نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 مربی گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران انجام شد.
روششناسی: جامعة پژوهش شامل کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران هستند که در سال 96 مشغول به کار بودنند و حجم نمونه 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اخلاق حرفهای پتی، پرسشنامه سبکهای مدیریت تعارض (CMSQ) و پرسشنامه رضایت شغلی فیلد و روث استفاده شد، روش تحقیق حاضر نیز همبستگی بوده که در حیطة تحقیقات کاربردی جای میگیرد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری) استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین رضایتمندی شغلی و اخلاق حرفهای رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد (391/0)، همچنین نتایج نشان داد که بین مدیریت تعارض و رضایتمندی شغلی (218/0-) و بین مدیریت تعارض و اخلاق حرفهای (315/0-) رابطة منفی و معنیداری وجود دارد. ضرایب رگرسیون نشان داد که رضایتمندی شغلی 8/4 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند و اخلاق حرفهای 10 درصد از تغییرات مدیریت تعارض را پیشبینی میکند.
بحث و نتیجهگیری: نتیجه گیری می شود که بین رضایتمندی شغلی، اخلاق حرفهای و مدیریت تعارض کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigate the relationship between job satisfaction, professional ethics and conflict management among librarians of public libraries of Tehran city
نویسندگان [English]
- Mohamad Khaledian 1
- Ehsan Esmaeilpour 2
1 Instructor of Department of psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Instructor of Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: This study aimed to investigate the relationship between job satisfaction, professional ethics and conflict management at among librarians of public libraries of Tehran city was done.
Methodology: The research universe consisted of among librarians of public libraries in Tehran, who are studying in the year 2017. In this research, the number of 100 librarians was selected through convenience sampling method. To collect data, professional ethics Questionnaire, conflict management styles Questionnaire (CMSQ), and Job satisfaction Questionnaire were used and to statistically analyze data, Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regressions) was applied. The method was one of correlation that falls into applied researches.
Findings: findings revealed that there was a significant and positive relationship between professional ethics and Job satisfaction (0/391), the results also showed that conflict management and job satisfaction (-0/218), and between conflict management and Professional ethics (-0/315) there is a significant negative relationship. Regression analysis showed that job satisfaction 4/8 percent of the predicted changes conflict management, and Professional ethics 10% of the predicted changes conflict management.
Discussion and Conclusion: It is concluded that there is a relationship between job satisfaction, professional ethics and conflict management in librarians of public libraries.
کلیدواژهها [English]
- Conflict management styles
- Job satisfaction
- professional ethics