نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور، اهواز، ایران.
2 استاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3 کارشناس ارشد کتابداری و اطلا ع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است.
روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامههای لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود که از این تعداد نمونهای به تعداد 360 نفر انتخاب شد. پس از توزیع پرسشنامهها، از تحلیل رگرسیون و همبستگی برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافته ها: براساس یافتههای پژوهش بین ابعاد سهگانه کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی رابطة معنیدار وجود دارد. همچنین بُعد کنترل اطلاعات کیفیت خدمات کتابخانهای با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی، بُعد تأثیر خدمات کتابخانه با بُعد شناختی سرمایة اجتماعی و نیز بُعد کتابخانه بهعنوان محل با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی دارای بیشترین رابطه بودند. در این مطالعه بُعد کتابخانه بهعنوان محل، نسبت به دیگر ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه دارای قویترین رابطه با میزان سرمایة اجتماعی دانشجویان بود. علاوهبر این، نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به پیشبینی کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سرمایة اجتماعی دانشجویان رابطة چندگانه این دو متغیر را نشان داد.
بحث و نتیجه گیری: بهطور کلی میتوان چنین نتیجه گرفت که کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی میتواند با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی در دانشجویان رابطه داشته باشد. کتابخانههای دانشگاهی با میزان خدمات با کیفیتی که ارائه میدهند میتوانند در بهبود و افزایش سرمایة اجتماعی دانشجویان نقش بسزایی داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Surveying the Relationship between Service Quality of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences Libraries and Social Capital of this University’s Students
نویسندگان [English]
- Fatima Baji 1
- Zahed Bigdeli 2
- Nasim memar 3
1 Assistant Professor of Department of Medical Library and Information Science, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
2 . Professor of Department of knowledge and Information science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 M. A of Department of Medical Library and Information Science, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
Purpose: This study investigated the relationship between service qualities of academic libraries of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences and social capital of the university’s students in the academic year 2014.
Methodology: This research is correlation research. The data were collected using two questionnaires: Lib-Qual and Bollen’s social capital questionnaire. These questionnaires distributed among a sample of 360 students. Data analyzed using the regression and correlation with SPSS software.
Findings: Results showed that there is a significant relationship between three aspects of library services with the three dimensions of social capital. In a narrower investigation results showed that the “control of library service quality information” dimension is related to the“structural” dimension of social capital. The impact of “library services” dimension is related to the “cognitive” dimension of social capital and the “library as the place” dimension have a strong relationship with the “structural” dimension of social capital as well. The “library as a place” dimension had the highest relationship with all dimensions of the social capital. Also, multiple regression analysis showed that quality of library services could predict the social capital of the university students
Conclusion: Generally, one can conclude that the quality of academic library services can affect the three dimensions of the student’s social capital. Academic libraries can improve the student’s social capital by providing high-quality services
کلیدواژهها [English]
- Library services quality
- Academic library
- Social Capital
- Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences