با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

2 کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.

چکیده

هدف: هدف اصلی این تحقیق، ارائه شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور است.
روش‌شناسی تحقیق: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته با 6 معیار عملکردی (معیارهای شغلی، توسعة‌ حرفه‌ای، تعهد حرفه‌ای، روابط انسانی، انعطاف‌پذیری و معیارهای اخلاقی) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط استادان و نخبگان تأیید و پایایی آن ‌با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 87/0 به‌‌ دست آمده است. جامعة آماری تحقیق کتابداران کتابخانه‌های عمومی درجه 1 تا 3‌ کشور، شامل 248 کتابدار هستند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون t مستقل استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان‌ می‌دهد بالاترین میانگین مربوط معیارهای شغلی ‌با میانگین 00/4 است. سپس تعهد حرفه‌ای با میانگین 99/3، همچنین شاخص انعطاف‌پذیری با میانگین 96/3، میانگین شاخص روابط انسانی 89/3، توسعة حرفه‌ای 86/3، معیارهای اخلاقی و فوق‌برنامه 79/3 است.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان‌دهندة آن ‌است که معیارهای عملکرد شش گانة شغلی، توسعة حرفه‌ای، تعهد حرفه‌ای، روابط انسانی، انعطاف‌پذیری و معیارهای اخلاقی مورد توجه کتابداران است و می‌توان از آن‌ها در ارزیابی عملکرد کتابداران کتابخانه‌های عمومی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Performance Indicators of Librarians of the Public Library of Iran

نویسندگان [English]

  • Hajar Zarei 1
  • Roya Same Siahkalroodi 2

1 Associate Professor Department of Knowledge and Information Science, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran

2 MSc, Department of Library and Information Science,Tonekabon Branch, Tonekabon,Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study is to present the performance indicators of public libraries in Iran.
Methodology: The research method is descriptive-survey and data collection tool is a researcher-made questionnaire with 6 performance criteria (job criteria, professional development, professional commitment, human relationships, flexibility and ethical criteria). The content validity of the questionnaire by the professors and Confirmation elites and its reliability, using the Cronbach's alpha coefficient, is 0.87. The statistical population of the study includes librarians of public libraries of grade 1 to 3 countries, including 248 librarians. Independent T test was used to analyze the data.
Results: Findings show that the highest average is related to job benchmark with an average of 4.00. Then, professional commitment with an average of 3.99, as well as a resilience index with an average of 3.96, an average of human relationships of 3.89, a professional development of 3.86, a moral criterion, and a supramental program of 3.79.
Conclusion: The results show that the six indicators include the job criteria, professional commitment, human relationships, flexibility and ethical criteria are considered by librarians. The indicators can be used to evaluate the performance of public librarians.

کلیدواژه‌ها [English]

  • librarians' performance criteria
  • public libraries
  • performance evaluation
  • Librarians
پارسا‌زاده، احمد و شقاقی، مهدی (1388). کتابخانه‌های عمومی و ساخت واقعیت اجتماعی. فصلنامه علمی پژوهشی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، 15(4)، 29-60.
تحریری، شهره(1386). بررسی تطبیقی کارایی نرم‌افزارهای نوسا و پارس آذرخش از جنبه جستجو و بازیابی اطلاعات.پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
تولایی، روح‌اله (۱۳۸۶). رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمان‌ها. توسعه انسانی پلیس، 4(۱۲)، ۹-۳۰.
حریری، نجلا و فیاضی، اعظم (1391). سنجش تطبیقی عملکرد مدیریت کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش شهرداری، نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر اصفهان. مجله تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 18(2)،313-330.
سید جوادید، رضا و مشفق، مهدی (۱۳۸۷). بررسی تأثیر عملکرد کارکنان بر بهبود عملکرد در دانشگاه مورد مطالعه: دانشگاه امام صادق (ع). اندیشه مدیریت، (۲) ۹۵-۱۲۲.
فرج پهلو، عبدالحسین؛ نوشین فرد، فاطمه و حسن‌زاده، مریم (1391). ارزیابی عملکرد کتابداران به روش 360 درجه: مطالعه موردی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی (پیام کتابخانه)، 18(4 پیاپی 71)، 419-440.
کتابی، سعیده؛ میر احمدی، محمدرضا و کریم پور آذر، آسیه (1390). ارزیابی عملکرد کتابخانه های عمومی استان‌ها توسط تکنیک تحلیل پوششی داده‌ها. مجله تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، ۱۷(۱)، 9-28.
کریمی، تورج (۱۳۸۵). مدل‌های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی تدبیر۱۷۱٬،، ۲۲-۲۷.
محمودی،جعفر؛ پوررضا، ناصر و تربتی، امیر (۱۳۹۱). الگویی براش شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد با استفاده از کارت امتیازی متوازن و پویایی‌های سیستم،توسعة سازمانی پلیس، 42، ۲۹-۴۸.
موسوی فر، سعید؛ طهماسبی لیمونی، صفیه و دائی، عذرا (1395). ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های عمومی استان مازندران با استفاده از روش بازخورد 360 درجه و ارائه الگو، فصلنامه مطالعات دانش شناسی، 2(6)، 120-140.
میرغفوری، حبیب‌الله (1385). شناسایی و رتبه‌بندی عامل‌های مؤثر در گماشته نشدن زنان به پست‌های مدیریتی در سازمان‌های دولتی استان یزد. مجله مطالعات زنان، 4(1)، 101-122.
Barnes, B. R. (2007). Analysing Service Quality: The Case of Post-Graduate Chinese Students. Total Quality Management & Business Excellence, 18(3).
Bernardin, H. J. (2003). Human Resource Management: an experiential approach. 3th Edition. New York: Mc GrawHill.
Boswell, W. R. & Boudreau, J. W. (2002). Separating the developmental and evaluative performance appraisal uses. Journal of Business and Psychology, 16, 391-412.  
Byars, L. I & Rue, L.W (2008). Human Resource Management: 9 th Edition. New York: Mc GrawHill.
Carell Micheal R and et al. (1992). Personnel Human Resource Management. Mac Millan.
Noe, R. A., Hollenbeck, J. R., Gerhurt, B. & Wright, P. M. (2008). Human Resource Management: gaining Competitive advantage. New York: Mc GrawHill.
Nuut, A. (2006). Evaluation of library performance: current developments in Estonia. Performance measurement and metrics, 7(3), 163-172.
Titangos, H. L. H (2011). Promote staff publications: library performance evaluation at Santa Cruz Public Libraries. Library Management, 32(4/5), 290-301.