نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 دانشیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 مربی، علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور، تبریز، ایران.
چکیده
هدف: اعضای هیئتعلمی دانشگاه بهعنوان یکی از ارکان اساسی انتقال و تولید علم و دانش، نقش مهمی در ارتقای وضعیت علمی دانشگاه و درواقع جامعه دارند. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان سواد اطلاعاتی و مؤلفههای آن در اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور استان مازندران بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی است و جامعة پژوهش، اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران هستند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس پرسشنامة محققساخته در اختیار همة اعضای هیئتعلمی (144 نفر) قرار گرفت و درنهایت 85 پرسشنامه دریافت شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد که در کل میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیئتعلمی دانشگاه پیام نور 4/75 میباشد.
بحث و نتیجه گیری: این یافته نشاندهندة سواد اطلاعاتی نسبتاً مطلوب در اعضای هیئتعلمی دانشگاههای پیام نور استان مازندران است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
information literacy among PNU faculty members of Mazandaran province based on 6 big skill from Eisenberg & Berkowitz
نویسندگان [English]
- Majid Shirzad 1
- Abdul Rasoul Jokar 2
- Nayer TaraghiKhah Dilmaghani 3
1 Instructor of Knowledge & Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor of Knowledge & Information science, University Shiraz, Shiraz, Iran
3 . Instructor of Knowledge & Information Science, Payame Noor University,Tabriz, Iran
چکیده [English]
Purpose: Faculty members as one of the basic elements of production and transfer of knowledge play an important role in promoting the scientific status of the university and the community. This study aims to determine the level of information literacy and its components in PNU faculty members of Mazandaran province (Iran).
Methodology: This study is a descriptive survey and the study population is faculty members of PNU- Mazandaran province. Using a convenience sampling method, Designed questionnaire provided all faculty members (144 persons), and finally, 85 questionnaires were received. In order to analyze the data, descriptive statistics (frequency, frequency percentage) were used.
Findings: The results showed that in total the Information Literacy among faculty members of PNU is 75/4%.
Conclusion: These findings indicate a relatively good information literacy among faculty members of PNU of Mazandaran province.
کلیدواژهها [English]
- Faculty Members
- Information Literacy
- university
- Information
- big six skills