نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانششناسی، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، اهواز، ایران
2 استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران. ایران
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.
روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت علوم) و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکرد مطالعه تطبیقی با استفاده از روش ارزیابانه انجام گرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که تعداد منابع اطلاعاتی سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. تعداد منابع تألیفی در سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. الگوی نویسندگی منابع اطلاعاتی در هر دو رشته، بیشتر به صورت تک نویسندهای بود.
نتیجهگیری: بیشترین و کمترین منابع اطلاعاتی استفاده شده در سرفصل هر دو رشته، به ترتیب کتابها و پایاننامهها بوده و از مقالات نیز به میزان کمی استفاده شده است. بنابراین لازم است علاوه بر استفاده بیشتر از پایاننامهها، بهویژه پایاننامههایی که در جشنوارهها و هفته پژوهش، به عنوان نمونه و برتر انتخاب میشوند، از مقالات نیز استفاده شود تا این نیاز اطلاعاتی به ظاهر کوچک ولی ارزشمند و تأثیرگذار مرتفع شود و الگویی باشد برای رشتههای مشابه.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluating the introduced information comparative resources in BA lessons headlines of knowledge information science (ministry of science, Research and Technology) with medical library and information (ministry of Health and Medical Education)
نویسندگان [English]
- Saeed Malekmohammadi 1
- Mohsen Haji Zeinolabedini 2
1 MSC. Knowledge& Information Science. Publication Supervisor of Institute for Higher Education Acecr Khuzestan, Ahvaz, Iran.
2 Assistant Professor, Knowledge & Information Science, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Purpose: The aim of the current research is to identify the comparative condition of introduced information resources in BA lessons headlines of medical library and information science.
Methodology: The method of research was comparative and instruments for gathering data was invoice and research population concluded all the presented resources in BA lesson headline of knowledge and information science (science ministry) and medical library and information science. Research from the point of aim was an applied that with comparative study approach is carried out with evaluative method. Data analysis was done by descriptive analysis and excel software.
Findings: The findings showed that the numbers of information resources lessons headlines of information science were more than medical library and information course. Numbers of compilation resources in lessons, headline of knowledge and information science course were more than medical library and information science course. Authoring pattern of information resources in both courses, was mostly with one author. Half-age Persian and non-Persian resources of medical library and information science were older than the other ones.
Conclusion: The most and the least of used information resources in headline of both courses, respectively were books and thesis. And articles has been less used. Therefore it is necessary in addition of using thesis, especially thesis that are chosen as sample and best one in the festivals or research week, articles also should be used to fulfill this need of information which looks small but valuable and effective and also be a pattern for the some courses.
کلیدواژهها [English]
- Bachelor of Science
- Curriculum
- Resources information
- Knowledge and information science
- Medical Library and Information Science