نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران.
2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 مربی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه غیر درسی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند انجام شد.
روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر بیرجند است. بر اساس فرمول جرسی مورگان تعداد 380نفر بر اساس ضوابط نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که رابطه معناداری بین میزان و مدت زمان استفاده از فضایمجازی و جنسیت با میزان مطالعه غیردرسی وجود ندارد. دختران بیشتر از پسران علاقه به خواندن رمان دارند و در خصوص سرگرمی و جدول، ورزش، موسیقی، علمی، تاریخی و مذهبی علاقه پسران بیش از دختران است. بین دلایل استفاده از فضای مجازی برای مطالعات غیردرسی دانشآموزان در قسمت تکمیل کنندگی اطلاعات منابع درسی، تفاوت معناداری وجود دارد. اولویت اول استفاده دانشآموزان از فضای مجازی سهولت دسترسی به آن است.
نتیجهگیری: براساس پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق بر اساس طیف لیکرت با ضریب پایایی بالایی تهیه شد که میتوان در پژهشهای آتی میتوان استفاده کرد. یافتههای این پژوهش را میتوان در ارزیابی و سیاستگزاریهای کتابخانههای سطح شهر و کتابخانههای مدارس جهت بهبود وضعیت مطالعه غیردرسی دانشآموزان بکار برد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of cyberspace on non-syllabus study of first grade high school students in Birjand
نویسندگان [English]
- Masoumeh Saidi 1
- Soraya Ziyaei 2
- Ali Biranvand 3
1 Master Student of Knowledge and Information Science, Payam Noor University, Mashhad, Iiran.
2 Assistant Professor of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Instructor of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of cyberspace on the non-syllabus study of high school students in Birjand. Methodology: This study is practical and used a survey method. The statistical population of this study is all students of the first grade of high school in Birjand. Based on the Jersey Morgan formula, 380 individuals were selected based on random sampling, The required information was collected through a researcher-made questionnaire.
Findings: Based on the findings of the research, it was found that there is no significant relationship between the amount and duration of using space and gender with the non-syllable study. Girls are more interested in reading novels than boys and are more interested in boys than girls in terms of entertainment and tables, sports, music, science, history, and religion. There is a significant difference between the reasons for the use of cybernetics for non-syllabus study in the field of completing the information of the textbooks. The first priority of using students from cyberspace is the ease of access to it.
Conclusion: Based on the present study, the researcher's questionnaire was prepared based on the Likert scale with a high-reliability coefficient, which can be used in future questions. The findings of this research can be used to evaluate the policies and policies of city libraries and school libraries to improve the status of students non-syllabus study.
کلیدواژهها [English]
- cyberspace
- non-syllabus study
- High school student
- Birjand