نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
هدف: آیندهپژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشماندازی میانمدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیمهای روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا میسازد. ردهبندیها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالشهایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای میپردازد.
روششناسی: در این مطالعه از روش تحلیلی- توصیفی و مرور منابع استفاده شده است.
یافتهها: ردهبندی را بر مبنای زمینههایی که در آن به کار گرفته شده و همچنین میزانی که مورد استفاده قرار گرفته است به صورتهای مختلفی تعریف کردهاند. پیشرفت طرحهای ردهبندی کتابخانه برای ترتیب قفسهها و ردهبندی الفبایی زمینهای نیست که ما انتظار تغییر چشمگیری را در آن داشته باشیم. پیشرفتهایی درزمینة استفاده از فناوری بهمنظور بهروز کردن و توزیع این طرحها صورت گرفته است ازجمله توسعه نظامهای ردهبندی متکی بر عصر دیجیتال.
بحث و نتیجهگیری: نظام ردهبندی با توجه به گسترش علوم و دانش و ظهور میان رشتهایها توسعه یافته و جایگاهی برای آنها در نظر گرفته میشود. هم در مورد آیندهپژوهی و هم نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای، این مسئله به وجود میآید که در آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای بهطور سنتی درگیر چالشهای خواهند شد که در عصر فناوری اطلاعات و دیجیتال شکل گرفته و خواهند گرفت و این نگاه به آینده باید وجود داشته باشد تا به بررسی چالشهای موردنظر بپردازد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Futurology of library Resource Classification Systems
نویسندگان [English]
- Hossein Adabi Firozjah 1
- Mozafar Cheshmeh sohrabi 2
1 PH.D. Candidate, Department of Knowledge and Information Science, Isfahan University, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Isfahan University, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
Purpose: Futurology is a systematic, participatory, and perceptual process that builds a medium- to long-term perspective with the goal of making up-to-date decisions and mobilizing joint action. Rankings will lose their place in the digital age and will face challenges. Therefore, this study examines and researches the future of library resource classification systems.
Methodology: In this study, descriptive-analytical method and review of sources have been used.
Findings: Classification is defined in different ways based on the context in which it is used as well as the extent to which it is used. The development of library classification schemes for bookshelf arrangement and alphabetical classification is not something we expect to change significantly. Advances have been made in the use of technology to update and distribute these designs, including the development of rating systems based on the digital age.
Conclusion: The ranking system is developed with regard to the development of science and knowledge and the emergence of interdisciplinary and a place for them. In the case of both futures studies and library resource classification systems, it arises that in the future, library resource classification systems will traditionally be challenged in the age of information and digital technology. And this vision of the future must exist in order to address the challenges in question.
کلیدواژهها [English]
- futures studies
- library resource classification schemes
- digital environment