مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
محمود صدیقی؛ مسعود طاهری لاری؛ مسلم چرابین؛ حسن نودهی؛ هادی صدیقی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، صفحه 11-18
چکیده
هدف: مدیریت دانش در تلاش است با تولید، تسهیم و نگهداری دانش از مهارتها و ظرفیتهای هر بنگاه اقتصادی یک مزیت رقابتی بسازد. یکی از مهمترین دلایل اعمال مدیریت دانش در آموزش عالی، کمک به این مؤسسات برای یکپارچهسازی انسجام دانش جدید با دانش قبلی است که میتواند به افزایش ارتباط بین کار و آموزش بیانجامد. این بررسی با هدف ارزیابی سطح ...
بیشتر
هدف: مدیریت دانش در تلاش است با تولید، تسهیم و نگهداری دانش از مهارتها و ظرفیتهای هر بنگاه اقتصادی یک مزیت رقابتی بسازد. یکی از مهمترین دلایل اعمال مدیریت دانش در آموزش عالی، کمک به این مؤسسات برای یکپارچهسازی انسجام دانش جدید با دانش قبلی است که میتواند به افزایش ارتباط بین کار و آموزش بیانجامد. این بررسی با هدف ارزیابی سطح مدیریت دانش در دانشکدة علوم پزشکی نیشابور صورت پذیرفته است. روششناسی: تحقیق از نوع توصیفی و جامعة مورد بررسی کارکنان دانشکدة علوم پزشکی نیشابور بود. از بین 1234 نفر کارکنان دانشکدة علوم پزشکی نیشابور، حجم نمونه براساس جدول مورگان به تعداد 304 نفر و به صورت نمونهگیری تصادفی تخصیصی متناسب انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات براساس مدل مدیریت دانش شرون لاوسون و پرسشنامة استاندارد آن با 24 گویه بوده است. یافتهها: نظرخواهی از کارکنان دانشکدة پزشکی نیشابور نشان داد، مدیریت دانش در این دانشکده از بعد تولید دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیر دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش به ترتیب 4/18%، 4/17%، 9/17%، 5/14%، 6/26% و 1/18% قابلقبول است. به نظر میرسد مدیریت دانش در این دانشکده نیاز به بهبود و ارتقا دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد کیفیت مدیریت دانش در ابعاد تولید دانش، کسب دانش، سازماندهی دانش، ذخیرة دانش و انتشار دانش در دانشکدة علوم پزشکی نیشابور در سطح مناسبی قرار ندارد. بنابراین، میتوان گفت سطح مدیریت دانش در این دانشکده نیاز به بازنگری و توجه بیشتر دارد.
مقاله پژوهشی
فرزانه قنادی نژاد؛ محمد علی زمانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، صفحه 19-30
چکیده
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: بررسی مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز مقایسة مهارتهای کارآفرینی کتابداران این دو دانشگاه است. روششناسی: پژوهش حاضر که به صورت پیمایشی انجام شده است، به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعة مورد مطالعه شامل کلیة کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز هستند که به دلیل محدود بودن جامعة پژوهش، پرسشنامه بین تمامی افراد جامعه توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای مختلف آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ها: در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران جندیشاپور اهواز، توفیقطلبی (3/22) بیشترین و تحمل ابهام (6/18) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. در میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران دانشگاه شهید چمران اهواز، خلاقیت (36/20) بیشترین و تحمل ابهام (55/16) کمترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بررسیها بیانگر آن است که میان مهارت خلاقیت کتابداران کتابخانههای دانشگاه شهید چمران و دانشگاه جندیشاپور اهواز اختلاف معنیداری وجود دارد و در مورد سایر مهارتها اختلاف معنیداری وجود ندارد. میان مهارتهای کارآفرینی کتابداران برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی اختلاف معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: مهارتهای کارآفرینی کتابداران کتابخانههای دانشگاههای جندیشاپور و شهید چمران اهواز جز در مهارتهای استقلالطلبی و تحمل ابهام، در سطح مطلوبی قرار دارند.
مقاله پژوهشی
سواد اطلاعاتی
مجید شیرزاد؛ عبدالرسول جوکار؛ نیره ترقی خواه دیلمقانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، صفحه 31-40
چکیده
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی ...
بیشتر
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود. روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران هستند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس پرسشنامة محققساخته در اختیار همة اعضای هیئتعلمی (144 نفر) قرار گرفت و درنهایت 85 پرسشنامه دریافت شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که در کل میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور 4/75 میباشد. بحث و نتیجه گیری: این یافته نشاندهندة سواد اطلاعاتی نسبتاً مطلوب در اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران است.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
زینب غیوری؛ رویا برادر
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، صفحه 41-52
چکیده
هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و بهکارگیری دانش میباشد، در نهاد کتابخانههای عمومی کشور میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارکنان ستادی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 38 سؤالی (19 سؤال پرسشنامة مربوط به سایبرنتیک و 19 سؤال مربوط به پرسشنامة مدیریت دانش) گردآوری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و پیرسون استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی تأثیر متغیر سایبرنتیک بر مدیریت دانش، یک مدل مفهومی ارائه شد. برای بررسی تأثیر ابعاد و رابطة بین متغیرها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شده است. یافتهها: ابعاد سایبرنتیک و مدیریت دانش (به غیر از دو مورد در ابعاد تنوع و محدودیت و بعد ضرورت تنوع و قاعده تصمیم) در نهاد کتابخانههای عمومی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. همچنین یافتهها نشان داد بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک رابطة معنیدار و مثبتی وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نهاد کتابخانههای عمومی کشور میتواند از یافتههای پژوهش در راستای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش با رعایت ابعاد سایبرنتیک استفاده نماید.
مقاله پژوهشی
فاطمه باجی؛ زاهد بیگدلی؛ نسیم معمار
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، صفحه 53-62
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامههای لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود که از این تعداد نمونهای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطة بین کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه و سرمایة اجتماعی دانشجویان پرداخته است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد. ابزار آن پرسشنامههای لیب کوال و سرمایة اجتماعی بولن بود. جامعة آماری پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بود که از این تعداد نمونهای به تعداد 360 نفر انتخاب شد. پس از توزیع پرسشنامهها، از تحلیل رگرسیون و همبستگی برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافته ها: براساس یافتههای پژوهش بین ابعاد سهگانه کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی رابطة معنیدار وجود دارد. همچنین بُعد کنترل اطلاعات کیفیت خدمات کتابخانهای با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی، بُعد تأثیر خدمات کتابخانه با بُعد شناختی سرمایة اجتماعی و نیز بُعد کتابخانه بهعنوان محل با بُعد ساختاری سرمایة اجتماعی دارای بیشترین رابطه بودند. در این مطالعه بُعد کتابخانه بهعنوان محل، نسبت به دیگر ابعاد کیفیت خدمات کتابخانه دارای قویترین رابطه با میزان سرمایة اجتماعی دانشجویان بود. علاوهبر این، نتایج تحلیل رگرسیون مربوط به پیشبینی کیفیت خدمات کتابخانه با ابعاد سرمایة اجتماعی دانشجویان رابطة چندگانه این دو متغیر را نشان داد. بحث و نتیجه گیری: بهطور کلی میتوان چنین نتیجه گرفت که کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاهی میتواند با ابعاد سهگانه سرمایة اجتماعی در دانشجویان رابطه داشته باشد. کتابخانههای دانشگاهی با میزان خدمات با کیفیتی که ارائه میدهند میتوانند در بهبود و افزایش سرمایة اجتماعی دانشجویان نقش بسزایی داشته باشند.
مقاله پژوهشی
داده کاوی
رویا ارجمند کرمانی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، صفحه 63-74
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سبکهای اثربخشی مدیران در ایجاد خلاقیت و ارتباطسنجی آن با توانمندسازی روانشناختی میپردازد. روششناسی: جامعة آماری تحقیق حاضر کلیه دانشآموزان دختر ناحیه یک استان البرز به تعداد 2750 نفر است. حجم نمونة آماری براساس فرمول کوکران 336 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سبکهای اثربخشی مدیران در ایجاد خلاقیت و ارتباطسنجی آن با توانمندسازی روانشناختی میپردازد. روششناسی: جامعة آماری تحقیق حاضر کلیه دانشآموزان دختر ناحیه یک استان البرز به تعداد 2750 نفر است. حجم نمونة آماری براساس فرمول کوکران 336 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه سبکهای اثربخشی مدیران هاوتون و کرستوفر، پرسشنامه خلاقیت عابدی و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی وتن و کمرون است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان در اختیار نمونة آماری قرار گرفت. برای بررسی رابطة بین متغیرهای تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همچنین برای آزمون مدل کلی تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان میدهد که مؤلفههای سبکهای اثربخشی مدیران یعنی سبک دستوری، توانمند ساز و خودرهبری با خلاقیت و توانمندسازی روانشناختی دانش آموزان رابطة معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که خلاقیت دانشآموزان در رابطة بین سبک اثربخشی توانمندساز و خودرهبری مدیران با توانمندسازی روانشناختی دانشآموزان نقش واسطهگری ایفا میکند.
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
مینا قاسمی الوری؛ ندا عباسی دشتکی
دوره 4، شماره 4 ، آذر 1396، صفحه 75-96
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه عملکرد ابزار پیشنهاددهنده در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- اکتشافی است. جامعة آماری آن کلیه موتورهای جستجوی دارای ابزار پیشنهاددهنده است که از این میان پنج موتور جستجوی گوگل، یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر براساس محبوبیت و کاربرپسند بودن، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای هدف پژوهش، گردآوری دادهها با استفاده از سیاهه وارسی محقق ساخته که درمجموع شامل 10 سؤال و 10 کلیدواژه، براساس سرعنوانهای موضوعی فارسی انتخاب و مورد جستجو قرار گرفتند. بر این اساس در گام نخست گردآوری دادهها، موارد پیشنهاد شده توسط موتورهای جستجو برای این 20 نمونه پرسوجو مورد جستجو قرار گرفتند و میزان مرتبط بودن 10 نتیجة اول هرکدام از این موارد پیشنهاد شده بررسی شد و نهایتاً براساس مرتبط بودن این نتایج به مقایسه عملکرد پنج موتور جستجوی نمونه از نظر مرتبط بودن موارد پیشنهاد شده توسط آنها با نمونههای پرسوجو پرداخته شد. یافته ها: یافتههای پژوهش گویای آن است که موتورجستجوی گوگل از نظر عملکرد ابزارهای پیشنهاددهنده در ارائه اطلاعات مرتبط با پرسش کاربر در قالب سؤالات و کلیدواژههای موجود در چک لیست وضعیت مطلوبتری نسبت به چهار موتورجستجوی یاهو، بینگ، اسک و وب کراولر دارد. همچنین با اندازهگیری میزان دقت اطلاعات بازیابی شده در این پنج موتور جستجو و محاسبه میانگین آن، گوگل با 55.68، یاهو با 48.92، وب کراولر با 46.90، اسک با 40.17 و بینگ با 32.62 امتیاز، از لحاظ دقت اطلاعات بازیابی شده رتبهبندی شدند. بحث و نتیجهگیری: بهطور کلی با توجه به یافتههای حاصل شده، ابزارهای پیشنهاددهنده در موتور جستجوی گوگل عملکرد بهتری دارند و با حدس زدن تفکر کاربر، اطلاعاتی مرتبط با پرسش کاربر پیشنهاد میدهد.