نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر ضمن بررسی وضعیت مدیریت دانش و سایبرنتیک در نهاد کتابخانههای عمومی کشور به بررسی تأثیر سایبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعدة تصمیم، هدفگذاری و کنترل، بازخورد و تمایزات و روابط است، بر مدیریت دانش که شامل چهار فرایند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و بهکارگیری دانش میباشد، در نهاد کتابخانههای عمومی کشور میپردازد.
روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- توصیفی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش کارکنان ستادی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بوده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه 38 سؤالی (19 سؤال پرسشنامة مربوط به سایبرنتیک و 19 سؤال مربوط به پرسشنامة مدیریت دانش) گردآوری شده است. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تی تک نمونهای و پیرسون استفاده شد. همچنین بهمنظور بررسی تأثیر متغیر سایبرنتیک بر مدیریت دانش، یک مدل مفهومی ارائه شد. برای بررسی تأثیر ابعاد و رابطة بین متغیرها از مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده شده است.
یافتهها: ابعاد سایبرنتیک و مدیریت دانش (به غیر از دو مورد در ابعاد تنوع و محدودیت و بعد ضرورت تنوع و قاعده تصمیم) در نهاد کتابخانههای عمومی در وضعیت مناسبی قرار ندارند. همچنین یافتهها نشان داد بین مدیریت دانش و ابعاد سایبرنتیک رابطة معنیدار و مثبتی وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نهاد کتابخانههای عمومی کشور میتواند از یافتههای پژوهش در راستای اجرای موفقیتآمیز مدیریت دانش با رعایت ابعاد سایبرنتیک استفاده نماید.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigation and Relationship between knowledge Management and Cybernetics in Public Libraries Foundation
نویسندگان [English]
- Zeinab Ghayouri 1
- Roya Baradar 2
1 Ph.D Student Department of Knowledge and Information Science, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Associate Professor Department of knowledge and Information science Alzahra university, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: This study examines the status of knowledge management and cybernetics in Public Libraries Foundation to study the impact of cybernetics, which includes six main dimensions of diversity and constraints, entropy and information, the need to diversify and rulemaking control, feedback and distinctions and relationships, on knowledge management that includes four main processes of knowledge creation, conversion and transfer of knowledge, preserve and maintain of knowledge and application of knowledge in the public libraries Foundation.
Methodology: The current research is of descriptive analytical type and has dealt with using the descriptive-survey method. The population of the research is the staff of the Public Libraries and information was collected from the 38-item questionnaire (19 questions related to cybernetics and 19 questions related to knowledge management). Data were analyzed using one sample T-test and Pearson. Also, a conceptual model was presented to evaluate the effect of cybernetics on knowledge management. To evaluate the effect of the relationship between the variables, PLS-SEM was used.
Findings: Cybernetic dimensions and knowledge management (in addition to the two cases in the dimensions of diversity and limitation and the necessity of diversity and decision rule) are not in a good position in the institution of public libraries. The findings also showed that there is a significant and positive relationship between knowledge management and cybernetic dimensions.
Conclusion: public libraries Foundation can use research findings to successfully implement knowledge management with respect to cybernetic dimensions
کلیدواژهها [English]
- knowledge management
- Cybernetics
- Public Libraries Foundation