مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه در میان مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد انجام شد. روششناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعة آماری مورد نظر شامل از کلیة مراجعان کتابخانههای عمومی شهر مشهد که تعداد کل آنها حدود 50 هزار نفر است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 43/7 از پاسخگویان عقیده دارند که تشویق والدین مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان است. عامل دوم «آموزش روش صحیح مطالعه» 37/7 و سومین عامل «وجود منابع مناسب موردنیاز در کتابخانه» با 35/7 عوامل بازدارنده نیز شامل استفاده از شبکههای اجتماعی با 47/11و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 32/11 بود. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاکی از این است که خوشبختانه در بین تمام اقشار با هر نوع درآمدی، اهمیت مطالعه موردقبول است. از طرفی توجه به چگونگی مطالعه و منابع در کتابخانهها، نشان میدهد که افراد نسبت به پژوهشهای مهر و مومهای قبل به نقش کتابخانهها توجه بیشتری میکنند.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
یوسف محمد کریمی؛ مهدی یزدان پرست
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی الگویی برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات با نقش میانجی هوشمندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش بر بهبود مزیت رقابتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روششناسی: روش پژوهش در این مقاله توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل مجموعه شرکتهای ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی الگویی برای بررسی چگونگی تأثیر قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات با نقش میانجی هوشمندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش بر بهبود مزیت رقابتی در کسبوکارهای کوچک و متوسط (SME) فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روششناسی: روش پژوهش در این مقاله توصیفی- همبستگی است. جامعة آماری پژوهش شامل مجموعه شرکتهای کوچک و متوسط فعال در حوزة فناوری اطلاعات استان تهران است. روش نمونهگیری در این کار پژوهشی طبقه ای- نسبتی بوده و در همین راستا، تعداد 210 پرسشنامه بین مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای مورد مطالعه توزیع شد. سپس، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل عاملی تأییدی روایی پرسشنامهها مورد بررسی قرار گرفت. همچنین، برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته: نتایج مدل ساختاری نشان داد که قابلیت های پویای فن آوری اطلاعات (46/0β =) و همسان سازی فن آوری اطلاعات (52/0β =) اثر مثبت بر روی قابلیت اشتراک دانش و زیرساخت های فن آوری اطلاعات تاثیر قابل ملاحظه ای را بر روی همسان سازی فن آوری اطلاعات داشتند (82/0β =). بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان دادند که قابلیتهای پویای فناوری اطلاعات از طریق دو متغیر میانجی قابلیت اشتراک دانش و هوشمندی سازمانی بر بهبود مزیت رقابتی کسبوکارهای کوچک و متوسط تأثیر مثبت دارند.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
محسن اعظمی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فن بازار در تجاریسازی محصولات دانشبنیان از طریق شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تجاریسازی در بستر فن بازار است. روششناسی: روش پژوهش آمیخته بوده و از کسب نظر خبرگان حوزة فناوری برای دستیابی به ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تجاریسازی در بستر فن بازار استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فن بازار در تجاریسازی محصولات دانشبنیان از طریق شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر تجاریسازی در بستر فن بازار است. روششناسی: روش پژوهش آمیخته بوده و از کسب نظر خبرگان حوزة فناوری برای دستیابی به ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تجاریسازی در بستر فن بازار استفاده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل پرسشنامه توزیع شده میان جامعة آماری (مستخرج از روش دلفی) از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج آزمون تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که از میان 43 شاخصهای مطرح شده در حوزة تجاریسازی محصولات دانشبنیان در بستر فن بازارها، 9 عامل استخراج شدند که درمجموع 738/80 درصد از کل واریانس تغییرات را تبیین میکنند. بحث و نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان میدهد که عوامل «بازاریابی فناوری (574/17 درصد واریانس کل)»، «مشاوره و انتقال تکنولوژی (674/15 واریانس کل)» و «عوامل حقوقی و تأمین مالی (773/11 واریانس کل)»؛ بهعنوان عوامل اول تا سوم بیشترین تأثیر را در تجاریسازی محصولات دانشبنیان در بستر فن بازارها داشتهاند
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
میترا قیاسی؛ قاسم علی احسانیان
چکیده
هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ ...
بیشتر
هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است. روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ معادل 839/0 تعیین شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بابل به تعداد151 نفر بود و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 108 نفر بدست آمد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: بین رضایت دانشجویان از موتور جستجوی گوگل و یاهو تفاوت معنی دار وجود داشت(001/0 P=. ). بین باز خورد شناخت دانشجویان از شاخصهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات از موتورهای مورد بحث تفاوت معنی دار وجود اشت(001/0 P=. ). میانگین مؤلفههای مورد بررسی برای موتور جستجوی گوگل نسبت به موتور جستجوی یاهو بیشتر است (گوگل 04/4و یاهو: استفاده 76/3). به طوری که آزمون انجام شده بین این دو موتور از این نظر تفاوت معنی دار نشان داد (001/0 P=. ). دانشجویان از موتورهای گوگل و یاهو بیشتر به منظور "انتخاب موضوع" استفاده میکنند. نتیجه گیری: دانشجویان دانشگاه پیام نور بابل جهت انجام پروژه های پزوهشی خود از موتور جستجوی گوگل بیش از یاهو استفاده میکنند. سطح آشنایی آنان با موتور جستجوگوگل بیشتر از یاهو بود و از نتایج جستجوی خود در موتور گوگل رضایت بیشتری نسبت به یاهو داشتند.
مقاله پژوهشی
طیبه شهمیرزادی؛ محسن حاجی زین العابدینی؛ فاطمه پازوکی
چکیده
هدف: بهکارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی)، بهعنوان قواعد جدید فهرستنویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینههای کتابشناختی تهیهشده در نرمافزار سیمرغ با آردیاِی ...
بیشتر
هدف: بهکارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردیاِی)، بهعنوان قواعد جدید فهرستنویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینههای کتابشناختی تهیهشده در نرمافزار سیمرغ با آردیاِی است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش پیمایشی تحلیلی و بهصورت تطبیقی انجامشده است. تعداد 210 پیشینه کتابشناختی فارسی در موضوع کشاورزی واردشده در نرمافزار کتابخانهای بهکاررفته شده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بررسی شد.یافتههای پژوهش: نتایج نشان داد که اِشکال «تفاوت با آردیاِی» با فراوانی 45.56 درصد و سپس اِشکالات «تایپی و املایی» با 33.75 درصد، سهلانگاری در ورود اطلاعات با 21 درصد و اِشکال فهرستنویسی با 01/8 درصد در پیشینهها و عدم درج اطلاعات در فیلدهای درست با 79/3 درصد بوده است.بحث و نتیجهگیری: با استفاده از نتایج این پژوهش، زمینه مناسب برای برنامهریزی بهمنظور بهکارگیری آردیاِی فراهم میشود. انجام چنین پژوهشهایی از سوی کمیته راهبردی آردیاِی توصیهشده و نتایج حاصل از آن برای همکاریهای بینالمللی در این زمینه سودمند خواهد بود. در پایان، الگوی پیشنهادی برای بهکارگیری آردیاِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه شد.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
سیدحامد هاشمی؛ علی اکبر خاصه
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت پژوهشهای فارسی زبان در حوزۀ مدیریت دانش در پایگاه آی.اس.سی است.روش تحقیق: پژوهش حاضر ازنظر نوع جزو پژوهشهای کاربردی است که در آن از تکنیکهای علمسنجی و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ پژوهشهای مدیریت دانش تشکیل میدهند که در بازۀ زمانی ده ساله (1387 تا 1396) در پایگاه آی.اس.سی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل وضعیت پژوهشهای فارسی زبان در حوزۀ مدیریت دانش در پایگاه آی.اس.سی است.روش تحقیق: پژوهش حاضر ازنظر نوع جزو پژوهشهای کاربردی است که در آن از تکنیکهای علمسنجی و تحلیل شبکه اجتماعی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ پژوهشهای مدیریت دانش تشکیل میدهند که در بازۀ زمانی ده ساله (1387 تا 1396) در پایگاه آی.اس.سی نمایه شده اند. بمنظور تجزیه و تحلیل داده ها و ترسیم نقشه های این پژوهش از نرم افزارهای بیب اکسل، یو.سی.آی نت، نت دراو، و ووز-ویور استفاده شده است.یافتهها: یافته ها آشکار ساخته که تعداد مقالات آی.اس.سی در بازۀ زمانی ده ساله (1387-1396) روی هم رفته دارای رشدی نسبی بوده است. از نظر شاخص های تعداد مقاله، تعداد استناد و شاخص اچ، «اخوان پ» برترین نویسنده ایران در حوزه مدیریت دانش به شمار میرود. همچنین، از نظر شاخصهای هم نویسندگی، مجدداً «اخوان پ» حائز بهترین جایگاه در شبکه است. همچنین، نتایج مربوط به خوشه بندی نشان داد که پژوهشهای انجام شده در حوزۀ مدیریت دانش از هشت خوشۀ موضوعی اصلی تشکیل شده اند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به تنوع وجود نویسندگان از رشته های مختلف در بین مقالات و همچنین خوشه های متنوع حاصل از تحلیل هم واژگانی، پژوهش حاضر مؤید این نظریه است که حوزه مدیریت دانش حوزه ای میان رشته ای می باشد. همچنین با توجه به جمیع شاخص های علم سنجی بررسی شده در این پژوهش، به نظر می رسد «اخوان پ» شاخصترین پژوهشگر ایران در مدیریت دانش است.