نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 اسادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 مربی گروه رواشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف کارآمدی آموزش هوش هیجانی برارتقاء مدیریت تعارض و درگیری شغلی دردانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی انجام شد. روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور شهر تهران در سال تحصیلی 95-96 است. در این پژوهش 24 نفر از دانشجویان رشته اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور تهران با نمونه گیری در دسترس بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدند. نمونه آماری گروه آزمایش12نفر از دانشجویان داوطلب شرکت کننده در جلسات آموزش هوش هیجانی است. نمونه آماری گروه کنترل 12 نفر از دانشجویان که در جلسات آموزش هوش هیجانی شرکت نکردند (از بین دانشجویان دانشگاه بصورت در دسترس انتخاب شدند) است. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل است. گروه آزمایش تحت 9 جلسه90 دقیقه ای آموزش هوش هیجانی قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچ گونه آموزشی قرار نگرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک های مدیریت تعارض CMSQ و پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو استفاده شد و برای تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمرات مدیریت تعارض و درگیری شغلی در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل بالاتر است. بحث و نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که آموزش هوش هیجانی به طور معنی داری در مدیریت تعارض و درگیری شغلی دانشجویان مؤثر است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Emotional Intelligence Education on Conflict Management and Job Involvement, in Information and Knowledge Students
نویسندگان [English]
- Ali Jamshidi 1
- Banafsheh Hasanvand 2
- Mohamad Khaledian 2
1 Assistant Professor Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Lecturer of Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of emotional intelligence training in conflict management and job involvement among students in the field of information and knowledge.
Methodology: The population of this study is all students of information and knowledge science affiliated with the Payame Noor University of Tehran in the academic year 2016-17. In this research, 24 students of Informatics and Knowledge Science of Payame Noor University in Tehran were selected by Sampling available as sample size. The statistical sample of the test group is 12 volunteers participating in emotional intelligence training sessions. The statistical sample of the control group of 12 students who did not participate in emotional intelligence training sessions was selected from among university students. The research method is a semi-experimental design with two experimental and control groups. The experimental group was subjected to 9 sessions of 90 minutes of emotional intelligence training, but the control group did not receive any training. CMSQ Conflict Management Style Questionnaire and Kongoni Job Involvement Questionnaire were used for data collection. Covariance analysis was used to analyze the data.
Finding: The results showed that showed that the mean Conflict management and Job Involvement in the post-tests in the experimental group were significantly higher than that control group.
Conclusion: It concludes that emotional intelligence training has a significant effect on conflict management and job involvement among students.
کلیدواژهها [English]
- Emotional Intelligence Training
- conflict management
- Job Involvement