نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علم اطلاعات و دانش شنااسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 گروه علم اطلاعات و دانش شنااسی، دانشکده علوم انسانس، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده
هدف: ارزیابی بازخورد استفاده از موتورهای جستجوی گوگل و یاهو در پژوهشهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داتشگاه پیام نور بابل است.
روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و به روش پیمایشی – تحلیلی انجام شده است. ابزار پژوهش از نوع پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از طریق مشورت با متخصصان اخذ گردید و پایایی آن بر اساس آزمون الفای کرنباخ معادل 839/0 تعیین شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بابل به تعداد151 نفر بود و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 108 نفر بدست آمد. روش نمونهگیری از نوع تصادفی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار spss نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: بین رضایت دانشجویان از موتور جستجوی گوگل و یاهو تفاوت معنی دار وجود داشت(001/0 P=. ). بین باز خورد شناخت دانشجویان از شاخصهای مؤثر بر بازیابی اطلاعات از موتورهای مورد بحث تفاوت معنی دار وجود اشت(001/0 P=. ). میانگین مؤلفههای مورد بررسی برای موتور جستجوی گوگل نسبت به موتور جستجوی یاهو بیشتر است (گوگل 04/4و یاهو: استفاده 76/3). به طوری که آزمون انجام شده بین این دو موتور از این نظر تفاوت معنی دار نشان داد (001/0 P=. ). دانشجویان از موتورهای گوگل و یاهو بیشتر به منظور "انتخاب موضوع" استفاده میکنند.
نتیجه گیری: دانشجویان دانشگاه پیام نور بابل جهت انجام پروژه های پزوهشی خود از موتور جستجوی گوگل بیش از یاهو استفاده میکنند. سطح آشنایی آنان با موتور جستجوگوگل بیشتر از یاهو بود و از نتایج جستجوی خود در موتور گوگل رضایت بیشتری نسبت به یاهو داشتند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Survey of feedback on using Google and Yahoo search engines in student's researches ( Case Study of Postgraduate Students of Payame Noor University in Babol)
نویسندگان [English]
- Mitra Ghiasi 1
- Ghasem Ali Ehsanian 2
1 knowledge and information sciences Department, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Babol, Iran
2 Knowledge and Information Sciences Department, Faculty Humanities, Islamic Azad University, Babol, Iran
چکیده [English]
Purpose: Evaluation feedback on using Google and Yahoo search engines in postgraduate students’ researches of Payame Noor University in Babol
Methodology: This research is applied and survey - analytical. The research tool was a researcher-made questionnaire that its validity was obtained by consulting the experts and reliability was determined based on Cronbach's alpha test(0.839). The statistical population included 151 graduated students of Payam Noor University in Babol and the sample size was 108 according to the Cochran formula. The sampling method was random. For data analysis software SPSS version 22 was used.
Findings: There was a significant difference between the satisfaction of students from the Google search engine and Yahoo(P=0.001). There is a significant difference between the students' familiarity with the factors affecting the search engines(P=0.001). The average of the components examined for the Google search engine is higher than Yahoo's search engine (Google =4.04 Vs. Yahoo=3.76) and this difference was significant(P=0.001). The students use these search engines to choose the subject of research.
Conclusion: Students use Google's search engine at different stages of their research more
کلیدواژهها [English]
- Yahoo
- Research
- Graduate students
- Payam Noor University