مقاله پژوهشی
متن کاوی
ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شرق کشور انجام شد. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. روش نمونهگیری این پژوهش، نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانهدار شرق کشور انجام شد. روششناسی: این پژوهش کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد جامعه آ،ماری شامل زنان 65-25 ساله بودند که تعداد 812 نفر بهعنوان نمونه بررسی شدند. روش نمونهگیری این پژوهش، نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم برگزیده شد. برای تعیین نمونه نیز از جدول برآورد حجم نمونه مورگان استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش مشخص شد که بین میزان مطالعه و موضوعات موردعلاقه (به غیر از بهداشتی و پزشکی)، زنان شاغل و خانهدار تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین یافتهها نشان داد که زنان بیشتر به موضوعات داستان (شاغل با 81/3 و خانهدار با 69/3) بهداشتی و پزشکی (شاغل با 73/3 و خانهدار با 49/3) و روانشناسی (شاغل با 64/3 و خانهدار با 56/3) علاقه دارند و موضوعهای تاریخی و ادبی و فلسفی و سیاسی کمتر از موضوعهای دیگر مورد توجه آنها قرار دارد. بیشترین زمان مطالعه زنان در اوقات فراغت به مطالب مفید در اینترنت، مطالعه مطالب مفید در شبکههای مجازی و کمترین آن به مطالعه از طریق لوحهای فشرده و شبکه پیام نمای تلویزیون است. زنان مهمترین عوامل بازدارنده مطالعه را وجود مشغلههای فراوان و نداشتن وقت و وجود سایر رسانههای گروهی مثل ماهواره، تلویزیون و اینترنت و بیتوجهی به برنامهریزی در زندگی میدانند. اهم دلایل انجام مطالعه در بین زنان افزایش اطلاعات عمومی (شاغل با 71/6 و خانهدار با 94/6)، در اولویت اول برای هر دو گروه و کماهمیتترین دلایل را گذراندن اوقات فراغت و افزایش وجهه اجتماعی و ارتقای وضعیت حقوق میدانند. بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر از محدود پژوهشهایی است که به بررسی وضعیت مطالعه بین زنان شاغل و خانهدار شرق کشور پرداخته است. بنابراین نتایج آن میتوانند به شناسایی و اولویتبندی مهمترین راهکارهای اجرایی و اتخاذ راهکار مناسب منجر شود و به مسئولان و دستاندرکاران کمک کند که موجبات رشد، پیشرفت و سلامت جسمی و روحی زنان را فراهم کند.
مقاله پژوهشی
منابع اطلاعاتی دیجیتالی
حجت خدمتی نژاد؛ وجیهه موسای ارانی؛ سعید اسدی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده که تعداد آنها 40 نفر است. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرارگرفته و میزان پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 84/0 تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس.پی.اس.اس در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس) صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارت کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان در مؤلفه بینش نسبت به فرآیند ارتباط در حد مطلوب و در رابطه با سه مؤلفه ارتباط توأم با قاطعیت، کنترل عاطفی و توانایی دریافت و ارسال پیام در حد متوسط و در رابطه با مؤلفه مهارت گوش دادن در حد ضعیفی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین جنسیت و مؤلفههای بینش ارتباطی و قاطعیت، بین سن افراد و مؤلفههای کنترل عاطفی و قاطعیت، بین تحصیلات و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و کنترل عاطفی و درنهایت بین سابقه خدمت و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و بینش ارتباطی روابط معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که میانگین مهارتهای ارتباطی افراد مورد مطالعه در وضعیت متوسطی قرار دارد و بین ویژگیهای جمعیتشناختی آنها مانند سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت و میزان مهارتهای ارتباطی آنها رابطه وجود دارد.
مقاله پژوهشی
سهیلا فرهنگی؛ علی اکبر خاصه؛ فلورا فردی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مطالعۀ متون ادبی در زنان خانهدار و شاغل شهر رشت انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی با ماهیت علّی- مقایسهای است که در آن به مقایسۀ وضعیت مطالعۀ متون ادبی در بین زنان خانهدار و شاغل شهر رشت پرداخته شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت مطالعۀ متون ادبی در زنان خانهدار و شاغل شهر رشت انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نوع پیمایشی با ماهیت علّی- مقایسهای است که در آن به مقایسۀ وضعیت مطالعۀ متون ادبی در بین زنان خانهدار و شاغل شهر رشت پرداخته شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را زنان 25 تا 45 سالۀ شاغل و خانهدار شهر رشت تشکیل دادهاند که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سالنامۀ آماری سال 1390 جمعیت این زنان 83082 نفر بوده است. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 382 نفر از این زنان به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان حجم نمونۀ پژوهش در نظر گرفته شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی مانند میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی (25/71 درصد)، میزان مطالعۀ والدین (40/46 درصد)، احساس تمایل به مطالعۀ متون ادبی (05/77 درصد)، وضعیت تأهل و تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه (40/52 درصد) ازجمله عوامل مؤثر در مطالعه به شمار میرود. همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین وضعیت اشتغال، تأهل و تحصیلات با مطالعۀ متون ادبی تفاوت معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که زنان خانهدار و شاغل شهر رشت، در عمل، مطالعة متون ادبی را جزو اولویّتهای اولیّة زندگی خود قرار ندادهاند اما در بعضی اوقات به مطالعة متون ادبی میپردازند.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
حسین ادبی فیروزجاه؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
هدف: آیندهپژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشماندازی میانمدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیمهای روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا میسازد. ردهبندیها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالشهایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظامهای ردهبندی ...
بیشتر
هدف: آیندهپژوهی، فرآیندی سیستماتیک، مشارکتی و گردآورنده ادراکات آینده است که چشماندازی میانمدت تا بلندمدت را با هدف اتخاذ تصمیمهای روزآمد و بسیج اقدامات مشترک بنا میسازد. ردهبندیها جایگاه خود را در عصر دیجیتال از دست داده و با چالشهایی مواجه خواهند شد. به همین جهت این مطالعه به بررسی و پژوهش آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای میپردازد. روششناسی: در این مطالعه از روش تحلیلی- توصیفی و مرور منابع استفاده شده است. یافتهها: ردهبندی را بر مبنای زمینههایی که در آن به کار گرفته شده و همچنین میزانی که مورد استفاده قرار گرفته است به صورتهای مختلفی تعریف کردهاند. پیشرفت طرحهای ردهبندی کتابخانه برای ترتیب قفسهها و ردهبندی الفبایی زمینهای نیست که ما انتظار تغییر چشمگیری را در آن داشته باشیم. پیشرفتهایی درزمینة استفاده از فناوری بهمنظور بهروز کردن و توزیع این طرحها صورت گرفته است ازجمله توسعه نظامهای ردهبندی متکی بر عصر دیجیتال. بحث و نتیجهگیری: نظام ردهبندی با توجه به گسترش علوم و دانش و ظهور میان رشتهایها توسعه یافته و جایگاهی برای آنها در نظر گرفته میشود. هم در مورد آیندهپژوهی و هم نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای، این مسئله به وجود میآید که در آینده نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای بهطور سنتی درگیر چالشهای خواهند شد که در عصر فناوری اطلاعات و دیجیتال شکل گرفته و خواهند گرفت و این نگاه به آینده باید وجود داشته باشد تا به بررسی چالشهای موردنظر بپردازد.
مقاله پژوهشی
محسن اعظمی
چکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثرات بازاریابی اینترنتی یکپارچه بر عملکرد آنلاین شرکتهای نمایه شده در پورتال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی استان کرمانشاه است. روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارت از کلیه مدیران شرکتهای دارای نماد اعتماد الکترونیک که در سایت ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثرات بازاریابی اینترنتی یکپارچه بر عملکرد آنلاین شرکتهای نمایه شده در پورتال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی استان کرمانشاه است. روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، با روش توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارت از کلیه مدیران شرکتهای دارای نماد اعتماد الکترونیک که در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای مجوز فعالیت بودند. یافتهها: بر مبنای یافتههای پژوهش که از تعداد 75 نفر از مدیران شرکتهای مذکور بهعنوان نمونه آماری به صورت تصادفی انتخاب شدند و اطلاعات موردنیاز، از طریق پرسشنامه با طیف هفت مرتبهای لیکرت جمعآوری شد. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار آماری آموس، در سطح اطمینان 95 درصد و با استفاده از روش رگرسیون غیرخطی تحلیل شد. شواهد تجربی به دست آمده از آزمون فرضیهها حاکی از آن است که بین بازاریابی اینترنتی یکپارچه و عملکرد آنلاین شرکتها رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان میدهد که یکپارچگی در مدیریت دانش، مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت ارتباط با مشتری بر عملکرد آنلاین شرکتها تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بین تمامی عوامل همبستگی مثبت وجود دارد و مدیریت ارتباط با مشتری بیشترین اثر را بر عملکرد آنلاین شرکت دارد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
امیررضا اصنافی؛ علی بیرانوند؛ انوشه اندیشه تدبیر
چکیده
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ...
بیشتر
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور براساس شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 2010 تا 2020 است. روششناسی: این مطالعه توصیفی پیمایشی بوده که از نوع مطالعات علمسنجی و دگرسنجی است. جامعه مورد بررسی تمامی تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شامل 602 مدرک، در سالهای 2010 تا 2020 است. محیط اجرای پژوهش پایگاه استنادی اسکوپوس است. جهت گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی سایول مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی محققساخته بود. دادهها پس از گردآوری از طریق آمار توصیفی و از طریق جداول و نمودارهای متناسب ارائه شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافتهها: سهم دانشگاه پیام نور از کل مقالات حوزه علوم اجتماعی ایران معادل 89/2 درصد بوده است. میزان مقالات حاصل همکاریهای علمی فقط نویسندگان این دانشگاه با نویسندگان بینالمللی 10 درصد بوده است. شاخص اچ این مدارک 17 بوده و شاخص اچ 5 ساله آن، 9 بوده است. استناد به ازای مدرک این تولیدات علمی و شاخص تأثیرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته آن به ترتیب 1/3 و 63/0 بوده است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس بیشترین فراوانی را شاخص مشاهده چکیده با 63944 و میانگین 57/106 به ازای هر مقاله داشته است. بحث و نتیجهگیری: میزان تولید علم محققان دانشگاه پیام نور نسبت به مقدار کشوری در حوزه علوم اجتماعی بسیار پایین بوده و نیازمند تغییر سیاستها و ایجاد مشوقهای تولید علم در این بخش است. توجه به نمایهسازی حداکثری مقالات در شبکههای اجتماعی محرز است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی، بهعنوان راه جایگزین برای ارزیابی تولیدات علمی بایستی کاملاً محتاط بود و شاخصهای دگرسنجی را صرفاً بهعنوان یک مکمل برای شاخصهای علمسنجی در نظر گرفت.