مقاله پژوهشی
محمدرضا سلیمانی؛ عذرا دائی؛ لیلا شهرزادی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 11-18
چکیده
هدف: رعایت عدالت در سازمانها میتواند تاثیری تعیینکننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته ...
بیشتر
هدف: رعایت عدالت در سازمانها میتواند تاثیری تعیینکننده بر رفتارهای مدنی سازمانی کارکنان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی در بین کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان میباشد. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بود. 106 نفر از آنها به روش طبقهای تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار مدنی سازمانی پادساکف و همکاران بود. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، رفتار مدنی سازمانی کتابداران به جز بعد فضیلت مدنی، در سایر ابعاد بالاتر از سطح متوسط بود. در بخش عدالت سازمانی، عدالت توزیعی کمتر از حد متوسط، عدالت رویهای در حد متوسط، و عدالت تعاملی بالاتر از حد متوسط بود. بر اساس یافتهها، عدالت سازمانی و ابعاد سه گانه آن فقط با بعد وظیفهشناسی رفتار مدنی سازمانی کتابداران رابطه مثبت و معنیداری داشت. در مجموع، بین عدالت سازمانی و رفتار مدنی سازمانی کتابداران رابطه معنیداری مشاهده نشد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نقش قابل توجه ادراک و تصور مثبت از عدالت سازمانی در افزایش و بهبود رفتار مدنی سازمانی به ویژه در مؤلفه وظیفهشناسی، نیاز به تقویت سطح ادراک کتابداران از عدالت سازمانی و عدم تبعیض در سازمان کاملاً ضروری میباشد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
حسین صمدی میارکلائی؛ حمزه صمدی میارکلائی؛ رمضان غلامی؛ مسعود بسطامی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 19-32
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراکگذاری دانش کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشد.روششناسی: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر بهعنوان ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، تبیین و شناسایی عوامل مؤثر بر فرآیند اشتراکگذاری دانش کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشد.روششناسی: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان اداره آموزشوپرورش استان مازندران میباشند، که 172 نفر بهعنوان نمونه انتخاب، و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفادهشده (جاکوب و رودت، 2007)، و تجزیهوتحلیل دادهها بهوسیله نرمافزارهای SPSS و LISREL انجامشده است.یافتهها: یافتههای مدل معادلات ساختاری نشان داده است که هر پنج متغیر موردبررسی یعنی گردآوری، خود سودمندی، اهداء دانش، جوّ سازمانی، و کنترل رفتاری، بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر فرآیند اشتراکگذاری دانش سازمانی اثرگذاری داشتهاند. همچنین نتایج آزمون فرضیات نشان داد همه متغیرها بهصورت تکتک بهعنوان عامل مؤثر و تبیینکننده فرآیند -اشتراکگذاری دانش میباشند.نتیجهگیری: عصر دانایی محور که در آن دانش، بهعنوان مهمترین سرمایه سازمانها محسوب میگردد، نیازمند رویکرد متفاوت مدیریتی نسبت به مسائل سازمان و کارکنان است. تغییر ماهیت فعالیتهای سازمانها به فعالیتهای دانشی موجب اهمیت یافتن روزافزون کاربرد مدیریت دانش و اشتراکگذاری آن در سازمانها شده است. براین اساس، سازمانهای موفق به شکل مستمری میزان تولید، نشر، تبادل و بهکارگیری دانش در بین کارکنان خود را بهوسیله روشهای مختلف، اندازهگیری و مورد ارزیابی قرار میدهند تا از این طریق بتوانند راهکارهای نیل به اهداف سازمانی را کسب کنند.
مقاله پژوهشی
نسیم نوبهار؛ هادی شریف مقدم
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 33-40
چکیده
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه ...
بیشتر
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه انتخابوبصورتدردسترس و پرسشنامه (پایایی آن با نرم افزار SPSS اندازه گیری شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه دانشجویان5 8/0و پرسشنامه دانش آموزان 89 % بدست آمد) بین شرکتکنندگانتوزیع شد.در تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی( شاخص های مرکزی و پراکندگی)و استنباطی(آزمون رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بهره گرفته شد.یافته ها:یافته های بدست آمده حاکی از موافقت 33 و 27 درصدی جامعه پژوهش در مورد تاثیر بالای به ترتیب اینترنت و عدم وجود کتابهای مناسب،برعدم گرایش جوانان به مطالعات غیر درسی می باشد، از سوی دیگرآمارها از وجود رابطه معنادار بین تبلیغات تلویزیونی و گرایش به مطالعات غیر درسی را نشان می دهد. نتایج نیز نشان دهنده تاثیرعوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد میباشد،همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه(R)در این تحلیل برابر 79/0و ضریب تعیین (R²) برابر 62/0 است که نشان می دهد متغیر های اجتماعی و فرهنگی62 درصد از تغییرات متغیر مطالعات غیردرسیرادر بین دانشجویان افزایش و تبیین می کنند. بحث و نتیجه گیری:افزایشارتباط بین صدا و سیما و کتابخانه ها، کاهش ممیزیکتابو قیمت پایانی آن،و همپایی با تکنولوژی از جمله راهکارهای رائه شده در این پژوهش می باشد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
مریم گلشنی؛ عاصفه عاصمی؛ بی بی عشرت زمانی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 41-50
چکیده
هدف: با ورود فن آوری های نوین در عرصه کار و زندگی در جوامع امروزی، برخورداری از یک سطح سواد اطلاعاتی مناسب از ضروریات است. سواد اطلاعاتی در برگیرنده مجموعه مهارتهایی است که پیشرفت و بقای زندگی در جوامع اطلاعاتی بدون آن ممکن نیست. این تحقیق، به روش شبه تجربی و با هدف بررسی نقش برگزاری کارگاههای آموزشی، در توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان ...
بیشتر
هدف: با ورود فن آوری های نوین در عرصه کار و زندگی در جوامع امروزی، برخورداری از یک سطح سواد اطلاعاتی مناسب از ضروریات است. سواد اطلاعاتی در برگیرنده مجموعه مهارتهایی است که پیشرفت و بقای زندگی در جوامع اطلاعاتی بدون آن ممکن نیست. این تحقیق، به روش شبه تجربی و با هدف بررسی نقش برگزاری کارگاههای آموزشی، در توسعه سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان، انجام گرفته است. روششناسی: برای آزمون فرضیهها، به برگزاری کارگاههای آموزشی سواد اطلاعاتی در سه جلسه آموزشی پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش را متخصصین شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با تحصیلات لیسانس و بالاتر از لیسانس تشکیل داده است. حجم نمونه، 15 نفر از متخصصین رشته برق بودند که انتخاب آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس صورت گرفت. به منظور گرد آوری داده از پیش آزمون و پس آزمون محقق ساخته استفاده شد، که در آن سواد اطلاعاتی بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز، در شش سطح تشخیص ماهیت و شناخت نیاز اطلاعاتی، شناخت منابع اطلاعاتی، جستجو و دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، مدیریت و سازماندهی اطلاعات و استفاده از اطلاعات، مورد سنجش قرار گرفت. یافتهها: مقایسه و تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده قبل و بعد از برگزاری کارگاه، بیانگر این مطلب بود که برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه مهارتهای سواد اطلاعاتی، نقش موثری در افزایش مهارتهای سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشته است.. نتیجهگیری: برگزاری کارگاه های آموزش سواد اطلاعاتی نقش موثری در افزایش سطح سواد اطلاعاتی کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان داشته است.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
علی جمشیدی؛ بنفشه حسنوند؛ محمد خالدیان
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 51-62
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش هوش هیجانی برارتقاء مدیریت تعارض و درگیری شغلی دردانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی انجام شد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 است. در این پژوهش 24 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران با ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش هوش هیجانی برارتقاء مدیریت تعارض و درگیری شغلی دردانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی انجام شد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 است. در این پژوهش 24 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران با نمونه گیری در دسترس بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونه آماری گروه آزمایش12نفر از دانشجویان داوطلب شرکت کننده در جلسات آموزش هوش هیجانی است. نمونه آماری گروه کنترل 12 نفر از دانشجویان که در جلسات آموزش هوش هیجانی شرکت نکردند (از بین دانشجویان دانشگاه بصورت در دسترس انتخاب شدند) است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل است. گروه آزمایش تحت 9 جلسه90 دقیقه ای آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچ گونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض CMSQ و پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو استفاده شد و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمرات مدیریت تعارض و درگیری شغلی در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل بالاتر است. بحث و نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که آموزش هوش هیجانی به طور معنی داری در مدیریت تعارض و درگیری شغلی دانشجویان مؤثر است.
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
بهاره استادزاده مهربانی؛ مرتضی محمدی استانی
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 63-76
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی ایران براساس ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. است. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی و از نوع پیمایش ارزیابانه است. جامعه پژوهش شامل 47 وبسایت فدراسیونهای ورزشی ایران است. ابزار پژوهش، ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو، کیو، ای. تی. میباشد که وبسایتها را با ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و رتبهبندی وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی ایران براساس ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. است. روش: روش پژوهش به صورت توصیفی و از نوع پیمایش ارزیابانه است. جامعه پژوهش شامل 47 وبسایت فدراسیونهای ورزشی ایران است. ابزار پژوهش، ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو، کیو، ای. تی. میباشد که وبسایتها را با استفاده از 9 معیار (محتوا، عملکرد، روزآمدبودن، پیوندها، گرافیک، اعتبار، دامنه، ساختار و استفاده از ابربرچسبها) مورد سنجش قرار میدهد. روایی ابزار توسط متخصصین، تایید و پایایی با روش آلفای کرونباخ صورت گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی استفاده شد. یافتهها: یافتههای حاصل از ارزیابی 47 وبسایت نشان داد که در این وبسایتها، به اندازه کافی به مولفهها و ویژگیهای مندرج در ابزار ارزیابی کیفیت دبلیو. کیو. ای. تی. توجه نمیشود. وپژگیهایی همچون سهولت جستجو، نقشه قابل فهم، جدولها، نوآوری و خلاقیت، تصاویر، پیوندهای بیرونی، یافتههای آماری و پژوهشی مستند، وجود نقشه و نمایه نمره بالایی کسب نکردند.بحث و نتیجهگیری: پیشنهاد میشود که طراحان و مدیران وبسایتهای فدراسیونهای ورزشی از یافتههای پژوهش حاضر جهت افزایش کیفیت وبسایتهای مورد نظر استفاده نمایند.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
ثنا صفری
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 77-92
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین قابلیت های مدیریت دانش و ارتباط آن با اثربخشی سازمانی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور انجام شده است. روش شناسی :روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع رگرسیون چندگانه بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور(462نفر) بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین قابلیت های مدیریت دانش و ارتباط آن با اثربخشی سازمانی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور انجام شده است. روش شناسی :روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع رگرسیون چندگانه بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور(462نفر) بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب،210 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مدیریت دانش بات (2000)با پایایی(92/0=α) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی پارسونز (1996)با پایایی(91/0=α) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد وضعیت مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی پایین تر از حد متوسط بوده و هم چنین بین تمامی مولفه های مدیریت دانش و نمره کل مدیریت دانش همبستگی وجود دارد . مولفه کسب دانش با توسعه دانش بیشترین همبستگی را با هم داشته اند. بین تمامی مولفه های اثربخشی سازمانی نیز همبستگی وجود دارد. مولفه مشروعیت با مولفه انطباق بیشترین همبستگی را با هم داشته اند.مولفه های شش گانه مدیریت دانش با مولفه های چهارگانه اثربخشی سازمانی با یکدیگر ارتباط مثبت و معنی داری دارند. در این میان مولفه کاربرد دانش با مولفه انطباق کمترین همبستگی را با هم دارند و مولفه اشتراک دانش با مولفه انسجام با بیشترین همبستگی را با هم دارند.مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معناداری(p بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان میدهد از بین مؤلفههای مدیریت دانش ، مولفه کسب دانش در مقایسه با مولفه های دیگر سهم بیشتری در تبیین متغیر اثربخشی سازمانی دارد. در جامعه ی مورد مطالعه ، ویژگی های فردی جنسیت ، تحصیلات ، وضعیت استخدامی ، سن و تجربه ی کاری با مولفه های شش گانه ی مدیریت دانش و چهار مولفه اثربخشی سازمانی رابطه ی معنا داری نداشته اند.
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
معصومه سعیدی؛ ثریا ضیایی؛ علی بیرانوند
دوره 4، شماره 3 ، مهر 1396، صفحه 93-105
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد.یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که رابطه معناداری بین میزان و مدت زمان استفاده از فضایمجازی و جنسیت با میزان مطالعه غیردرسی وجود ندارد. دختران بیشتر از پسران علاقه به خواندن رمان دارند و در خصوص سرگرمی و جدول، ورزش، موسیقی، علمی، تاریخی و مذهبی علاقه پسران بیش از دختران است. بین دلایل استفاده از فضای مجازی برای مطالعات غیردرسی دانشآموزان در قسمت تکمیل کنندگی اطلاعات منابع درسی، تفاوت معناداری وجود دارد. اولویت اول استفاده دانشآموزان از فضای مجازی سهولت دسترسی به آن است. نتیجهگیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق بر اساس طیف لیکرت با ضریب پایایی بالایی تهیه شد که میتوان در پژهشهای آتی میتوان استفاده کرد. یافتههای این پژوهش را میتوان در ارزیابی و سیاستگزاریهای کتابخانههای سطح شهر و کتابخانههای مدارس جهت بهبود وضعیت مطالعه غیردرسی دانشآموزان بکار برد.