مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
صفیه طهماسبی لیمونی؛ زهره پرانام
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین توان همکاریهای علمی در ایران از نظر ارتباط دانشگاه- صنعت و دولت در پایگاه اطلاعاتی وب او ساینس است. روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نوع ارزیابانه و کاربردی است. در این پژوهش از مدل مارپیچ سهگانه برای سنجش روابط میان دانشگاه، صنعت و دولت در روند تولیدات علمی کشور استفاده شد و تعاملات میان ارکان مارپیچ سهگانه با استفاده از نرمافزار Th.exe مشخص شد. جامعة آماری شامل کلیة مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس سالهای 1983 الی 2017؛ جمعآوری اطلاعات به صورت سرشماری و با بررسی تمامی 348047 مقاله ایرانی نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی وب آو ساینس انجام گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار 2010 Excel و با ترسیم جداول و نمودارها صورت پذیرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد میزان شاخص (T(UIG در کل تولیدات علمی ایران 12/3 بوده است. بیشترین میزان تولیدات علمی ایران در کل حوزههای علوم مربوط به تولیدات علمی با وابستگی سازمانی منحصراً دانشگاه (88/93 درصد) بوده؛ کمترین میزان تولیدات علمی نیز مربوط به همکاریهای صنعت و دولت به میزان نزدیک به صفر درصد بوده (8 مقاله) و میزان همکاری دانشگاه و صنعت 08/1 درصد بوده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشاندهندة میزان تعاملات ناچیز بین سه نهاد دانشگاه- صنعت–دولت است. همچنین در تولیدات علمی ایران نقش دو نهاد صنعت و سازمان بسیار ناچیز بوده و نقش اصلی تولید علم را دانشگاهها بر عهده دارند.
مقاله پژوهشی
سواد اطلاعاتی
محمود هوشنگ نژاد؛ علی اکبر عجم؛ خدیجه اعراب شیبانی؛ نسرین آذرهمایون
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش مؤلفههای سواد اطلاعاتی در پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس بود. روش پژوهش: روشپژوهشازنوعتوصیفی-همبستگیاست. این تحقیق به روش میدانی باماهیتازنوعپژوهشهایکمّیوازنظرهدفازنوع تحقیقاتکاربردیمحسوبمیشود. جامعه آماری از دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی فردوس انتخاب شدکه دارای 392 دانشجو در زمان پژوهش بوده است. به روش طبقهای تصادفی 199 نمونه انتخاب شدند. آزمون همبستگی و آزمون تی و روش تحلیل رگرسیون همزمان برای تحلیل دادهها در نرمافزار SPSS نگارش 24 مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: یافته پژوهش نشان میدهد 8/11 درصد از پذیرش یادگیری الکترونیک از طریق خرده مؤلفههای سواد اطلاعاتی تبیین میشود. البته هیچکدام از این مؤلفهها سهم یگانه معناداری را در پذیرش یادگیری الکترونیک نشان ندادند. بعلاوه تفاوت معناداری در سواد اطلاعاتی و پذیرش یادگیری الکترونیک دانشجویان به تفکیک جنسیت بدست نیامد. نتیجهگیری: برای بالابردن اقبال دانشجویان به پذیرش یادگیری الکترونیک، باید تمام مؤلفههای سواد اطلاعاتی در دانشجویان تقویت شوند که البته اولویت برخی از آنها بالاتر است. بنابرین پیشنهاد میشود کارگاههای آموزشی در جهت افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان در برنامه درسی آنان گنجانده شود.
مقاله پژوهشی
فریده محبی تبار؛ زهره میرحسینی؛ سعید غفاری
چکیده
هدف: هدف بررسی رابطة بین هوشهیجانی کتابداران دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه است. روششناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح ...
بیشتر
هدف: هدف بررسی رابطة بین هوشهیجانی کتابداران دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین وکیفیت خدمات کتابخانههای این دانشگاه است. روششناسی تحقیق: روش پژوهش توصیفی و گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام یافت. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرة حداقل سطح مورد انتظار کیفیت خدمات 98/5، حداکثر سطح مورد انتظار خدمات 44/7 و سطح کیفیت خدمات دریافت شده دانشجویان 72/6 است. بررسی نتایج شکاف موجود بین سه وضعیت نشان داد که در مورد هر 9 شاخص (و همچنین کل کیفیت خدمات) برای هر دو مقایسة شکاف کفایت خدمات و شکاف برتری خدمات، آزمون مثبت و معنیدار است. نیز کل میانگین نمرة هر 5 حیطه هوشهیجانی کتابداران در سطح مطلوب بود. بحث و نتیجهگیری: میزان برخورداری کتابداران کتابخانههای دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) از هوشهیجانی و مؤلفههای آن در حد مطلوب هست. وضعیت کیفیت ارائة خدمات کتابخانههای این دانشگاه، حاکی از رضایت نسبی کاربران از خدمات است. و هوشهیجانی کتابداران بر کیفیت ارائة خدمات آنها تأثیر دارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
شهره سیدحسینی؛ عاصفه عاصمی؛ احمد شعبانی
چکیده
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از ...
بیشتر
هدف: اپیدمیولوژی اطلاعات، در پی آن است که با بهرهمندی از اینترنت و خدمات مبتنیبر وب 2.0 به گردآوری خودکار و تحلیل دادههای سلامت موجود در محیط وب بپردازند. پیشفرض اساسی آن است که این دادهها بهاحتمال زیاد تناسب و همخوانی بیشتری با نیازهای اطلاعات سلامت مردم دارد؛ از همین رو، رصد پیوسته این اطلاعات میتواند الگوی مناسبی از وضعیت رفتار اطلاعیابی سلامت افراد و تغییر احتمالی نگرشها و گرایشهای آنان را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار دهد. مطالعه حاضر بر آن است ضمن بررسی خاستگاه و مقایسه مفهومی «اپیدمیولوژی» با «اپیدمیولوژی اطلاعات» به بررسی نحوة کاربست اپیدمیولوژی اطلاعات و همچنین دادههای کلان مرتبط با آن در حوزة سلامت عمومی بپردازد. بخشی از مطالعة حاضر، به بررسی معایب نظامهای سنتی پایش اطلاعات سلامت و مزایای اپیدمیولوژی اطلاعات در غلبه بر این مشکلات، جایگاه جستجوهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی بهمثابه منبعی برای اپیدمیولوژی اطلاعات، و نیز محدودیتهای اپیدمیولوژی اطلاعات اختصاص یافته است. روششناسی تحقیق: پژوهش حاضر به روش مروری و بر اساس مطالعه جامع و نظاممند متون مرتبط با اینفودمیولوژی انجام شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد با کاربست روشهای سنتی جمعآوری اطلاعات اپیدمیولوژیک، آگاهی به سیاستگذاران در مورد تأثیر تصمیمات سیاستهای بهداشت عمومی بر سلامت افراد جامعه گاه ماهها و شاید سالها به طول میانجامد. از همین رو، بهمنظور غلبهبر چنین شرایطی، اپیدمیولوژی اطلاعات مجموعه روشهای جدیدی را با استفاده از رایانه، اینترنت، خدمات مبتنیبر وب 2.0، و فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از مراقبتهای بهداشتی، سلامت بیمار، کمک به حل مسائل پزشکی، آموزش و پژوهش در حوزه پزشکی، و بهمنظور اندازهگیری، توصیف و تحلیل الگوهای اطلاعاتی و ارتباطی سلامت در محیط الکترونیکی ارائه میکند. بحث و نتیجهگیری: سنجههای مرتبط با اپیدمیولوژی اطلاعات سلامت قابلیتی را در اختیار سیاستگذاران سلامت قرار میدهد که بر مبنای آن امکان رصد برخط و دائمی رویکردهای سلامتمحور عموم افراد جامعه فراهم آید. موضوعی که میتواند جایگزین رویکردهای سنتی حاکم در این عرصه شود.
مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
هاجر زارعی؛ رویا سامع سیاهکلرودی
چکیده
هدف: هدف اصلی این تحقیق، ارائه شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی کشور است. روششناسی تحقیق: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 6 معیار عملکردی (معیارهای شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی) است. روایی محتوایی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این تحقیق، ارائه شاخصهایی برای ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی کشور است. روششناسی تحقیق: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 6 معیار عملکردی (معیارهای شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط استادان و نخبگان تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 به دست آمده است. جامعة آماری تحقیق کتابداران کتابخانههای عمومی درجه 1 تا 3 کشور، شامل 248 کتابدار هستند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد بالاترین میانگین مربوط معیارهای شغلی با میانگین 00/4 است. سپس تعهد حرفهای با میانگین 99/3، همچنین شاخص انعطافپذیری با میانگین 96/3، میانگین شاخص روابط انسانی 89/3، توسعة حرفهای 86/3، معیارهای اخلاقی و فوقبرنامه 79/3 است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشاندهندة آن است که معیارهای عملکرد شش گانة شغلی، توسعة حرفهای، تعهد حرفهای، روابط انسانی، انعطافپذیری و معیارهای اخلاقی مورد توجه کتابداران است و میتوان از آنها در ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانههای عمومی استفاده کرد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
مریم غنی پور تفرشی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلیدواژهها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب میپردازد. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژههای زبان آزاد و کلیدواژههای ...
بیشتر
هدف: این پژوهش به شناسایی تأثیر مستندسازی کلیدواژهها با استفاده از اصطلاحنامة پزشکی فارسی بر بازیابی مقالات از پایگاههای ایران مدکس و مدلیب میپردازد. روش تحقیق: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده که به روش نیمه تجربی انجام گرفته است. سنجش میزان ربط نتایج جستجو، در دو حالت استفاده از کلیدواژههای زبان آزاد و کلیدواژههای مستند شده با اصطلاحنامة پزشکی فارسی، توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و محقّق مورد مشاهده قرار گرفته و نتایج در جدول ثبت گردید. یافتههای تحقیق: میزان مانعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. میزان جامعیت اطلاعات بازیابی شده برای کلیدواژههای زبان آزاد نیز بیشتر از کلیدواژههای استاندارد شده در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب است. بر اساس نتایج به دست آمده، سطح معنیداری آزمون برای هر دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب به ترتیب برابر با 492/0 و 367/0 با توجه به زبان آزاد و استاندارد شده است؛ که بر این اساس، بین میزان بازیابی مقالات با کلیدواژههای زبان آزاد و استاندارد شده در پایگاههای اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب اختلاف معنیداری وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب بر مانعیت اطلاعات بازیابی شده تأثیر معنیداری نداشته است. مستندسازی کلیدواژهها در پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس بر میزان جامعیّت اطلاعات بازیابی شده تأثیر منفی دارد. مستندسازی کلیدواژهها در دو پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس و مدلیب تأثیری بر میزان بازیابی مقالات نداشته است.