نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف: تحلیل تولیدات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی براساس شاخصهای جهانی همواره از مهمترین ابزارهای سیاست گزاری پژوهشی بوده است. با توجه به گستردگی و اهمیت دانشگاه پیام نور در آموزش عالی کشور و اهمیت حوزه علوم اجتماعی در تولید علم ایران، هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل کیفیت تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور براساس شاخصهای علمسنجی و دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس طی سالهای 2010 تا 2020 است.
روششناسی: این مطالعه توصیفی پیمایشی بوده که از نوع مطالعات علمسنجی و دگرسنجی است. جامعه مورد بررسی تمامی تولیدات علمی حوزه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور شامل 602 مدرک، در سالهای 2010 تا 2020 است. محیط اجرای پژوهش پایگاه استنادی اسکوپوس است. جهت گردآوری دادهها پایگاه اطلاعاتی سایول مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها سیاهه وارسی محققساخته بود. دادهها پس از گردآوری از طریق آمار توصیفی و از طریق جداول و نمودارهای متناسب ارائه شدهاند. جهت تجزیه و تحلیل داده از آزمونهای تی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافتهها: سهم دانشگاه پیام نور از کل مقالات حوزه علوم اجتماعی ایران معادل 89/2 درصد بوده است. میزان مقالات حاصل همکاریهای علمی فقط نویسندگان این دانشگاه با نویسندگان بینالمللی 10 درصد بوده است. شاخص اچ این مدارک 17 بوده و شاخص اچ 5 ساله آن، 9 بوده است. استناد به ازای مدرک این تولیدات علمی و شاخص تأثیرگذاری استنادی وزندهی شده در سطح رشته آن به ترتیب 1/3 و 63/0 بوده است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی در پایگاه اسکوپوس بیشترین فراوانی را شاخص مشاهده چکیده با 63944 و میانگین 57/106 به ازای هر مقاله داشته است.
بحث و نتیجهگیری: میزان تولید علم محققان دانشگاه پیام نور نسبت به مقدار کشوری در حوزه علوم اجتماعی بسیار پایین بوده و نیازمند تغییر سیاستها و ایجاد مشوقهای تولید علم در این بخش است. توجه به نمایهسازی حداکثری مقالات در شبکههای اجتماعی محرز است. در خصوص شاخصهای دگرسنجی، بهعنوان راه جایگزین برای ارزیابی تولیدات علمی بایستی کاملاً محتاط بود و شاخصهای دگرسنجی را صرفاً بهعنوان یک مکمل برای شاخصهای علمسنجی در نظر گرفت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A glance on quality of Scientific Production of Payamnoor University Social Sciences during 2010-2020
نویسندگان [English]
- Amirreza Asnafi 1
- Ali Biranvand 2
- Anusheh Andisheh Tadbir 3
1 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Sciences, payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Msc. Department of Knowledge and Information Sciences, payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: Considering the extent and importance of Payame Noor University in higher education and the importance of social sciences in the production of Iranian science, the purpose of this study is to investigate and analyze the quality of scientific products in the field of social sciences of Payame Noor University based on scientometric and altmetrics indices in Scopus from 2010 to 2020.
Methodology: This descriptive survey study will be performed by scientometric and altmetrics methods and will be a type of applied research. The study population of all scientific productions in the field of social sciences of Payame Noor University, including 557 documents, in 2010 and 2020. Pearson t-test and correlation coefficient were used to analyze the data on the relationship between citation indices and Altmetrics indices.
Findings: A comparison of the scientific productions of Iran Social Sciences and Payame Noor University shows that the share of Payame Noor University in the total number of Iranian articles was equal to 2.89%. The rate of articles resulting from scientific collaborations of only the authors of this university with international authors has been 10%. In addition, the citation per paper of these scientific products and its FWCI were 3.1 and 0.63, respectively. In addition, regarding the altmetrics indices of the scientific documents studied in the Scopus database, the Abstract frequency index had the highest frequency with 63944 and an average of 106.57 per article.
Conclusion: The results of this study showed that the amount of science production of Payame Noor University researchers is very low compared to the national level in the field of social sciences and it is necessary to change policies and create incentives for science production in this sector.
Research Methods: This is a descriptive survey study that will be performed by scientometric and altmetrics methods and will be a type of applied research. The study population of all scientific productions in the field of social sciences of Payame Noor University, including 557 documents, in 2010 and 2020. Pearson t-test and correlation coefficient were used to analyze the data on the relationship between citation indices and Altmetrics indices.
Results: A comparison of the scientific productions of Iran Social Sciences and Payame Noor University shows that the share of Payame Noor University in the total number of Iranian articles was equal to 2.89%. The rate of articles resulting from scientific collaborations of only the authors of this university with international authors has been 10%. Also, the citation per paper of these scientific products and its FWCI were 3.1 and 0.63, respectively. Also, regarding the altmetrics indices of the scientific documents studied in the Scopus database, the Abstract frequency index had the highest frequency with 63944 and an average of 106.57 per article. Based on the findings, the highest frequency of Altmetrics indices of scientific documents studied in Scopus database was Abstract view index with 63944 and an average of 106.57 per article.
Coclusion: The results of this study showed that the amount of science production of Payame Noor University researchers is very low compared to the national level in the field of social sciences and it is necessary to change policies and create incentives for science production in this sector.
کلیدواژهها [English]
- Altmetrics
- Scientometrics
- Payame Noor University
- Scientific Production
- Social Sciences