نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2 استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد گروه مدیریت اجرایی- استراتژیک، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.
روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها 158,565 نفر است. با توجه به فرمول کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ (0.803) مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس. پی. اس. اس 22 و اسمارت پی. ال. اس به بررسی وضعیت روابط ابعاد و متغیرهای پژوهش از دیدگاه پاسخدهندگان پرداخته شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر استفاده فناوری اطلاعات سنتی تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر استفاده فناوریهای اینترنت تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات بر همترازی استراتژیک کسبوکار تأثیر دارد.
بحث و نتیجهگیری: دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده از فناوری اطلاعات در کسبوکار تأثیر دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Effect of Information Technology knowledge on the Use, Strategic Alignment and Business in Youth Entrepreneurship in Qom province
نویسندگان [English]
- hossein jannatifar 1
- Masoud Bakhtiari 2
- Amin Deihimju 3
1 Assistant Professor, Department of Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 MSc. Department of Executive-Strategic Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of this study was to study the effect of IT knowledge on use, strategic alignment and business in youth entrepreneurship in Qom province.
Methodology: The research method was descriptive and survey and applied. The statistical population of the present study includes the youth of Qom province who are in the age range of 20 to 25 years, according to the official census announced in 2016, their number is 158,565 people. According to Cochran's formula, 384 people were selected as the sample size through simple random sampling. The reliability of the questionnaire was also confirmed by Cronbach's alpha (0.803). Using the test of structural equations and 22 SPSS and Smart PLS software, the status of the dimensions and variables of the research from the respondents' point of view has been investigated.
Findings The results showed that the knowledge of the owner of traditional information technology has an effect on strategic alignment. The knowledge of Internet technology owners has an impact on strategic alignment. The knowledge of the owner of traditional information technology affects the use of traditional information technology. The knowledge of the owner of Internet technologies affects the use of Internet technologies. IT owner knowledge affects the strategic alignment of the business.
Conclusion: IT owner knowledge affects the use of information technology in business.
کلیدواژهها [English]
- IT Owner knowledge
- IT Use
- Strategic and Business Alignment
- Entrepreneurship
- youth