با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

3 مربی، علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور، تبریز، ایران.

چکیده

هدف: اعضای هیئت‌علمی دانشگاه به‌عنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفه­های آن در اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود.
روش‌شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­های پیام نور استان مازندران هستند. با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس پرسشنامة محقق­ساخته در اختیار همة اعضای هیئت‌علمی (144 نفر) قرار گرفت و درنهایت 85 پرسشنامه دریافت شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش­های آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل نشان داد که در کل میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور 4/75 می‌باشد.
بحث و نتیجه ­گیری: این یافته نشان­دهندة سواد اطلاعاتی نسبتاً مطلوب در اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­های پیام نور استان مازندران است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

information literacy among PNU faculty members of Mazandaran province based on 6 big skill from Eisenberg & Berkowitz

نویسندگان [English]

  • Majid Shirzad 1
  • Abdul Rasoul Jokar 2
  • Nayer TaraghiKhah Dilmaghani 3

1 Instructor of Knowledge & Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor of Knowledge & Information science, University Shiraz, Shiraz, Iran

3 . Instructor of Knowledge & Information Science, Payame Noor University,Tabriz, Iran

چکیده [English]

Purpose: Faculty members as one of the basic elements of production and transfer of knowledge play an important role in promoting the scientific status of the university and the community. This study aims to determine the level of information literacy and its components in PNU faculty members of Mazandaran province (Iran).
Methodology: This study is a descriptive survey and the study population is faculty members of PNU- Mazandaran province. Using a convenience sampling method, Designed questionnaire provided all faculty members (144 persons), and finally, 85 questionnaires were received. In order to analyze the data, descriptive statistics (frequency, frequency percentage) were used.
Findings: The results showed that in total the Information Literacy among faculty members of PNU is 75/4%.
Conclusion: These findings indicate a relatively good information literacy among faculty members of PNU of Mazandaran province.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Faculty Members
  • Information Literacy
  • university
  • Information
  • big six skills
ساجدی، محمد و اسفندیاری مقدم، علیرضا (1391). نیمرخ سواد اطلاعاتی دانشجویان دکتری و اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم. فصلنامة نظام­ها و خدمات اطلاعاتی، 2(1)، 93-104.
طبرسا، غلامعلی؛ شریفی، صدیقه و حسینی، سید احمد (1395). بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی کارکنان بر چابکی سازمان. دو فصلنامة پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، 8(2)، 113-136.
کیخا، بتول؛ تهمتن، ایمان و محمدی، محمدحسن (1389). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیئت‌علمی. فصلنامة علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زابل، 88-89، 3(2)، 20-33.
نظری، مریم (1384). سواد اطلاعاتی. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک ایران.
هاشمی، سید احمد؛ همتی، ابوذر و عباسی، ابوالفضل (1394). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی اعضای هیئت‌علمی واحدهای منطقة 1. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 3(2)، 105-126.
 
Bruce, C. S., Candy, P. C. & Klaus, H. (2000). Information literacy around the world: Advances in programs and research (Vol. 1). Centre for Information Studies, Charles Sturt University.
Eisenberg, M. B. &  Berkowitz, R. E. (2003). The Definitive Big 6 Workshop Handbook (Big6 Skills) 3rd Edition 3rd Edition. Linworth Publishing Company.
Katz, I. R. & Elliot, N. (2016). Information literacy in digital environments: Construct mediation, construct modeling, and validation processes. Information literacy: Research and Collaboration Across Disciplines, 97-116.
https://wac.colostate.edu/books/infolit/
Limberg, L., Sundin, O. & Talja, S. (2013). Three theoretical perspectives on information literacy. Human IT: Journal for Information Technology Studies as a Human Science11(2), 93-130.
Appleton, M. & Orr, D. (2000). Meeting the needs of distance education students. Information literacy around the world. Advances in programs and research.
Robin, B. R. (2008). Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice, 47(3), 220-228.