نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، نهاد کتابخانههای عمومی کشور، قم، ایران.
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر امکانسنجی استقرار مدیریت دانش بر اساس مؤلفههای مدل بکوویتز و ویلیامز و همچنین تأثیر مؤلفههای این مدل بر مولفهی «تسهیم دانش» در کتابخانههای عمومی استان قم بود.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری شامل کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم (92 نفر) بود. نمونهی آماری بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 73 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی محققساخته با طیف پنج درجهای لیکرت بود. روایی صوری پرسشنامه توسط استادان متخصص، تایید و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرمافزار آماری SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد امکان اجرای مدل مدیریت دانش بکوویتز و ویلیامز در کتابخانههای عمومی استان قم بالاتر از سطح متوسط (29/3) است. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که این مدل امکان پیشبینی 75 درصد از تأثیرات را بر مؤلفهی «تسهیم دانش» دارد. مؤلفههای «یادگیری دانش» و «ارزیابی دانش» دارای بیشترین تأثیر بر مؤلفهی «تسهیم دانش» است. همچنین در خصوص امکان اجرای مدیریت دانش از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی جنسیت، رشتهی تحصیلی، سابقهی کار، میزان تحصیلات و نوع فعالیت تفاوت معناداری از نظر کتابداران مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: مدل بکوویتز و ویلیامز به عنوان مدلی مناسب جهت اجرای مدیریت دانش در سازمانهای غیرانتفاعی نظیر کتابخانههای عمومی تأیید شد. همچنین مؤلفههای تأثیرگذار در این مدل بر «تسهیم دانش» نیز شناسایی گردید که برای مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان قم قابل کاربرد خواهد بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A feasibility implementation of Bukowitz & William's knowledge management model and its impact on knowledge contribute in Qom province public libraries
نویسندگان [English]
- morteza mohammadi ostani 1
- Abolfazl Shojafard 2
1 Ph.D. Department of Knowledge and Information Science , University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 MSc. Department of Knowledge and Information Science, Iran Public Libraries Foundation, Qom, Iran
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study was to feasibility implementation of knowledge management based on the Bukowitz & William's model components and also the effects of this model on knowledge contribute in Qom province public libraries.
Methodology: A survey - descriptive method was used. The population was included 92 librarians of Qom province public libraries. The statistical sample was selected 73 people based on Krejcie & Morgan table. Sampling method is stratified random sampling and data collection tool was a researcher-developed questionnaire with the Likert scale. The face validity of the questionnaire was confirmed by expert teachers and its reliability was calculated as 0.96 by Cronbach's alpha method. For data analysis was used descriptive and inferential statistics in SPSS software.
Findings: Findings revealed that the feasibility implementation of Bukowitz & William's KM model in the Qom province public libraries is upper than the average (3.29). The results of regression test showed that this model can predict 75% of the effects on the "knowledge contribute" component. The components of "knowledge learning" and "knowledge assess" have the most impact on the "knowledge contribute" component. Also, the feasibility implementation of KM in terms of demographic characteristics i.e. gender, discipline, work experience, academic degree and work type were no significant difference from librarian's view.
Conclusion: The Bukowitz & William's model was approved as a suitable model for KM implementation in non-profit organizations like public libraries. Also, effective factors in this model on "knowledge contribute" were identified which will be applicable for managers and librarians of public libraries in Qom province.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Management
- Public libraries
- Knowledge Contribute
- Bukowitz & William
- Qom province