان داد.
بحث و نتیجه ­گیری: به­طور کلی می­توان چنین نتیجه گرفت که کیفیت خدمات کتابخانه­های دانشگاهی می­تواند با ابعاد سه­گانه سرمایة اجتماعی در دانشجویان رابطه داشته باشد. کتابخانه­های دانشگاهی با میزان خدمات با کیفیتی که ارائه می­دهند می­توانند در بهبود و افزایش سرمایة اجتماعی دانشجویان نقش بسزایی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Surveying the Relationship between Service Quality of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences Libraries and Social Capital of this University’s Students

نویسندگان [English]

  • Fatima Baji 1
  • Zahed Bigdeli 2
  • Nasim memar 3

1 Assistant Professor of Department of Medical Library and Information Science, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.

2 . Professor of Department of knowledge and Information science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

3 M. A of Department of Medical Library and Information Science, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

Purpose: This study investigated the relationship between service qualities of academic libraries of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences and social capital of the university’s students in the academic year 2014.
Methodology: This research is correlation research. The data were collected using two questionnaires: Lib-Qual and Bollen’s social capital questionnaire. These questionnaires distributed among a sample of 360 students. Data analyzed using the regression and correlation with SPSS software.
Findings: Results showed that there is a significant relationship between three aspects of library services with the three dimensions of social capital. In a narrower investigation results showed that the “control of library service quality information” dimension is related to the“structural” dimension of social capital. The impact of “library services” dimension is related to the “cognitive” dimension of social capital and the “library as the place” dimension have a strong relationship with the “structural” dimension of social capital as well. The “library as a place” dimension had the highest relationship with all dimensions of the social capital. Also, multiple regression analysis showed that quality of library services could predict the social capital of the university students
Conclusion: Generally, one can conclude that the quality of academic library services can affect the three dimensions of the student’s social capital. Academic libraries can improve the student’s social capital by providing high-quality services

کلیدواژه‌ها [English]

  • Library services quality
  • Academic library
  • Social Capital
  • Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
ابراهیمی، رحمان (1390). بررسی نقش و جایگاه کتابخانه­های عمومی در افزایش سرمایة اجتماعی شهروندان: مطالعه موردی شهر تهران [پایان­نامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تهران.
باب‌الحوائجی، فهیمه و زمانی راد، نسترن (1393). بررسی میزان سرمایة اجتماعی و شاخص­های آن در کتابخانه­های دانشگاهی تابع وزارت علوم مستقر در شهر تهران. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع­رسانی و فناوری اطلاعات)، 7(24)، 1-12.
جعفری، ناهید (1392). بررسی تطبیقی میزان سرمایه اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی؛ مقایسه کتابخانه‌های دانشگاه تهران با دانشگاه شریف [پایان­نامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تهران.
جعفری، ناهید؛ ناخدا، مریم و فدایی، غلامرضا (1394). بررسی تطبیقی میزان سرمایه اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی؛ مقایسه کتابخانه‌های دانشگاه تهران با دانشگاه شریف. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 49(2)، 169-189.
دیانی، محمدحسین، پریرخ، مهری، محمودی، حسن (1391). بررسی رابطه بین سرمایة اجتماعی و میزان اجرای مدیریت دانش در کتابخانه­های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 16(2)، 91-117.
عطار، سعبد (1389). بنیادهای نظری سرمایة اجتماعی (بررسی وضعیت سرمایة اجتماعی در ایران). یزد: دانشگاه یزد.
منطق، حسن، فهیم­نیا، فهیمه (1392). بررسی نقش کیفیت خدمات ارائه شده به­وسیله­ کتابخانه­های دانشگاهی در افزایش اعتماد دانشجویان به آن (مورد مطالعه: کتابخانه­ی مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران). تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، (2)47، 117-37.
محمدبیگی، فاطمه (1387). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه­های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­های عمومی کشور در شهر قزوین با استفاده از ابزار لیب­­کوال [پایان­نامه کارشناسی ارشد]. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
مرادیان سرخکلایی؛، منور، افتخار اردبیلی؛ حسن، نجات، سحرناز و ساعی پور، نرگس (1391). سرمایة اجتماعی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1390. مجله علوم پزشکی رازی، 19(102)، 30- 5.
Cox, E., Swinburne, K., Pop, C. & Laing, S. (2000). A safe place to go: Libraries and social capital. Sydney: University of Technology. Sydney, and the State Library of New South Wales.
Johnson, C.A.(2010). Do public libraries contribute to social capital? A preliminary investigation into the relationship. Libr Inf Sci Res, 32, 147-55.
Johnson, C.A. (2012). How do public libraries create social capital? An analysis of interactions between library staff and patrons. Libr Inf Sci Res, 34, 52-62.
Fukuyama, F. (1999). Social capital and Civil Society. Paper Presented at: Conference on Second Generation Reform, International Monetary Fund، 1999 November 8-9; Washington، DC، USA. from: http://www.imf.org/external/pubs/ft/seminar/1999/reforms/fukuyama. htm.
Nahapiet, J. & Ghoshal S. (1998). Social Capital, intellectual Tal and the Organization Advantage. Acad Manage Rev,23(20), 242-66.
Varheim A. (2006). Social Capital and the multicultural challenge: the role of public library. In: presented at the 4th annual meeting of document academy at school of information (pp. 13-15).
Varheim A. (2007). Social capital and public libraries: the need for research. Libr Inf Sci Res, 29, 416-28.
Varheim, A., Steinmo, S. & Ide, E. (2008). Do libraries matter? Public libraries and the creation of social capital. Journal of Documentation, 64(6), 877-892. From: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/00220410810912433
Varheim A. (2011). Gracious space: library programming strategies towards immigrants as tools in the creation of social capital. Libr Inf Sci Res, 33(1), 12-8.