نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئتعلمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی
3 دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است.
روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای خودارزیابی فرد ارزیابیشونده، ارزیابی مدیر مافوق و ارزیابی همکاران و ارزیابی مراجعان کتابخانه را مدنظر قرار داده است. جامعة موردنظر در این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای فرجپهلو و همکاران، (1391) که شامل 4 پرسشنامه جهت بررسی فرد از دیدگاه رییس، همکار، مراجعهکننده و خود فرد میباشد.
یافتهها: پس از انجام ارزیابی عملکرد افراد موردنظر و مقایسه نتایج حاصل از دیدگاه چهار گروه ارزیابیکننده مشاهده شد که در شاخص اخلاقی بین دیدگاه خود فرد ارزیابیشونده و دیدگاه رئیس تفاوت معنیداری وجود دارد. در شاخص عملکردی بین ارزیابی کتابداران از دیدگاه گروههای مختلف، تفاوت معنیداری وجود ندارد. در شاخص فرایندی تنها اختلاف معنیدار بین دیدگاه ارزیابیشونده و دیدگاه مراجعهکننده است.
نتیجهگیری: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که برای دستیابی به نتایج دقیقتر میتوان در خصوص شاخصها و گویههای آنها، در بین ارزیابیکنندگان و ارزیابیشوندگان، زبان مشترکی ایجاد کرد به این ترتیب که قبل از هر گونه ارزیابی، آموزشهای لازم را درخصوص شیوه ارزیابی دیگران و امتیازدهی به ارزیابیکنندگان بدهد تا افراد در ارزیابی همکاران خود و یا دیگر گروهها، دقت بیشتری داشته باشند و نهایتاً اعتبار ارزیابیها ارتقا یابد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Use the 360-Degree Feedback Technique to Evaluate the Performance of Academic Librarians
نویسندگان [English]
- Oranus Tajedini 1
- Sepide Iranmanesh 2
- Ali Sadat Moosavi 3
1 Faculty Member of Knowledge and Information Science, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
2 Master of information science and universology
3 Ph.D of information science and universology, Medicin University of Kerman Kerman, Iran
چکیده [English]
Purpose: This study aimed to evaluate the performance of Kerman university librarians have been carried out by 360 degrees.
Methodology: The present study was conducted using analytical survey method and 360 degree feedback was used to evaluate the performance of the community. Information related to the evaluation of their performance was compiled by questionnaires that considered their assessors' self-assessment views, manager's evaluation and evaluation of colleagues and evaluation of library users. The research community of all librarians of Kerman University libraries. The data gathering tool was Faraj Pahloo et al. (2012), which consists of 4 questionnaires to examine the person from the perspective of the head, colleague, referral and person.
Findings: After evaluating the performance of the subjects and comparing the results from the viewpoint of the four evaluation groups, there was a significant difference between the views of the evaluated person and the head of view in the ethical index. There is no significant difference in the performance index between librarians' assessment from the viewpoint of different groups. In the process index, there is only a significant difference between the evaluated point and the point of view.
Conclusion: The results of this study showed that in order to obtain more accurate results, one could establish a common language among their assessors and evaluators in terms of their indices and their terms, so that prior to any assessment, On how to evaluate others and rating evaluators so that people are more careful in evaluating their colleagues or other groups and ultimately improving the credibility of the evaluations.
کلیدواژهها [English]
- 360 Degree Feedback
- Performance Evaluation
- Kerman University Libraries
عمومی. (18)4، 426 -407.