نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مربی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 کارشناسی ارشد، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، مؤسسه آموزش عالی نور طوبی، تهران، ایران.
چکیده
چکیده
هدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای مثال توانایی نظارت، هدایت و تنظیم فرایند یادگیری خود را ندارند. پژوهش حاضر تعیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت بود.
روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری، دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس بودند که به روش نمونهگیری در دسترس، 183 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامههای یادگیری خودتنظیم، اعتیاد به اینترنت و سواد اطلاعاتی پاسخ دادند.
یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که سواد اطلاعاتی با یادگیری خودتنظیم، رابطه-ی مثبت معنادار و با اعتیاد به اینترنت، رابطهی منفی معنادار دارد. همچنین سواد اطلاعاتی میتواند یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت را پیشبینی نماید.
نتیجهگیری: این یافتهها بر اهمیت سواد اطلاعاتی در افزایش یادگیری خودتنظیم و کاهش اعتیاد به اینترنت دلالت دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Informational literacy, self-regulation learning and Internet addiction among undergraduate female students
نویسندگان [English]
- majid shirzad 1
- Nayer Taraghikhah Deylamaghani 1
- Javad Mohammadi 2
1 Lecture, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 MSc. Department of Information Technology, Nooretouba University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Abstract
Purpose: Overuse of the Internet, especially in the form of addiction, can disrupt students' academic progress. Many students are seriously exposed to this damage for a variety of reasons, including the possibility of using unlimited internet in the campus environment. Many of them do not have the skills necessary for proper learning, for example they are unable to monitor, guide and regulate their learning process.Internet addiction has high prevalence among students and most of them do not have the appropriate skills for academic learning. Information literacy can be effective in these structures. This study aimed to determine the role of information literacy in self-regulated learning and Internet addiction.
Methodology: The research method was descriptive-correlation. The statistical population graduate students in Tehran that 183 of them participated in the study by convenience sampling method and responded to Self-regulated learning scale, Internet addiction scale and Information literacy scale.
Findings: Data analysis using Pearson correlation and regression analysis showed that Information literacy has a meaningful and positive relationship with self-regulated learning, but has a significant negative relationship with internet addiction. Information literacy can also predict Internet addiction and Self-regulated learning.
Conclusion: This finding implied on the importance of information literacy in increasing self-regulated learning and reducing of internet addiction.
کلیدواژهها [English]
- Information literacy
- Self-regulated learning
- Internet addiction
- graduate students