مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
داود رفیعی؛ پیمان اخوان؛ علیرضا جهانی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، صفحه 11-24
چکیده
هدف: مسئله مهم قبل از استقرار نظام مدیریت دانش، شناسایی و تعیین اولویت عوامل مؤثر در میزان آمادگی سازمانها برای اجرای این پروژه است. منظور از پذیرش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی، شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی مدیریت دانش است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی سطح آمادگی سازمانهای ایرانی بهمنظور استقرار نظام ...
بیشتر
هدف: مسئله مهم قبل از استقرار نظام مدیریت دانش، شناسایی و تعیین اولویت عوامل مؤثر در میزان آمادگی سازمانها برای اجرای این پروژه است. منظور از پذیرش مدیریت دانش در سازمانهای ایرانی، شناسایی عوامل مؤثر در پیادهسازی مدیریت دانش است. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی سطح آمادگی سازمانهای ایرانی بهمنظور استقرار نظام یکپارچه مدیریت دانش. روششناسی: این مقاله شامل دو بخش است. بخش اول پژوهش که ترکیبی از روشهای کمی و کیفی است. در بخش دوم پس از مطالعات اکتشافی، به مصاحبه با خبرگان مدیریت دانش پرداخته شد. دادههای به دست آمده کدگذاری شد. درنهایت مدل اولیة پژوهش که شامل 8 مؤلفه اصلی و 43 زیر مؤلفه است، به دست آمد. ابزار پژوهش پرسشنامهای محقق ساخته با 55 سؤال بوده است که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 970/0، محاسبه شد. یافتهها: دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تجزیه و تحلیل شد. برازش مدل (ضرایب R2) با مقدار بالای 67/0 و شاخص GOF نیز جهت سنجش برازش مدل و سنجش دو مدل ساختاری و اندازهگیری را به صورت یکجا مورد آزمون قرار داده و با مقدار 87/0، برازش بسیار مناسب مدل کلی را تأیید میکند. بحث و نتیجهگیری: نتیجه این پژوهش تأیید مدل نهایی با 8 بعد محتوایی و تأثیر مؤلفههای مدیریت دانش در پیادهسازی آن در سازمانهای ایرانی بود. مؤلفهها عبارتاند از: فرهنگسازمانی، ساختار سازمانی، فناوری، رهبری، نیروی انسانی، وضعیت رقابتی، شرایط اجتماعی.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
حسن درویش؛ نرگس خاکی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، صفحه 25-34
چکیده
هدف: مقاله حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تدوین و مؤلفههای نیازسنجی شامل دانش اطلاعات، مهارتها و تواناییهای شغلی بهمنظور تعیین سطح دانش اطلاعاتی موردنیاز با توجه به شرح شغل در نظرگرفته شده است. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حدود 500 نفر از کارکنان ...
بیشتر
هدف: مقاله حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تدوین و مؤلفههای نیازسنجی شامل دانش اطلاعات، مهارتها و تواناییهای شغلی بهمنظور تعیین سطح دانش اطلاعاتی موردنیاز با توجه به شرح شغل در نظرگرفته شده است. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش حدود 500 نفر از کارکنان رسمی و پیمانی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور است که از این تعداد 60 عدد پرسشنامه معتبر گردآوری شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق در خصوص آموزشهای موردنیاز مهارتهای شغلی، بیشترین درصد کارکنان (35 درصد) آموزشهای کاربردی شغلی را ازجمله آموزشهای موردنیاز مهارتهای شغلی پیشنهاد کردهاند. 15 درصد کارکنان آموزشهای مطابق دانش اطلاعاتی روز، 40 درصد نیز آموزشهای علمی، آموزشهای عقیدتی، مهارتهای هفتگانه یارانه و آموزشهای پایه (هرکدام 10 درصد) را لازم دانستهاند و از نظر 80 درصد کارکنان، آموزشهای ضمن خدمت به میزان زیادی در جهت رشد و افزایش دانش اطلاعاتی و آگاهی کارکنان مفید بوده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که، آموزشهای ضمن خدمت به میزان زیادی در جهت رشد و افزایش دانش اطلاعاتی و آگاهی کارکنان مفید است.
مقاله پژوهشی
محمد خالدیان؛ احسان اسمعیل پور
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، صفحه 35-46
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد. روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد. روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفهای پتی، پرسشنامه سبکهای مدیریت تعارض (CMSQ) و پرسشنامه رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شد، روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین رضایتمندی شغلی و اخلاق حرفهای رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد (391/0)، همچنین نتایج نشان داد که بین مدیریت تعارض و رضایتمندی شغلی (218/0-) و بین مدیریت تعارض و اخلاق حرفهای (315/0-) رابطة منفی و معنیداری وجود دارد. ضرایب رگرسیون نشان داد که رضایتمندی شغلی 8/4 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند و اخلاق حرفهای 10 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند. بحث و نتیجهگیری: نتیجه گیری می شود که بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه وجود دارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
پیمان اکبری
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، صفحه 47-62
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، ارائه مدلی مناسب برای عوامل مؤثر استقرار سیستم SKM در دانشگاه پیام نور غرب کشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، پیمایشی، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری در بخش کمی شامل، 425 نفر از اعضای علمی دانشگاه پیام نور غرب کشور (کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام) است که با استفاده از فرمول ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، ارائه مدلی مناسب برای عوامل مؤثر استقرار سیستم SKM در دانشگاه پیام نور غرب کشور است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، پیمایشی، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری در بخش کمی شامل، 425 نفر از اعضای علمی دانشگاه پیام نور غرب کشور (کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام) است که با استفاده از فرمول کوکران 202 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کیفی شامل 30 نفر از خبرگان بود که با استفاده از مصاحبه و انجام تکنیک دلفی، عوامل اثرگذار بر استقرار سیستم SKM در دانشگاه پیام نور تعیین شدند. یافته ها: عوامل مؤثر در 9 گروه اصلی (فرایندهای دانش، فناوری اطلاعات، فرهنگسازمانی، جوسازمانی، یادگیری سازمانی، سرمایَ اجتماعی، منابع انسانی، نوآوری سازمان. رهبری و تعهد)، طبقهبندی شدند و مدل پژوهش تدوین شد. سپس پرسشنامه بین جامعَ آماری توزیع و به کمک Smart-Pls، دادهها تحلیل شدند. روایی (تحلیل عاملی تأییدی) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها حاکی از آن داشت که ابزارهای اندازهگیری از روایی و پایایی خوبی برخوردارند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون فرضیهها با استفاده از آمارة آزمون T و ضرایب مسیر (β)، نشان داد که عوامل 9گانه، رابطة مثبت و معنیداری با مدیریت دانش استراتژیک دارند.
مقاله پژوهشی
علی اکبر خاصه؛ روزبه حبیبی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، صفحه 63-78
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است. روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی ساختار دانش در حوزۀ کارآفرینی بر اساس تحلیل هم واژگانی، شناسایی برترین پژوهشگران کارآفرینی بر اساس شاخصهای تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ و مصورسازی شبکۀ همکاری بینالمللی در شکلگیری پژوهشهای کارآفرینی است. روششناسی پژوهش: در انجام این پژوهش از فنون تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل استنادی و تحلیل هم رخدادی استفاده شده است. جامعة این پژوهش را کلیۀ مقالاتی تشکیل میدهند که در حوزة کارآفرینی در بازة 20 ساله (1997 تا 2016) در پایگاه وب آو ساینس نمایه شدهاند. یافتهها: یافتهها نشان داد که پژوهشهای کارآفرینی درگذر زمان روندی نسبتاً صعودی داشتهاند. نتایج مربوط به تحلیل هم واژگانی نشان داد که کلیدواژههای «Entrepreneurship»، «SMEs» و «Innovation» بیشترین فراوانی را در بین کلیۀ کلیدواژهها داشتهاند. همچنین زوجهای کلیدواژهای «کارآفرینی-نوآوری»، «کارآفرینی-خوداشتغالی» و «کارآفرینی-توسعۀ اقتصادی» بیشترین هم رخدادی را داشتهاند. نتایج مربوط به خوشهبندی سلسله مراتبی نشان داد که پژوهش-های انجام شده در حوزۀ کارآفرینی از هفت خوشۀ اصلی تشکیل شدهاند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که Wright M پر تولیدترین پژوهشگر، Shane S پر استنادترین پژوهشگر حوزۀ کارآفرینی است و Wright M بالاترین شاخص اچ را در بین کلیۀ پژوهشگران این حوزه دارد. Wright M از نظر شاخصهای هم تألیفی نیز برترین جایگاه را در شبکۀ هم تألیفی حوزۀ کارآفرینی به خود اختصاص داده است. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد ظهور و توسعۀ وب از دهۀ 1990 میلادی بر روند رو به رشد پژوهشهای کارآفرینی تأثیرگذار بوده است و خوشههای موضوعی حاصل از تحلیل هم واژگانی نیز توانسته است تصویری کلان از مباحث مطرح در پژوهشهای کارآفرینی ارائه نماید. همچنین با توجه به جمیع شاخصهای بررسی شده در این پژوهش، به نظر میرسد Wright M شاخصترین پژوهشگر در حوزۀ کارآفرینی در یک دورۀ بیستساله به شمار میرود.
مقاله پژوهشی
ثریا ضیایی؛ جمیله شه بخش؛ مجید مصطفایی
دوره 5، شماره 2 ، مرداد 1397، صفحه 79-90
چکیده
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای ...
بیشتر
هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطة مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1394-1393 انجام شد. روششناسی پژوهش: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بود که در بین 237 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 94-1393 صورت گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی و پرسشنامه عادات مطالعه (Psshi) بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار SPSSاندازهگیری شد. از روشهای آماری توصیفی و تحلیلی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش و آزمون فرضیهها استفاده شد یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد در جامعه مورد بررسی میانگین عادت به مطالعه و تفکر انتقادی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد. بین مؤلفههای عادت به مطالعه بر اساس رتبهبندی فریدمن، بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه حافظه و پایینترین رتبه مربوط به تقسیمبندی زمان بوده است. بررسیهای مربوط به تفکر انتقادی نیز نشان داد که بیشترین میانگین در بین مؤلفههای این متغیر مربوط به مؤلفه نوآوری است و این در صورتی است که رتبهبندی آزمون فریدمن نیز بالاترین رتبه را مربوط به این مؤلفه میداند. بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از این است که ارتباط معنیدار بین مؤلفههای متغیر تفکر انتقادی و عادت به مطالعه وجود دارد و همبستگی مثبت و معنیدار مشاهده میشود. تاکنون پژوهشی که رابطه مهارتهای تفکر انتقادی با عادات مطالعه را بررسی کند انجام نشده است.