نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، مدیریت آموزش عالی ، دانشگاه پیام نور اسنتان تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین قابلیت های مدیریت دانش و ارتباط آن با اثربخشی سازمانی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور انجام شده است.
روش شناسی :روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع رگرسیون چندگانه بوده است. جامعه پژوهش شامل کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور(462نفر) بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با اختصاص متناسب،210 نفر از آنان انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مدیریت دانش بات (2000)با پایایی(92/0=α) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی پارسونز (1996)با پایایی(91/0=α) استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد وضعیت مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی پایین تر از حد متوسط بوده و هم چنین بین تمامی مولفه های مدیریت دانش و نمره کل مدیریت دانش همبستگی وجود دارد . مولفه کسب دانش با توسعه دانش بیشترین همبستگی را با هم داشته اند. بین تمامی مولفه های اثربخشی سازمانی نیز همبستگی وجود دارد. مولفه مشروعیت با مولفه انطباق بیشترین همبستگی را با هم داشته اند.مولفه های شش گانه مدیریت دانش با مولفه های چهارگانه اثربخشی سازمانی با یکدیگر ارتباط مثبت و معنی داری دارند. در این میان مولفه کاربرد دانش با مولفه انطباق کمترین همبستگی را با هم دارند و مولفه اشتراک دانش با مولفه انسجام با بیشترین همبستگی را با هم دارند.مدیریت دانش با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معناداری(p بحث و نتیجه گیری: این مطالعه نشان میدهد از بین مؤلفههای مدیریت دانش ، مولفه کسب دانش در مقایسه با مولفه های دیگر سهم بیشتری در تبیین متغیر اثربخشی سازمانی دارد. در جامعه ی مورد مطالعه ، ویژگی های فردی جنسیت ، تحصیلات ، وضعیت استخدامی ، سن و تجربه ی کاری با مولفه های شش گانه ی مدیریت دانش و چهار مولفه اثربخشی سازمانی رابطه ی معنا داری نداشته اند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Knowledge Management Capabilities And Its Relation to Organizational Effectiveness (Case of study: Central Office Of Payam Noor University)
نویسنده [English]
- Sana Safari
Assistant Professor Higher Education Management. Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose:This study aimed to explain a relationship of knowledge management with organizational effectiveness of the central institution of Payam Noor University.
Methodology: The research method was descriptive and correlational and data analysis method was a regression that Sample size was determined 210 personnel by Stratified random sampling. Self-leadership questionnaire of Baat (2000) with the reliability (α =0/92) and organizational effectiveness questionnaire of Parsons(1996) with the reliability (α=0/91) were used to collect data.
Findings: Results showed knowledge management and organizational effectiveness of Personnel lower than the average. Results showed that the components of KM & OE had a correlation with each other. Also, knowledge management had a significant positive correlation with organizational effectiveness
Conclusion:. results of this research showed that
among the components of KM, knowledge acquisition (%48) predicted of organizational effectiveness. Also, there is no meaningful relation between demographic specification and variables of research, knowledge management and organizational effectiveness.
کلیدواژهها [English]
- knowledge management
- Organizational effectiveness
- Staff
- Higher Education
- office