با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان.

2 دانشجوی دکترای، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، ایران.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از شاخص‌های مختلف در یک بازه زمانی ده‌ساله، به مطالعه کیفیت بروندادهای پژوهشی دانشگاه اصفهان بپردازد و از طریق مقایسه آن با میانگین کشور بررسی نماید که آیا کیفیت این تولیدات علمی نیز همراه با کمیت آن رو به رشد بوده است یا خیر؟
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با استفاده از شاخص­های علم‌سنجی انجام شد. جامعه پژوهش شامل 5806 مقاله است که حداقل یکی از نویسندگان آن دارای وابستگی سازمانی به دانشگاه اصفهان بوده و طی سال‌های 2006 تا 2015 میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس منتشر شده‌اند. پایگاه‌های اسکوپوس و سای‌ول جهت گردآوری و تحلیل داده‌های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که عملکرد کیفی دانشگاه اصفهان در تولید بروندادهای پژوهشی در سه شاخص نرخ استنادشدگی، مشارکت علمی بین‌المللی و انتشار در مجلات برتر در سطح بالاتری در مقایسه با متوسط کشور قرار داشته است. از سوی دیگر، تولیدات علمی دانشگاه اصفهان در شاخص‌های میانگین استناد، میانگین مشاهده، اثرگذاری
وزن‌دهی شده در سطح رشته و مقاله‌های پراستناد از عملکرد پایین‌تری در مقایسه با میانگین کشور برخوردارند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه می‌تواند از سوی مدیران و سیاست‌گذاران دانشگاه اصفهان جهت آگاهی از وضعیت جاری و برنامه­ریزی‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Quality of International Articles of the University of Isfahan during 2006-2015

نویسندگان [English]

  • MohammadAmin Erfanmanesh 1
  • Elaheh Hosseini 2

1 Assistant Professor Knowledge and Information Science, Isfahan University, Isfahan, Iran.

2 Ph.D candidate of Knowledge and Information Science, Alzahra University, Tehran, Iiran.

چکیده [English]

Purpose: The present research aims to study the quality of international research outputs of the University of Isfahan using various indicators for the last ten years. In addition, it investigates whether the quality of these output has been increased along with their quantity by comparing with the country's average.
Methodology: The present study is an applied research using scientometric indicators. The research population consisted of 5806 papers with at least one author affiliated with the University of Isfahan, published during 2006-2015 and indexed in Scopus Moreover, Scopus and civil were used for data collection.
Findings: Findings showed that quality performance of the University of Isfahan in a production of research outputs in metrics of “citedness rate”, “international scientific collaboration” and “publication in high-quality journals” was higher than the country’s average. Conversely, the quality of the University of Isfahan’s scholarly output based on “citations per publication”, “views per publication”, “field-weighted citation impact” and “highly-cited papers” was less than the country's average.
Conclusion: The results of the research might be useful by the managers and policy makers of the University of Isfahan to be aware of the current level and future plans in order to improve the quality of research output of the university.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research Quality
  • the University of Isfahan
  • Citation Analysis
ابراهیمی، سعیده و حیاتی، زهیر (1387). کمیت و کیفیت تولید علم در دانشگاه‌های ایران. اندیشه‌های نوین تربیتی، 4(3)، 105-126.
ابراهیمی، سعیده و جوکار، عبدالرسول (1389). وضعیت انتشارات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بر مبنای شاخص‌های کمی و کیفی علم‌سنجی در سال‌های 1997-2006. مدیریت اطلاعات سلامت، 15، 270-281.
عبدخدا، هیوا؛ قاضی‌ میرسعید، جواد و بیگدلی، عبدالحسین (1390). بررسی جایگاه علمی حوزه علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و جهان بر مبنای مدارک موجود در پایگاه اسکوپوس در فاصله سال‌های 1996 تا 2008. جنتاشاپیر، 1(2)، 59-79.
کرامت‌فر، عبدالصمد و رفیعی خشنود، محدثه (1395). ارزیابی بروندادهای علمی پژوهشگاه رویان. مجله علم‌سنجی کاسپین، 3 (1)، 36-44.
کرامت‌فر، عبدالصمد؛ نوروزی چاکلی، عبدالرضا و اسپرایین، فرشته (1394). کمیت یا کیفیت؟ ارزیابی تطبیقی تولید علم ایران، ترکیه و مالزی طی سال‌های 1996-2013. مجله علم‌سنجی کاسپین، 2(1)، 33-38.
منیری، سارا و جعفری، فاطمه (1390). کیفیت مقالات محققان ایرانی در حوزه علوم پزشکی از لحاظ تأثیرگذاری. مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 86، 110-121.
وحدت‌زاد محمدعلی؛ زارع بنادکوکی محمدرضا؛ اولیاء محمدصالح و لطفی، محمدمهدی (زودآیند). تحلیلی بر رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران با استفاده از شاخص‌های علم‌سنجی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.
Glanzel, W & Schubert, A. (2011). Double effort = double impact? A critical view at international co33 authorship in chemistry. Scientometrics, 50(2), 199-214.
Gorraiz, J., Gumpenberger, C., & Schlögl, C. (2014). Usage versus citation behaviours in four subject areas. Scientometrics101(2), 1077-1095.
Kaur, H. & Mahajan, P. (2015). Collaboration in medical research: a case study of India. Scientometrics. 105(1), 683-690.
Lindsey, D. (1989). Using citation counts as a measure of quality in science measuring what's measurable rather than what's valid. Scientometrics, 15(3-4), 189-203.
Low WY, Ng KH. Kabir, MA. Koh, AP. & Sinnasamy, J. (2014). Trend and impact of international collaboration in clinical medicine papers published in Malaysia. Scientometrics, 98(2), 1521-1533.
Mazlish, B. (1982). The quality of the quality of science: An evaluation. Science, Technology & Human Values, 7(38), 42-52.
Nieminen, P., Carpenter, J., Rucker, G. & Schumacher, M. (2006). The relationship between quality of research and citation frequency. BMC Medical Research Methodology, 6(1), 42.
Peclin, S.; Juznic, P. Blagus, R. Sajko, MC. & Stare J. (2012). Effects of international collaboration and status of journal on impact of papers. Scientometrics, 93(3), 937-948.