نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد.
روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود 50 هزار نفر است.
یافتهها: یافتهها نشان داد که 43/7 از پاسخگویان عقیده دارند که تشویق والدین مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان است. عامل دوم «آموزش روش صحیح مطالعه» 37/7 و سومین عامل «وجود منابع مناسب موردنیاز در کتابخانه» با 35/7 عوامل بازدارنده نیز شامل استفاده از شبکههای اجتماعی با 47/11و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 32/11 بود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که خوشبختانه در بین تمام اقشار با هر نوع درآمدی، اهمیت مطالعه موردقبول است. از طرفی توجه به چگونگی مطالعه و منابع در کتابخانهها، نشان میدهد که افراد نسبت به پژوهشهای مهر و مومهای قبل به نقش کتابخانهها توجه بیشتری میکنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Study of the Factors Encouraging or Inhibiting Informal Study among clients in the public libraries of Mashhad
نویسنده [English]
- Soraya Ziaei
Asisstant Prof, Department of Knowledeg and Information Science, Payam Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The main purpose of this study is to investigate encouraging and discouraging factors of reading habits among users of the public libraries in Mashhad. This practical research was conducted through a descriptive survey method. To collect the research information questionnaire was used. The statistic population of the research was selected from all the users of the public libraries of Mashhad which were about fifty thousand individuals. Our findings show that 7.43 of the population believes that encouragement from parents is the most important factor to develop a reading habit. The select most significant elements were teaching the proper method to study 7.37 and the third important factor was the existence of necessary and suitable resources in the library 7.35 Discouragement factors include using social media 11.47 and not having enough motivation to study 11.32. The result of this research indicates that fortunately the importance of reading is accepted by most people, with different social classes and incomes. Moreover, attention to study and resources in libraries shows that people are paying more attention to the role of libraries than in previous years.
کلیدواژهها [English]
- Study
- public libraries
- Mashhad