مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
محمدعلی زمانی؛ عبدالحسین فرج پهلو
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 11-19
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفههای الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل میدهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان کاربست مؤلفههای الگوی سیبرنتیک در مدیریت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز میباشد. روش تحقیق: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش را پرسنل با مدارک دانشگاهی و پرسنل دیپلم با سابقه بیش از 10 سال سابقه کار تشکیل میدهد. کل جامعه تقریباً 200 نفر میباشند که از میان آنها 100 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش با در نظرگرفتن مؤلفههای الگوی سایبرنتیکی (نظارت و کنترل، پیوندهای سست و سخت، تعاملات، تصمیمگیری، سیستم سلسله مراتبی، رهبری، توازن در مدیریت) از پرسشنامه استاندارد شده الگوی سیبرنتیک استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره) به کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس نسخه 22 استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشکدههای دندانپزشکی و داروسازی در کل مؤلفههای الگوی سیبرنتیک از جایگاه مناسبی برخوردار هستند. و دانشکدة پزشکی در مؤلفههای سیستم سلسلهمراتبی و پیوندهای سست و سخت؛ دانشکده پیراپزشکی در مؤلفههای کنترل، سیستم سلسلهمراتبی و رهبری؛ دانشکدة بهداشت در مؤلفه سیستم سلسلهمراتبی و دانشکده پرستاری در مؤلفههای کنترل و سیستم سلسلهمراتبی در سطح مطلوب و در بقیه مؤلفهها در حد متوسط قرار دارند. بحث و نتیجهگیری: بین دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ مدیریت مبتنیبر الگوی سیبرنتیک تفاوت وجود دارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
اورانوس تاجالدینی؛ سپیده ایرانمنش؛ علی سادات موسوی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 21-32
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان با روش 360 درجه انجام شده است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش پیمایشی تحلیلی انجام شده و برای ارزیابی عملکرد جامعة پژوهش روش بازخورد 360 درجه استفاده شده است، اطلاعات مرتبط با ارزیابی عملکرد ایشان از طریق پرسشنامههایی گردآوری شده است که دیدگاههای خودارزیابی فرد ارزیابیشونده، ارزیابی مدیر مافوق و ارزیابی همکاران و ارزیابی مراجعان کتابخانه را مدنظر قرار داده است. جامعة موردنظر در این پژوهش کلیه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر کرمان است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامههای فرجپهلو و همکاران، (1391) که شامل 4 پرسشنامه جهت بررسی فرد از دیدگاه رییس، همکار، مراجعهکننده و خود فرد میباشد. یافتهها: پس از انجام ارزیابی عملکرد افراد موردنظر و مقایسه نتایج حاصل از دیدگاه چهار گروه ارزیابیکننده مشاهده شد که در شاخص اخلاقی بین دیدگاه خود فرد ارزیابیشونده و دیدگاه رئیس تفاوت معنیداری وجود دارد. در شاخص عملکردی بین ارزیابی کتابداران از دیدگاه گروههای مختلف، تفاوت معنیداری وجود ندارد. در شاخص فرایندی تنها اختلاف معنیدار بین دیدگاه ارزیابیشونده و دیدگاه مراجعهکننده است. نتیجهگیری: نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که برای دستیابی به نتایج دقیقتر میتوان در خصوص شاخصها و گویههای آنها، در بین ارزیابیکنندگان و ارزیابیشوندگان، زبان مشترکی ایجاد کرد به این ترتیب که قبل از هر گونه ارزیابی، آموزشهای لازم را درخصوص شیوه ارزیابی دیگران و امتیازدهی به ارزیابیکنندگان بدهد تا افراد در ارزیابی همکاران خود و یا دیگر گروهها، دقت بیشتری داشته باشند و نهایتاً اعتبار ارزیابیها ارتقا یابد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
منصور سعودی؛ فریبا نظری؛ قنبر امیرنژاد
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 33-50
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش (راهبردهای کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی است. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 517 نفر از کارشناسان و مدیران ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشکیل میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش (راهبردهای کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی نوآوری سازمانی است. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعة آماری پژوهش را 517 نفر از کارشناسان و مدیران ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تشکیل میدهد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده 233 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد که فقط 230 پرسشنامه توسط پاسخدهندگان بهدست آمد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهشی از سه پرسشنامة استاندارد؛ راهبردهای مدیریت دانش از نیکولاس و کاردان، نوآوری سازمانی از گارسیا مورالس و همکاران، عملکرد سازمانی از سو استفاده شد و با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL به تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. یافتهها: نتایج مدلسازی معادلات ساختاری بیانگر آن بود که راهبردهای مدیریت دانش (راهبرد کدگذاری و شخصیسازی دانش) بر نوآوری و عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نوآوری سازمانی نیز بهطور مستقیم و معنیداری بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. همچنین نتایج بیانگر تأیید اثر میانجیگری متغیر نوآوری سازمانی در تبیین تأثیر راهبردهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب میباشد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
علی بیرانوند؛ علی اکبر خاصه
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 51-68
چکیده
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع ...
بیشتر
هدف: امروزه وبسایت کتابخانههای دیجیتال بهمنزله پل ارتباطی جدیدی بین کتابخانهها و استفادهکنندگان عمل میکنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وضعیت ساختاری و محتوایی وبسایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور و تعیین مزایا و معایب آن در مقایسه با کتابخانه دیجیتالِ دانشگاههای برتر ایران انجام شد. روششناسی: روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا میباشد. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محقق ساخته است که حاوی ویژگیهای ساختاری و محتوایی موجود در کتابخانههای دیجیتال است. این سیاهه وارسی براساس مطالعۀ متون و نظرخواهی از متخصصان طراحی شد. جامعة آماری شامل وبسایت کتابخانههای دیجیتال دانشگاههای جامع ایران میباشد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که از نظر شمول ویژگیهای ساختاری و محتوایی، کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست؛ بهطوری که مجموعاً 32 امتیاز را به خود اختصاص دهد و در رتبه یازدهم لیست قرار گرفته است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش به نظر میرسد در طراحی رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه پیام نور بهاندازۀ کافی به قابلیتها و نیازهای کاربران و همچنین اصول اولیه در طراحی رابط کاربر توجه نشده است. نکتۀ پایانی اینکه، براساس نتایج این پژوهش، لزوم بازطراحی رابط کاربر کتابخانۀ دیجیتال دانشگاه پیام نور محسوس میباشد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
رویا ارجمند کرمانی؛ نسرین باقری
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 69-78
چکیده
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان عضو در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بوده که افراد از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر به بررسی سنجش ارتباط بین هوش هیجانی و میزان خلاقیت براساس ویژگیهای شخصیتی دانشجویان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان عضو در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بوده که افراد از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون مقیاس هوش هیجانی شات (ELS)، آزمون سنجش خلاقیت (CREE) و آزمون سنجش شخصیتی (FFM) میباشد. برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد در فرضیه اول هوشیاری اجتماعی با ضریب بتای (392/0) و در فرضیه دوم برونگرایی با ضریب بتای (549/0) بیشترین تأثیر را در میزان خلاقیت دارند. همچنین در فرضیه سوم خودکنترلی با ضریب بتای (698/0) در میان مؤلفههای هوش هیجانی بر ویژگیهای شخصیتی بیشترین تأثیر را داشته است. نتیجهگیری: نتایج یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی، خلاقیت و ابعاد شخصیتی دانشجویان دانشگاه تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد شخصیتی و خلاقیت ارتباط معنیداری مشاهده شد
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
رضا جاویدنیا؛ رحیم دباغ؛ میرتوحید کمالی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 79-96
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط فرایند مدیریت دانش با نوآوری سازمانی پژوهشکده علم و فناوری دفاعی منتخب میباشد. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعة پژوهش کلیة اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهشکده بوده و پرسشنامه شامل 108 سؤال تشکیل داده است. پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط فرایند مدیریت دانش با نوآوری سازمانی پژوهشکده علم و فناوری دفاعی منتخب میباشد. روششناسی: پژوهش از نوع کاربردی بوده و به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعة پژوهش کلیة اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهشکده بوده و پرسشنامه شامل 108 سؤال تشکیل داده است. پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (966/0=a) محاسبه شده است. در تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس و همچنین از معادلات ساختاری به کمک نرمافزار AMOS استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد سطح مؤلفههای سیستم مدیریت دانش در سازمان پایینتر از حد متوسط میباشد. همچنین بررسی روابط بین عوامل نشان داد بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. بهعلاوه مدیریت دانش بر روی تولید، ارزیابی و بهرهبرداری از ایدهها نیز تأثیر معنیداری میگذارد بنابراین، مدل نشان میدهد، تقویت تعامل بین مؤلفههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی میتواند کارآفرینی سازمانی را در پژوهشکده افزایش داده و بستری در جهت بهبود فرهنگ کارآفرینانه در این سازمان را فراهم نماید. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل بیانگر این مطلب است که مسئولان هنوز اهمیت و جایگاه مدیریت دانش در سازمان را درک نکرده و اقدامات لازم در راستای رفع موانع پیادهسازی آن انجام ندادهاند و آن سبب شده تا سازمان نتواند از سرمایههای دانشی خود بهره لازم را ببرد.
مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
زهره میرحسینی؛ زهرا اباذری؛ کلثوم بهنیایی
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 97-106
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوریهای موردنیاز گروههای خاص و خدمات ویژه به آنها در کتابخانههای وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته با ضریب پایایی 920/0 میباشد. جامعة آماری 272 نفر از کتابداران ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوریهای موردنیاز گروههای خاص و خدمات ویژه به آنها در کتابخانههای وابسته به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه پژوهشگر ساخته با ضریب پایایی 920/0 میباشد. جامعة آماری 272 نفر از کتابداران 82 کتابخانه میباشد. حجم نمونه طبق جدول مورگان 160 نفر محاسبه شد که برای اطمینان از برگشت تمام پرسشنامهها بین 170 نفر توزیع شد. یافتهها: اجرای آزمون اسپیرمن نشان داد ضریب همبستگی بهدست آمده بین ارائه خدمات ویژه در کتابخانه و منابع اطلاعاتی و ابزارها و فناوری برای ارائه خدمات به نوسوادان برابر با 494/0، معلولان برابر با 869/0، سالمندان برابر با 737/0، کودکان برابر با 839/0 و نوجوانان برابر با 802/0 میباشد، به عبارتی ارائه خدمات به نوسوادان در سطح پایینتری به دیگر خدمات قرار دارد. نتیجهگیری: بین منابع اطلاعاتی و ابزارهای فناوری و ارائه خدمات ویژه در کتابخانههای ع/مومی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران رابطة مثبتی در سطح 05/ 0 وجود دارد، به این معی که هرچقدر میزان منابع اطلاعاتی و ابزارهای فناوری در کتابخانه بالاتر باشد، ارائه خدمات نیز افزایش مییابد.
مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
سعید غفاری
دوره 3، شماره 4 ، اسفند 1395، صفحه 107-126
چکیده
هدف: ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین فرایندهای راهبردی است که میزان تحقق اهداف و برنامههای هر سازمان را مشخص کرده و یکی از روشهای مؤثر که میتوان بوسیله آن به ارزیابی عملکرد پرداخت ماتریس SWOT میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر کاربردی نوع مطالعه پیمایشی – توصیفی بوده و جامعه آماری شامل 272 نفر ازکاربران، مدیران کتابخانهها و کتابداران ...
بیشتر
هدف: ارزیابی عملکرد یکی از مهمترین فرایندهای راهبردی است که میزان تحقق اهداف و برنامههای هر سازمان را مشخص کرده و یکی از روشهای مؤثر که میتوان بوسیله آن به ارزیابی عملکرد پرداخت ماتریس SWOT میباشد. روش شناسی: تحقیق حاضر کاربردی نوع مطالعه پیمایشی – توصیفی بوده و جامعه آماری شامل 272 نفر ازکاربران، مدیران کتابخانهها و کتابداران کتابخانههای دانشگاه پیام نور استان قم میباشد و در پژوهش حاضر، از 3 پرسشنامه مربوط به کاربران، مدیران و کتابداران استفاده شده است. یافتهها: از آمار توصیفی در توصیف هریک از متغیرهای بکار رفته در پژوهش و عملکرد کتابخانهها از دیدگاه کتابداران و مدیران و همچنین میزان استفاده از فناوری اطلاعات استفاده شد و درنهایت به منظور بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید کتابخانهها از ماتریس استراتژی SWOT استفاده و جدول ارزیابی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بحث و نتیجهگیری: از نظر مدیران میزان عملکرد کتابخانههای این دانشگاه تاحد زیادی (57 درصد) میباشد. کاربران کتابخانههای دانشگاه تا حد زیادی (59 درصد) از خدمات ارائه شده رضایت دارند اما بهطور کلی کاربران از عملکرد کتابخانهها به میزان کمتری (45 درصد) رضایت دارند. مهم ترین دلیل عدم رضایت کابران از کتابخانههای دانشگاه پیام نور واحد قم از عدم پاسخگویی مناسب کتابداران میباشد. نتایج حاصل از بررسی میزان استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه پیام نور قم، نشان داد میزان استفاده ازفناوریهای اطلاعاتی دراین کتابخانهها تا حد زیادی (68 درصد) میباشد.