نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان.
2 دانشجوی دکترای، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از شاخصهای مختلف در یک بازه زمانی دهساله، به مطالعه کیفیت بروندادهای پژوهشی دانشگاه اصفهان بپردازد و از طریق مقایسه آن با میانگین کشور بررسی نماید که آیا کیفیت این تولیدات علمی نیز همراه با کمیت آن رو به رشد بوده است یا خیر؟
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از شاخصهای علمسنجی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 5806 مقاله است که حداقل یکی از نویسندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاه اصفهان بوده و طی سالهای 2006 تا 2015 میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس منتشر شدهاند. پایگاههای اسکوپوس و سایول جهت گردآوری و تحلیل دادههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد کیفی دانشگاه اصفهان در تولید بروندادهای پژوهشی در سه شاخص نرخ استنادشدگی، مشارکت علمی بینالمللی و انتشار در مجلات برتر در سطح بالاتری در مقایسه با متوسط کشور قرار داشته است. از سوی دیگر، تولیدات علمی دانشگاه اصفهان در شاخصهای میانگین استناد، میانگین مشاهده، اثرگذاری
وزندهی شده در سطح رشته و مقالههای پراستناد از عملکرد پایینتری در مقایسه با میانگین کشور برخوردارند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند از سوی مدیران و سیاستگذاران دانشگاه اصفهان جهت آگاهی از وضعیت جاری و برنامهریزیهای آتی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Quality of International Articles of the University of Isfahan during 2006-2015
نویسندگان [English]
- MohammadAmin Erfanmanesh 1
- Elaheh Hosseini 2
1 Assistant Professor Knowledge and Information Science, Isfahan University, Isfahan, Iran.
2 Ph.D candidate of Knowledge and Information Science, Alzahra University, Tehran, Iiran.
چکیده [English]
Purpose: The present research aims to study the quality of international research outputs of the University of Isfahan using various indicators for the last ten years. In addition, it investigates whether the quality of these output has been increased along with their quantity by comparing with the country's average.
Methodology: The present study is an applied research using scientometric indicators. The research population consisted of 5806 papers with at least one author affiliated with the University of Isfahan, published during 2006-2015 and indexed in Scopus Moreover, Scopus and civil were used for data collection.
Findings: Findings showed that quality performance of the University of Isfahan in a production of research outputs in metrics of “citedness rate”, “international scientific collaboration” and “publication in high-quality journals” was higher than the country’s average. Conversely, the quality of the University of Isfahan’s scholarly output based on “citations per publication”, “views per publication”, “field-weighted citation impact” and “highly-cited papers” was less than the country's average.
Conclusion: The results of the research might be useful by the managers and policy makers of the University of Isfahan to be aware of the current level and future plans in order to improve the quality of research output of the university.
کلیدواژهها [English]
- Research Quality
- the University of Isfahan
- Citation Analysis