مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
آزیتا مالمیر؛ ثریا ضیایی
چکیده
چکیده: هدف: تسهیم دانش بعنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در تسریع پیادهسازی مدیریت دانش میباشد چرا که سازمانها را قادر میسازد مهارتهای خود را بهبود دهند و برای آنان ارزش و مزیت رقابتی میآفریند. هدف از پژوهش بررسی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روش شناسی: این پژوهش بهروش پیمایشتوصیفی و با استفاده ...
بیشتر
چکیده: هدف: تسهیم دانش بعنوان یکی از فرآیندهای حیاتی در تسریع پیادهسازی مدیریت دانش میباشد چرا که سازمانها را قادر میسازد مهارتهای خود را بهبود دهند و برای آنان ارزش و مزیت رقابتی میآفریند. هدف از پژوهش بررسی عوامل انگیزشی موثر بر تسهیم دانش کارکنان آرشیو ملی ایران است. روش شناسی: این پژوهش بهروش پیمایشتوصیفی و با استفاده از پرسشنامه انجامشده، که بهمنظور سنجش پایایی پرسشنامه از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. جامعه آماری آن 248نفر از کارکنان آرشیو ملی میباشد که با استفاده از فرمولکوکران 151نفر بهعنوان نمونه انتخابشده است. یافتهها: یافتههای بدست آمده حاکی از آن است که عوامل انگیزشی درونی و بیرونی تاثیر مثبت بر تمایل به اشتراک دانش و رفتار اشتراک دانش دارد و همچنین "کسب موفقیت" و "لذت بردن از کمک به دیگران" بیشترین متغیرهای تاثیرگذار عوامل انگیزشی درونی و در عوامل انگیزشی بیرونی" امنیت شغلی" و "به رسمیت شناختن" موثرترین متغیرها در اشتراک دانش هستند. نتیجهگیری: نتایج مشخص میکند که تامین عوامل انگیزشی میتوان به بروز رفتار اشتراک دانش یاری رساند و عوامل انگیزشی درونی دارای تاثیر بیشتری در تمایل به اشتراک دانش است.کلیدواژهها: عوامل انگیزشی درونی، عوامل انگیزشی بیرونی، اشتراک دانش، رفتار اشتراک دانش0000 0000 000 000 000 0000 00
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
شهرام صدقی؛ افروز جعفربگلو؛ مسعود رودباری؛ مریم رزمگیر
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تعیین شکاف دیجیتالی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر استفاده، دسترسی و مهارتهای فناوریهای اطلاعاتی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی - توصیفی است. جامعة آماری پژوهش شامل 2584 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نیمسال اول سال تحصیلی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش تعیین شکاف دیجیتالی بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر استفاده، دسترسی و مهارتهای فناوریهای اطلاعاتی است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت پیمایشی - توصیفی است. جامعة آماری پژوهش شامل 2584 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای دومرحلهای 161 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بود که جهت تعیین روایی ابزار پژوهش، از روایی صوری استفاده گردید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، 85/. بود. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سه شاخص «استفاده»، «دسترسی» و «مهارت»های فناوری اطلاعات، با سطح معنیداری برابر با 001/. شکاف دیجیتالی وجود دارد. یافتهها همچنین نشان داد که بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران ازنظر متغیر مقطع تحصیلی، وضعیت اسکان و سن، شکاف دیجیتالی وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: وضعیت شکاف دیجیتالی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در هر سه شاخص «استفاده»، «دسترسی» و «مهارت» در سطح متوسطی قرار دارد و لازم است دانشگاهها به ابزار و فناوریهای اطلاعاتی جدید برای دانشجویان، تجهیز شوند.
مقاله پژوهشی
یعقوب نوروزی؛ لیلا یدالهی؛ عیسی زارعی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از کاربریهای کسبوکار الکترونیک در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. ابزار پژوهش سیاهه ارزیابی است و سؤالات پژوهش در سه بخش کارکردهای ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از کاربریهای کسبوکار الکترونیک در مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. روششناسی: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری شیراز است. ابزار پژوهش سیاهه ارزیابی است و سؤالات پژوهش در سه بخش کارکردهای داخلی، ارتباطات و همکاریهای سازمانی و تجارت الکترونیکی مطرح شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد میانگین میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در کارکردهای داخلی مرکز منطقهای 11/3 است. بنابراین، فرضیه اول مبنی بر اینکه میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در کارکردهای داخلی مرکز منطقهای بیشازحد متوسط است تأیید میشود. میانگین میزان استفاده از ارتباطات و همکاریهای سازمانی نیز 16/3 است، بنابراین فرضیه دوم پژوهش مبنی بر اینکه میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در ارتباطات و همکاریهای سازمانی مرکز منطقهای بیشازحد متوسط است نیز تأیید میشود. همچنین میانگین به دست آمده از تجارت الکترونیک 44/3 است. بنابراین، فرضیه سوم پژوهش مبنی بر میزان استفاده از کسبوکار الکترونیک در تجارت الکترونیک در مرکز منطقهای کمتر از حد متوسط است، رد میشود. همچنین با توجه به میانگینهای به دست آمده مرکز منطقهای در حوزه تجارت الکترونیک از عملکرد بهتری نسبت به دیگر حوزههای مورد پژوهش برخوردار است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به اینکه بسیاری از خدمات مرکز منطقهای به صورت الکترونیک انجام میشود استفاده از کسبوکار الکترونیک در آن میتواند کمک شایانی در ارائه بهتر خدمات به کاربران داشته باشد. همچنین استفاده از کاربردهای کسب و کار الکترونیک باعث دسترسی سریع به اطلاعات، به روز بودن اطلاعات، بازاریابی و ارائه خدمات بیشتر به کاربران و افزایش تعداد آنان (به دلیل عدم محدودیت جغرافیایی)، ایجاد یک بازار بزرگ منطقهای و یا حتی جهانی برای این مرکز میشود.
مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
زهرا خواجه علی جهانتیغی؛ معصومه عبدالهی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس و تأثیر تعدادی از متغیرهای جمعیتشناختی بر آن است.روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام مشتمل بر 34 سؤال و 5 زیرمقیاس است. جامعۀ آماری مورد بررسی کل کتابداران کتابخانههای عمومی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس و تأثیر تعدادی از متغیرهای جمعیتشناختی بر آن است.روش شناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام مشتمل بر 34 سؤال و 5 زیرمقیاس است. جامعۀ آماری مورد بررسی کل کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس(350نفر) میباشد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای t-test، F-test و آمار توصیفی استفاده شد.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد، وضعیت کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس از نظر مهارتهای ارتباطی کمی بالاتر از متوسط است. بنابراین، از نظر مهارتهای توانایی دریافت با درک پیامهای کلامی و غیرکلامی، مدیریت عواطف و هیجانات، مهارت گوش دادن، بینش نسبت به فرایند ارتباط و قاطعیت در سطح نسبتأ خوبی هستند. در بررسی تأثیر سابقۀ کار، جنسیت، رشته تحصیلی و مقاطع تحصیلی مختلف، نتایج نشان داد بین مهارتهای ارتباطی کتابداران با سوابق کاری مختلف، زن و مرد بودن، رشته علم اطلاعات و دانششناسی و غیر از آن و مقطع تحصیلی تفاوتی وجود ندارد.نتیجه گیری : با توجه به اهمیت برقراری ارتباط کتابداران با مراجعین برای تعامل مؤثر، نتایج این تحقیق میتواند در توجه بیشتر به ارتباطات بین فردی و کسب مهارتهای لازم در این زمینه، برای رساندن کتابخانههای عمومی به اهداف مفید باشد.
مقاله پژوهشی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارزیابی رابطه فرسودگی شغلی با مهارتهای ارتباطی کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته وابدار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلاچ است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی شهرستان کاشان بوده است که درمجموع 40 نفر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. روایی پرسشنامه برابر 0.903 و میزان پایایی آن با الفای کرونباخ برابر0.845 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس پی اس اس، در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (استفاده از ازمون همبستگی پیرسون جهت تعیین میزان همبستگی بین متغیرهای مستقل و وابسته) صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان از وضعیت مهارتهای ارتباطی متوسطی برخوردار هستند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یافتهها نشان میدهد در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی با ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران، تنها بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت با رابطه معنیدار وجود دارد. همچنین در مقایسه خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی؛ بین همه مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و همچنین بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیت رابطه تأیید میشود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر این است که وضعیت مهارتهای ارتباطی نمونه مورد بررسی در حد متوسط است. نتایج نشان میدهد، از بین خرده مقیاسهای فرسودگی شغلی، بین مؤلفههای شخصیتزدایی و جنسیت و مؤلفههای فقدان موفقیت فردی و سابقه خدمت رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین در مقایسه بین خرده مقیاسهای فرسودگی با مهارتهای ارتباطی، بین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی با مؤلفه فقدان موفقیت و بین مؤلفه کنترل عاطفی و شخصیتزدایی رابطه معنیداری وجود دارد.
مقاله پژوهشی
سعید ملک محمدی؛ محسن حاجی زین العابدینی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی وضعیت تطبیقی منابع اطلاعاتی معرفی شده در سرفصلهای دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی با کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود.روششناسی: روش پژوهش تطبیقی بوده و ابزار گردآوری دادهها، سیاههوارسی و جامعه پژوهش شامل تمام منابع ارائه شده در سرفصل دروس دوره کارشناسی علم اطلاعات و دانششناسی (وزارت علوم) و کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده که با رویکرد مطالعه تطبیقی با استفاده از روش ارزیابانه انجام گرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و نرمافزار اکسل انجام شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که تعداد منابع اطلاعاتی سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. تعداد منابع تألیفی در سرفصل دروس رشته علم اطلاعات و دانششناسی بیشتر از کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی بود. الگوی نویسندگی منابع اطلاعاتی در هر دو رشته، بیشتر به صورت تک نویسندهای بود.نتیجهگیری: بیشترین و کمترین منابع اطلاعاتی استفاده شده در سرفصل هر دو رشته، به ترتیب کتابها و پایاننامهها بوده و از مقالات نیز به میزان کمی استفاده شده است. بنابراین لازم است علاوه بر استفاده بیشتر از پایاننامهها، بهویژه پایاننامههایی که در جشنوارهها و هفته پژوهش، به عنوان نمونه و برتر انتخاب میشوند، از مقالات نیز استفاده شود تا این نیاز اطلاعاتی به ظاهر کوچک ولی ارزشمند و تأثیرگذار مرتفع شود و الگویی باشد برای رشتههای مشابه.
مقاله پژوهشی
متن کاوی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت مطالعه غیر درسی در مدارس علمیه خواهران مشهد انجام شد.روش شناسی: تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش توصیفی و پیمایشی است. از پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه طلاب زن مدارس علمیه شهر مشهد می باشد.یافته ها: یافته ها نشان داد که 94/8 از پاسخگویان عقیده دارند که "تشویق اساتید" مهمترین عامل مشوق مطالعه آنان می باشد. عامل دوم " وجود منابع مناسب و مورد نیاز در کتابخانه " 73/8 و سومین عامل"داشتن عادت به مطالعه از دوران کودکی" با 6/8 ،عوامل بازدارنده نیز شامل عادت نداشتن به مطالعه با 42/13، حجم زیاد تکالیف درسی با 38/13 و نداشتن انگیزه کافی و مناسب برای مطالعه با 94/12 به ترتیب مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه محسوب می شوند.نتیجه گیری:. نتایج پژوهش نشان داد طلاب با تشویق اساتید و دسترسی به منابع مورد نیاز ، اطلاعات حرفه ای مورد نیاز خود را از کتابخانه کسب می کنند. استفاده از کارگاههای سواد اطلاعاتی در ارتقا میزان مطالعه و توانمندیهای علمی می تواند موثر باشد.. استفاده از کتابداران متخصص در مدارس علمیه نیز می تواند باعث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شود. مطالعه عادت مناسبی برای افزایش کیفیت زندگی و جایگاه اجتماعی زنان به شمار می رود .کلید واژگان: مطالعه ، مدارس علمیه، مشهد