با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی کشاورزی. تهران، ایران.

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران.

3 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه الزهرا و رئیس اداره استاندارد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

چکیده

هدف: به‌کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی)، به‌عنوان قواعد جدید فهرست‌نویسی و با توجه به محیط و منابع اطلاعاتی جدید ضرورتی انکارناپذیر است. هدف این پژوهش، شناسایی امکان به‌کارگیری آردی‌اِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس میزان همخوانی پیشینه‌های کتاب‌شناختی تهیه‌شده در نرم‌افزار سیمرغ با آردی‌اِی است.
روش‌ پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش پیمایشی تحلیلی و به‌صورت تطبیقی انجام‌شده است. تعداد 210 پیشینه کتاب‌شناختی فارسی در موضوع کشاورزی واردشده در نرم‌افزار کتابخانه‌ای به‌کاررفته شده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بررسی شد.
یافته‌های پژوهش: نتایج نشان داد که اِشکال «تفاوت با آردی‌اِی» با فراوانی 45.56 درصد و سپس اِشکالات «تایپی و املایی» با 33.75 درصد، سهل‌انگاری در ورود اطلاعات با 21 درصد و اِشکال‌ فهرست‌نویسی با 01/8 درصد در پیشینه‌ها و عدم درج اطلاعات در فیلدهای درست با 79/3 درصد بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: با استفاده از نتایج این پژوهش، زمینه مناسب برای برنامه‌ریزی به‌منظور به‌کارگیری آردی‌اِی فراهم می‌شود. انجام چنین پژوهش‌هایی از سوی کمیته راهبردی آردی‌اِی توصیه‌شده و نتایج حاصل از آن برای همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه سودمند خواهد بود. در پایان، الگوی پیشنهادی برای به‌کارگیری آردی‌اِی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Implementation of Resource Description and Access (RDA) in Agricultural Research, Education and Extension Organization: Preparation requirements bibliographic records

نویسندگان [English]

  • Tayebeh Shahmirzadi 1
  • Mohsen Haji Zeinolabedini 2
  • Fatemeh Pazooki 3

1 Assistant Professor, Department of Agricultural Center for Information Technology, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Knowledge & Information Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.

3 Phd Student of PhD Student of Knowledge & Information Science, Alzahra University and head of Standard Office, Iran Public Libraries Foundation

چکیده [English]

Purpose: The use of the rules of description and access to the source (RDA), as the new rules of cataloging, and in accordance with the new environment and sources of information, are indispensable. The purpose of this research is to identify the possibility of using RDA in the Agricultural Research, Education and Extension Organization based on the consistency of bibliographic records prepared in Simorgh software with RDA.
Methodology: The present study is an applied research and has been carried out in a comparative and analytical survey. A total of 210 Persian bibliographic records were reviewed on the subject of agricultural inputs in the library software used in the Agricultural Research, Education and Extension Organization.
Findings:The results showed that the differences with RDA were 45.56 percent, followed by typing and spelling errors of 33.75%, negligence in entering information by 21 percent, and cataloging forms with 8.1 percent in the records and lack of data entry. The right fields were 3.79 percent. Using the results of this study, an appropriate field for planning for the use of RDA is provided. Doing such research is recommended by the Strategic Committee of RDA, and the results will be useful for international cooperation in this regard.
Conclusion: In the end, a proposed model for the use of RDA was presented at the Agricultural Research, Education and Extension Organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resource Description and Access
  • IRAN MARC
  • Cataloging Rules
  • Simorgh-Nosa Software
ارسطوپور، شعله و فتاحی، رحمت­اله (1386). تحلیل کارکردهای عناصر اطلاعاتی در پیشینه کتاب‌شناختی: رویکردی نو به سازمان‌دهی چندمنظوره اطلاعات در فهرست­های رایانه‌ای. فصلنامه کتاب، 10(2)، 53-90.  
ارسطوپور، شعله (1389). بررسیمیزانانطباقساختارمارکایرانبرالگویملزوماتکارکردی پیشینه‌هایکتاب‌شناختی (FRBR) ونگاهکاربرانفهرست‌هایرایانه‌ایبهموجودیت‌هایمطرحدراینالگو. پایان‌نامه دکتری رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
پازوکی، فاطمه (1391). امکان‌سنجی به‌کارگیری استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور.
حاجی‌زین‌العابدینی، محسن (1389). امکان‌سنجی به‌کارگیری الگوی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتاب‌شناختی (اِف‌آر‌بی‌آر) ایفلا در پیشینه‌های کتاب‌شناختی فارسی. پایان‌نامه دکتری رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
رخشانی، مریم؛ نوکاریزی، محسن و حاجی‌زین‌العابدینی، محسن (1392). توصیف منابع اینترنتی در آردی‌اِی در مقایسه با قواعد فهرست‌نویسی انگلوامریکن. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 24(4)، 82-99.
عرفان منش، محمدامین (1386). بررسی قواعد فهرست‌نویسی توصیفی انگلوامریکن و الگوی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه شیراز.
فرد حسینی، مهسا (1390). تبیین روابط کتابشناختی حاکم بر پیشینه‌های فهرست‌نویسی مبتنی بر مارک ایران با استفاده از الگوی ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی (FRBR). پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
مرادی، خدیجه (1389). بررسی عناصر توصیفی به‌کاررفته در پیشینه‌های کتاب‌شناختی کتابخانه‌های دیجیتالی ایران بر اساس آردی‌اِی و ارائه الگوی پیشنهادی برای به‌کارگیری این قواعد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشکده هنر و رسانه، دانشگاه پیام نور مشهد.
مظفری، علیرضا؛ حاجی‌زین‌العابدینی، محسن  و پازوکی، فاطمه (1396). بررسی همخوانی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر‌دی‌اِی‌) در فهرست پیشینه‌های کتابشناختی پیایندها. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۲ (3)، ۸۹۷-۹۲۵.
 
Arastoopoor, S. & Fattahi, R. (2007). Analysis of Information Elements in Bibliographic Records: A New Approach to Multifunctional Information Organization in Computer Catalogs. Knowledge and Information Quarterly 10(2), 53–90. (in Persian)
Arastoopoor, S. (2010). Mapping the Iranian MARC to the Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) Model, and a Study of the Views of the OPAC Users towards the Model’s Entities. Ph.D. thesis, Ferdowsi University of Mashhad, Iran. (in Persian)
Erfanmanesh, M. A. (2007). An Investigation of the Anglo-American Descriptive Cataloguing Rules and the Functional Requirements for Bibliographic Records Model. MS thesis, Shiraz, Shiraz University. (in Persian)
Fardehoseiny, M (2011). Survey on Bibliographic Relationship on Iran MARC Cataloging Records with Use of Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) Model. MA thesis, Azad University. (in Persian)
Haji Zeinolabedini, M. (2010). The Feasibility of Implementing Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR) in Persian Bibliographic Records (PBRs). Ph.D. dissertation, Chamran University of Ahwaz, Iran. (in Persian)
Moradi, K (2010). A Survey of Descriptive Elements in Bibliographical Records of Iranian Digital Libraries Based on RDA Rules and Suggesting a Model for Using RDA. M.A. thesis, Payame Noor University. (in Persian)
Mozafari, A., Haji Zeinolabedini, M. & Pazooki, F. (2017).  Consonance of RDA in Serials Bibliographic Records Catalogues. Iranian Journal of Information Processing and Management. 32(3), 897-925. (in Persian)
Rakhshani, M., Nowkarizi, M. & Haji Zeinolabedini, M. (2013). Describing Web Resources: RDA Compared with AACR2. Knowledge and Information Quarterly 24(4), 82–92. (in Persian) 3 | pp. 897-925
Adamich, T. (2008). Resource Description and Access (RDA): The New Way to Say"AACR2". Knowledge, 36(4), 72-76.
Bowen, J. (2005). Changing Direction: from AACR to RDA, ALA Annual Meeting, Chicago.
Caesar, I. & Eichel, D. (2009). Challenges for the Implementation of Resource Description and Access (RDA): Case Study Germany. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/28810053.
Coyle, K. (2007). Resource Description and Access (RDA): Cataloging Rules for the 20th Century. D-Lib Magazine, 13(1/2).
Dunsire, G. (2007). RDA: Benefits and opportunities.Presented at the CIG Standards Forum. Retrieved from http://www.slainte.org.uk/aacr/index.htm.
Dunsire, G. (2009). Unimarc, RDA and the Semantic Web, World Library and Information Congress: 75TH IFLA General Conference and Council (23-27 August. Milan, Italy).
Gadelrab, m. (2010). RDA in Art collections Survey. Retrieved from http://www.mail- archive.com/rda-l@listserv.lac-bac.gc.ca/msg03377.html.
Howarth, L. C., Weihs, J. (2007). Making the Link: AACR to RDA. Part 1: Setting the Stage. Cataloging & Classification Quarterly, 45(2).
IFLA Study Group on the Functional Requirements for Bibliographic Records (2009): Functional Requirements for bibliographic Record, Final Report. Retrieved from http://www.ifla.org/VII/s13/frbr/.
Jin, Q. & Sandberg, J. A. (2014). Implementing RDA at the University of Illinois at Urbana-Champaign Library. Technical Services Quarterly, 31(3), 217-236.
Kiorgaard, Deirdre (2009). Resource Description and Access. National Library of Australia, 1-12. Retrieved from https://www.nla.gov.au/content/resource-description-and-access.
Miska, S. D. (2009). Resource description and Access (RDA) and New Research for Potentials. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 35(5), 47-51.
Morris, S. R. & Wiggins, B. (2016). Implementing RDA at the Library of Congress. JLIS It, 7(2), 199-228.
Needleman, M. (2008). The Resource Description and Access Standard. Serials Review.  34(3), 233-234.