با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران

2 دانشجوی کارشناس ارشد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه قم، قم، ایران

3 مدیر پژوهش دانشکده صدا و سیما قم، قم، ایران.

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان استفاده از کاربری‌های کسب‌وکار الکترونیک در مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز است.
روش‌شناسی: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز است. ابزار پژوهش سیاهه ارزیابی است و سؤالات پژوهش در سه بخش کارکردهای داخلی، ارتباطات و همکاری‌های سازمانی و تجارت الکترونیکی مطرح شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد میانگین میزان استفاده از کسب‌وکار الکترونیک در کارکردهای داخلی مرکز منطقه‌ای 11/3 است. بنابراین، فرضیه اول مبنی بر اینکه میزان استفاده از کسب‌وکار الکترونیک در کارکردهای داخلی مرکز منطقه‌ای بیش‌ازحد متوسط است تأیید می‌شود. میانگین میزان استفاده از ارتباطات و همکاری‌های سازمانی نیز 16/3 است، بنابراین فرضیه دوم پژوهش مبنی بر اینکه میزان استفاده از کسب‌وکار الکترونیک در ارتباطات و همکاری‌های سازمانی مرکز منطقه‌ای بیش‌ازحد متوسط است نیز تأیید می‌شود. همچنین میانگین به دست آمده از تجارت الکترونیک 44/3 است. بنابراین، فرضیه سوم پژوهش مبنی بر میزان استفاده از کسب‌وکار الکترونیک در تجارت الکترونیک در مرکز منطقه‌ای کمتر از حد متوسط است، رد می‌شود. همچنین با توجه به میانگین‌های به دست آمده مرکز منطقه‌ای در حوزه تجارت الکترونیک از عملکرد بهتری نسبت به دیگر حوزه‌های مورد پژوهش برخوردار است.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که بسیاری از خدمات مرکز منطقه‌ای به صورت الکترونیک انجام می‌شود استفاده از کسب‌وکار الکترونیک در آن می‌تواند کمک شایانی در ارائه بهتر خدمات به کاربران داشته باشد. همچنین استفاده از کاربردهای کسب و کار الکترونیک باعث دسترسی سریع به اطلاعات، به روز بودن اطلاعات، بازاریابی و ارائه خدمات بیشتر به کاربران و افزایش تعداد آنان (به دلیل عدم محدودیت جغرافیایی)، ایجاد یک بازار بزرگ منطقه‌ای و یا حتی جهانی برای این مرکز می‌شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluating the Uses of Electronic Business Applications (Case study: Regional Science and Technology Information Center)

نویسندگان [English]

  • Yaghoub Norouzi 1
  • Lila Yadollahi Farsi 2
  • Esa Zarei 3

1 Associate Professor, Department of Knowledeg and Information Science, University of Qom, Qom, Iran

2 MSc. Student, Department of Knowledge & Information Science, University of Qom, Qom, Iran

3 Research Manager of College of IRIB Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

Purpose: The main objective of this research is to investigate the use of electronic business applications in the Regional Science and Technology Information Center.
Methodology: The research method is descriptive-analytical type. The research population consists of all employees of the Regional Science and Technology Information Center, questions were presented in three sections: internal functions, communication and organizational collaboration, and e-commerce.
Findings: The research findings show that the average rate of use of electronic business in the internal functions of the regional center is 3.11. Therefore, the first hypothesis that the use of electronic business in the internal functions of the regional center is too moderate is confirmed. The average use of communications and organizational partnerships is also 3.64. Therefore, the second hypothesis of the research is that the level of use of e-business in communication and organizational cooperation of the regional center is too moderate. Also, the average of e-commerce is 3.44. Therefore, the third hypothesis of the research is that the use of e-commerce in e-commerce in a less-than-average regional center is rejected. Also, according to the obtained averages, the regional center in the field of e-commerce has a better performance than other areas.
Conclusion: Given that many Regional Science and Technology Information Center are done electronically, the use of e-business can be of great help in providing better services to users. The use of e-business applications also enables quick access to information, up-to-date information, marketing and more customer service and increased numbers (due to geographical limitations), creating a large regional or even global market for this Center.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Electronic Business
  • Information Technology
  • Regional Information Center of Science and Technology
  • Shiraz province