با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور واحد قم، قم، ایران. مسئوول تالار مرجع کتابخانه مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف: هدف بررسی رابطة بین هوش‌هیجانی کتابداران دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانه‌های این دانشگاه است.
روششناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه انجام یافت.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح کیفیت خدمات دریافت شده دانشجویان 72/6 است. بررسی نتایج شکاف موجود بین سه وضعیت نشان داد که در مورد هر 9 شاخص (و هم‌چنین کل کیفیت خدمات) برای هر دو مقایسة شکاف کفایت خدمات و شکاف برتری خدمات، آزمون مثبت و معنی­دار است. نیز کل میانگین نمرة هر 5 حیطه هوش‌هیجانی کتابداران در سطح مطلوب بود.
بحث و نتیجه‌گیری: میزان برخورداری کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه بین‌المللی امام‌ خمینی (ره) از هوش‌هیجانی و مؤلفه‌های آن در حد مطلوب هست. وضعیت کیفیت ارائة خدمات کتابخانه‌های این دانشگاه، حاکی از رضایت نسبی کاربران از خدمات است. و هوش‌هیجانی کتابداران بر کیفیت ارائة خدمات آن‌ها تأثیر دارد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the correlation of Librarians' Emotional Intelligence and the quality of their services. Case Study: IKIU's Librarians

نویسندگان [English]

  • Farideh Mohebbi Tabbar 1
  • Zohreh Mirhoseini 2
  • Saeed Ghaffari 3

1 MSc, Department of Knowlede and Information Science, Payame Noor University, Qom, Iran

2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence librarians International University of Imam Khomeini Qazvin and quality of their services.
Methodology: The research is descriptive and data collection was done using a questionnaire. The sample of this study, 23 Librarian and 334 students (of 9000 students) are members of the libraries that have been randomly selected.
Findings: According to the analysis, we observe that the mean grade of the minimum level of desired service quality is 5.98, the mean grade of the maximum level of desired service quality is 7.44 and the service quality level offered to students is 6.72. Investigating the results of the gap between the three modes (minimum level, maximum level, and the offered level) showed that in case of every 9 indices (as well as the total service quality) the exam is meaningful for both of comparing the gap of services sufficiency and the gap of services positive and supremacy. Also, the five domains of emotional intelligence, were at a desirable level.
Conclusion: The librarians have emotional intelligence and its components is a desirable level. The quality of services Libraries indicates the relative satisfaction of users of services. And that a significant relationship between emotional intelligence and the quality of services librarian there. Also, the emotional intelligence of Imam Khomeini International University's librarians influences the quality of library services to students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • University Library-Services
  • librarians
  • Imam khomaini international university
  • Quality of services
اسعدی، میر محمد؛ ندافی، غزاله و شفیعی رود پشتی، میثم (1390). بررسی ارتباط بین هوش‌هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی در کتابداران کتابخانه‌های عمومی (مورد: کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد). فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 53 (14)، 154-125.
امرایی، مرتضی؛ اشرفی ریزی، حسن؛ پایی، احمد؛ بهرامی، سوسن و سموعی، راحله (1390). رابطة بین هوش‌هیجانی و مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (5)، 672-662.
انصاری، منوچهر؛ روشندل اربطانی، طاهره و علیپور، طیبه (1389). نقش هوش‌هیجانی کتابداران، در اتّخاذ استراتژی‌های مدریت تعارض. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 16 (3)، 57-39.
حریری، نجلا و زرین آبادی، زرین (1390). تحلیل جمعیت شناختی هوش معنوی کتابداران، دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 1(2)، 44-29.
سهیلی، فرامرز؛ نصرتی، مهسا و چشمه سرایی، مظفر (1395). بررسی تأثیر میزان هوش‌هیجانی کتابداران، بر رضایتمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کتابخانه‌های دانشگاه رازی. دانش شناسی،34: 100-93.
شعبانی، علی (1387). بررسی رابطة هوش‌هیجانی و کیفیت ارائه خدمات کتابداران کتابخانه‌های دانشکده‌ای دانشگاه تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران.
علیپور حافظی، مهدی و حمیدی، محسن. ( 1395 ). بررسی میزان تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد وظیفه‌ای مدیران و کتابداران. بازیابی 15 مهر، از www.atfmag.info/1391/01/20/cultura
فامیل روحانی، علی اکبر؛ عرفانی، نصرالله و حبیبی، سمیه (1388). بررسی رابطة بین مهارت رتباطات میان فردی و مهارت اطلاع‌رسانی کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر همدان در سال 1388. اطلاع‌شناسی، 7: 86-72.
گلمن، دانیل (1391). (نسرین پارسا، مترجم). کاربرد هوش‌هیجانی در محیط کار. تهران: رشد.
گیتونی، منصف و بریست، ایو. (1389). هویت و هوش‌هیجانی به ضمیمة واژه‌نامة توصیفی فرانسه، انگلیسی، فارسی. ترجمه: پریچهره کیش (طوبی). تهران: سازمان انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
محمداسماعیل، صدیقه و موحدی، فریده (1392). رابطه میان هوش‌هیجانی و مهارت‌های اطلاع‌رسانی و مرجع مجازی در کتابداران کتابخانه‌های منتخب دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران. مدیریت اطلاعات و سلامت؛ 2: 235-233
واینگاند، دارلین (1384). (مرضیه هدایت، مترجم). خدمات عالی به مشتری، راهنمایی مختصر برای کتابداران. تهران: سازمان مطالعه تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
Abdullah Sani, M., Masrek, M., Sanid, N. & Mohd Nadzar, F. (2013). Assessing the emotional intelligence profile of public librarians in Malaysia. Retrieved septamber 15, 2016, fromhttp: digital commons. unl. edu, libphilprac, 1047
Bewick, L. & corral, S. (2010). Developing librarians as teachers: A study of their pedagogical knowledge .Journal of librarianship and information science. (2), 97-110.
Khan, A; Noorman masrek, M & Mohd Nadzar, F ( 2016). Emotional intelligence and job satisfaction of academic librarians: An assessment of the relationship. from: lis.sagepub.com
 
Oye boade, J. (2016). Emotional Intelligence of Library Personnel and Library Work Productivity in Selected Academic Libraries in Oyo State, Nigeria. Retrieved septamber 15.
.http://digital commons.unl.edu/ libphilprac
 Wilkins Jordan, M. (2012). Developing leadership competencies in librarians.  IFLA Journal, 38, 37-46.