نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجو دکتری، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
2 دانشیار، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
چکیده
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است.
روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه انتخابوبصورتدردسترس و پرسشنامه (پایایی آن با نرم افزار SPSS اندازه گیری شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه دانشجویان5 8/0و پرسشنامه دانش آموزان 89 % بدست آمد) بین شرکتکنندگانتوزیع شد.در تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی( شاخص های مرکزی و پراکندگی)و استنباطی(آزمون رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بهره گرفته شد.
یافته ها:یافته های بدست آمده حاکی از موافقت 33 و 27 درصدی جامعه پژوهش در مورد تاثیر بالای به ترتیب اینترنت و عدم وجود کتابهای مناسب،برعدم گرایش جوانان به مطالعات غیر درسی می باشد، از سوی دیگرآمارها از وجود رابطه معنادار بین تبلیغات تلویزیونی و گرایش به مطالعات غیر درسی را نشان می دهد. نتایج نیز نشان دهنده تاثیرعوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد میباشد،همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه(R)در این تحلیل برابر 79/0و ضریب تعیین (R²) برابر 62/0 است که نشان می دهد متغیر های اجتماعی و فرهنگی62 درصد از تغییرات متغیر مطالعات غیردرسیرادر بین دانشجویان افزایش و تبیین می کنند.
بحث و نتیجه گیری:افزایشارتباط بین صدا و سیما و کتابخانه ها، کاهش ممیزیکتابو قیمت پایانی آن،و همپایی با تکنولوژی از جمله راهکارهای رائه شده در این پژوهش می باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the effects of cultural, religious, social, economic, political and non-academic study of university students in Mashhad
نویسندگان [English]
- Nasim Nobahar 1
- Hadi Sharif Moghadam 2
1 Ph.D Student, Knowledge and Information Science, Payame Noor University of Mashhad, Iran
2 Associate Profsor, Knowledge and Information Science, Payame Noor University of Mashhad, Iran
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study is to investigate the influence of cultural, religious, social, economic, political and non-school pupils and students studies.
Methodology: The present study was a descriptive post-event type. The statistical population of the study included high school students in three areas of university students (Payame Noor and Ferdowsi) in Mashhad. The questionnaire is the instrument used in this study. Its reliability was measured using SPSS 19 software and the Cronbach's alpha students and student questionnaires were 89%. In analyzing the data, descriptive and inferential statistics were used. on the description of the mean, standard deviation and inferential multivariate regression model was used for the hypothesis.
Findings: The results showed that by 33 and 27 percent respectively of research on the impact of the Internet and the lack of appropriate books, the lack of tendency to be non-academic studies, from the Statistics of a significant relationship between television advertising and non-academic studies tend to show.
Results: cultural, religious, social, economic, political factors are effective on the non-academic study of university students and pupils of Mashhad. The results showed that the multiple correlation coefficient (R) in the analysis is 0/79 and the coefficient of determination (R²) 0/62 times the changing social and cultural shows 62 percent of the variance of non-academic studies increased among students explain.
Conclusions: Increasing communication between the broadcasting and libraries, reducing audit of the books and the final price of it, and keep pace with technology, are such solutions that presented in this [h1] study.
کلیدواژهها [English]
- Study
- students
- Pupils
- Mashhad