با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخص‌های تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بین‌المللی در شکل‌گیری پژوهش‌های کارآفرینی است.
روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل هم رخدادی استفاده شده است. جامعة این پژوهش را کلیۀ مقالاتی تشکیل می‌دهند که در حوزة کارآفرینی در بازة 20 ساله (1997 تا 2016) در پایگاه وب آو ساینس نمایه شده‌اند.
یافتهها: یافته‌ها نشان داد که پژوهش‌های کارآفرینی درگذر زمان روندی نسبتاً صعودی داشته‌اند. نتایج مربوط به تحلیل هم واژگانی نشان داد که کلیدواژه‌های «Entrepreneurship»،   «SMEs» و «Innovation» بیشترین فراوانی را در بین کلیۀ کلیدواژه‌ها داشته‌اند. همچنین زوج‌های کلیدواژه‌ای «کارآفرینی-نوآوری»، «کارآفرینی-خوداشتغالی» و «کارآفرینی-توسعۀ اقتصادی» بیشترین هم رخدادی را داشته‌اند. نتایج مربوط به خوشه‌بندی سلسله مراتبی نشان داد که پژوهش-های انجام شده در حوزۀ کارآفرینی از هفت خوشۀ اصلی تشکیل شده‌اند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل داده‌ها حاکی از آن است که Wright M پر تولیدترین پژوهشگر،  Shane S پر استنادترین پژوهشگر حوزۀ کارآفرینی است و Wright M بالاترین شاخص اچ را در بین کلیۀ پژوهشگران این حوزه دارد.   Wright M از نظر شاخص‌های هم تألیفی نیز برترین جایگاه را در شبکۀ هم تألیفی حوزۀ کارآفرینی به خود اختصاص داده است.
بحث و نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد ظهور و توسعۀ وب از دهۀ 1990 میلادی بر روند رو به رشد پژوهش‌های کارآفرینی تأثیرگذار بوده است و خوشه‌های موضوعی حاصل از تحلیل هم واژگانی نیز توانسته است تصویری کلان از مباحث مطرح در پژوهش‌های کارآفرینی ارائه نماید. همچنین با توجه به جمیع شاخص‌های بررسی شده در این پژوهش، به نظر می‌رسد Wright M شاخص‌ترین پژوهشگر در حوزۀ کارآفرینی در یک دورۀ بیست‌ساله به شمار می‌رود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Mapping Two Decades of World Research in Entrepreneurship: A Scientometric Analysis

نویسندگان [English]

  • Ali Akbar Khasseh 1
  • Roozbeh Habibi 2

1 Assistant Professor of Department of Library and Information Science, Payame Noor University, Tehran. Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Payame Noor University

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study is to investigate the knowledge structure in Entrepreneurship research using co-word analysis, to identify top authors in the field by number of articles, number of citations, and h-index, and to visualize the international collaboration network in it.
Methodology: Social network analysis, citation analysis, and co-occurrence analysis are used in conducting this research. The research population consists of articles published in the field of entrepreneurship that have been indexed in Web of Science in the last 20 years (1997-2016)
Findings: Results indicated that Iran’s international research on entrepreneurship has grown steadily during the last decades. Co-word analysis showed that “Entrepreneurship”, “SMEs”, and “Innovation” are the most frequent keywords in this research area. Moreover, “Entrepreneurship-Innovation”, “Entrepreneurship-self employment”, and “Entrepreneurship-economic development” are top co-words in this field. Results of cluster analysis led to the creation of 7 topical clusters in entrepreneurship research. Furthermore, data analysis uncovered that “Wright M” is the most prolific, “Shane S” is the most cited, and again “Wright M” has the highest h-index among all entrepreneurship researchers. Also, based on co-authorship indicators, “Wright M” owns the best position in the network.
Conclusions: According to the results of this research, it seems that since 1990s, the emergence and development of World Wide Web has had a positive impact of the growth of research in entrepreneurship. On the other hand, thematic clusters can give a macro view of topics in entrepreneurship. Finally, based on integrative indicators, it can be stated that “Wright M” is the most influential researcher in entrepreneurship during past 20 years.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Scientometrics
  • Co-word analysis
  • Co-authorship
حبیبی، روزبه؛ مختارپور، رضا و خاصه، علی‌اکبر (1396). تحلیل سیر تکاملی پژوهش‌های جهانیِ کارآفرینی با فنون علم‌سنجی. نشریه توسعه کارآفرینی، 10(4)، 575-594.
دانشفر، کرم‌اله و جلیلی، سودابه (1389). کارآفرینی و خط‌مشی‌های کارآفرینی. فصلنامة خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت، 1(2)، 186-222.
سهیلی، فرامرز؛ شریف‌مقدم، هادی؛ موسوی چلک، افشین و خاصه، علی‌اکبر (1394). تأثیرگذارترین پژوهشگران در حوزۀ آی متریکس: نگاهی ترکیبی به شاخص‌های تأثیرگذاری. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 49 (1)، 23-54.
سهیلی، فرامرز و عصاره، فریده (1391). جستاری بر ساختار شبکه‌های هم‌نویسندگی، کتاب ماه کلیات، 16(3)، 62-73.
عزیزی، محمد و ملایجردی، مریم (1396). روش‌ها تأمین مالی کارآفرینی اجتماعی. تحقیقات مالی، 19(1)، 119-138.
طالبی، کامبیز و یکتا، محمدرضا (1387). آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در ایجاد و توسعۀ شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان. نشریة توسعة کارآفرینی، 1(1)، 111-131.
فیروزآبادی، سید احمد؛ ایمانی، حسین و دباغی، حمیده (1397). تعاونی‌های زنان روستایی، پتانسیلی برای کارآفرینی اجتماعی (مطالعه موردی: تعاونی زنان روستایی مهر آفرین ارم- شهرستان پاکدشت). زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 16(1)، 149-173.
 
Adams, J. D., Black, G. C., Clemmons, J. R. & Stephan, P. E. (2005). Scientific teams and institutional collaborations: Evidence from US universities, 1981–1999. Research policy, 34(3), 259-285.
Ahn, S., Yoon, J. & Kim, Y. (2018). The innovation activities of small and medium-sized enterprises and their growth: quantile regression analysis and structural equation modeling. The Journal of Technology Transfer, 43(2), 316-342.
Alvarez, S. A., Barney, J. B. & Young, S. L. (2010). Debates in entrepreneurship: Opportunity formation and implications for the field of entrepreneurship. In Handbook of entrepreneurship research (pp. 23-45). Springer New York.
Bornmann, L., Wagner, C. & Leydesdorff, L. (2015). BRICS countries and scientific excellence: A bibliometric analysis of most frequently cited papers. Journal of the Association for Information Science and Technology, 66(7), 1507-1513.
Brockhaus, R.H. (1987) Entrepreneurial folklore. Journal of Small Business Management,  6(2), 1-6.
Bryden, J.M. & Keith, H.  (2004). A new approach to rural development in Europe: Germany, Greece, Scotland and Sweden. New York: Mellen Press.
Bull, I., Thomas, H. & Willard, G.  (1995). Entrepreneurship: perspectives on theory building. Pergamon, Oxford.
Cornelius, B., Landström, H. & Persson, O. (2006). Entrepreneurial studies: The dynamic research front of a developing social science. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(3), 375-398.
Devece, C. A., Palacios-Marques, D. & Fernandez, R. (2011). Entrepreneurship research in service industries: a literature classification and trend analysis. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(4), 479-493.
Dinis, A. (2006) Marketing and innovation: useful tools for competitiveness in rural and peripheral areas. European Planning Studies, 14(1), 9-22
Ferreira, J. J. M., Fernandes, C. I., Peris-Ortiz, M. & Ratten, V. (2017). Female entrepreneurship: a co-citation analysis. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 31(2), 325-340.
Gregoire, D. A., Noel, M. X., Déry, R. & Béchard, J. P. (2006). Is there conceptual convergence in entrepreneurship research? A co–citation analysis of frontiers of entrepreneurship research, 1981–2004. Entrepreneurship theory and practice, 30(3), 333-373.
Hawley, C.B. and E.T. Fujii (1993) An empirical analysis of preferences for financial risk: further evidence on the Friedman–Savage model. Journal of Post Keynesian Economics 16(2), 197–204.
Hyung Kim, A.C. (2012). Knowledge structure in sport management: Bibliometric and social network analyses. PhD dissertation, The Ohio State University.
Kraus, S. (2011). State-of-the-art current research in international entrepreneurship: A citation analysis. African Journal of Business Management, 5(3), 1020-1038.
Kraus, S., Filser, M., O’Dwyer, M. & Shaw, E. (2014). Social entrepreneurship: an exploratory citation analysis. Review of Managerial Science, 8(2), 275-292.
Landström, H. (2004). Pioneers in entrepreneurship research. Crossroads of entrepreneurship, 3(1), 13-31.
Landström, H., Harirchi, G. & Astrom, F. (2012). Entrepreneurship: Exploring the Knowledge Base. Research Policy, 41(7), 1154-1181.
Latchem, C. (2018). Small-and Medium-Sized Enterprises. In Open and Distance Non-formal Education in Developing Countries (pp. 145-154). Springer, Singapore.
Loi, M., Castriotta, M. & Di Guardo, M. C. (2016). The theoretical foundations of entrepreneurship education: How co-citations are shaping the field. International Small Business Journal, 34(7), 948-971.
López‐Fernández, M. C., Serrano‐Bedia, A. M. & Pérez‐Pérez, M. (2016). Entrepreneurship and family firm research: A bibliometric analysis of an emerging field. Journal of Small Business Management, 54(2), 622-639.
Lordkipanidze, M., Brezet, H. & Backman, M. (2005) The entrepreneurship factor in sustainable tourism development. Journal of Cleaner Production, 13(8), 787-798
Luor, T., Lu, H. P., Yu, H. & Chang, K. (2014). Trends in and contributions to entrepreneurship research: a broad review of literature from 1996 to June 2012. Scientometrics, 99(2), 353-369.
Meyer, M., Libaers, D., Thijs, B., Grant, K., Glänzel, W. & Debackere, K. (2014). Origin and emergence of entrepreneurship as a research field. Scientometrics, 98(1), 473-485.
Pato, M. L. & Teixeira, A. A. (2016). Twenty years of rural entrepreneurship: a bibliometric survey. Sociologia Ruralis, 56(1), 3-28.
Polo-Peña, A.I., Frías-Jamilena, D.M. & Rodríguez-Molina, M. Á.  (2013. Market orientation as a strategy for the rural tourism sector its effect on tourist behavior and the performance of enterprises. Journal of Travel Research, 52(2), 225–239.
Reader, D. & Watkins, D. (2006). The Social and Collaborative Nature of Entrepreneurship Scholarship: A Co–Citation and Perceptual Analysis. Entrepreneurship theory and practice, 30(3), 417-441.
Rey-Martí, A., Ribeiro-Soriano, D. & Palacios-Marqués, D. (2016). A bibliometric analysis of social entrepreneurship. Journal of Business Research, 69(5), 1651-1655.
Schildt, H. A., Zahra, S. A. & Sillanpää, A. (2006). Scholarly communities in entrepreneurship research: A co–citation analysis. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(3), 399-415.
Schumpeter, J. A. (1934), The Theory of Economic Development: An Enquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle, New Brunswick, NJ.: Transaction Publishers.
Teixeira, A. A. (2011). Mapping the (in) visible college (s) in the field of entrepreneurship. Scientometrics, 89(1), 1.
Truex, D. P., Cuellar, M. J., Takeda, H. & Vidgen, R. (2011). The Scholarly influence of Heinz Klein: Ideational and social measures of his impact on IS research and IS scholars. European Journal of Information Systems, 20(4), 422-439.
Van Eck, N. J. & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2), 523-538.
Volery, T. & Mazzarol, T. (2015). The evolution of the small business and entrepreneurship field: A bibliometric investigation of articles published in the International Small Business Journal. International Small Business Journal, 33(4), 374-396.
Wagner, C. S., Park, H. W. & Leydesdorff, L. (2015). The continuing growth of global cooperation networks in research: A conundrum for national governments. PLoS One, 10(7), e0131816.
Wagner, C. S., Whetsell, T. A. & Leydesdorff, L. (2017). Growth of international collaboration in science: revisiting six specialties. Scientometrics, 110(3), 1633-1652.