مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات
فاطمه نوشین فرد؛ مصطفی پهلوانزاده
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اصول مدیریت سایبرنتیک مدیریت سایبرنتیک بر انعطافپذیری سازمان امور مالیاتی غرب تهران است. روششناسی: روش تحقیق حاضر نیز از لحاظ ماهیت، پیمایشی – تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران وکارکنان سازمان امور مالیاتی غرب کشور تشکیل میدهند که تعداد آنها 600 نفر است. برای ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر اصول مدیریت سایبرنتیک مدیریت سایبرنتیک بر انعطافپذیری سازمان امور مالیاتی غرب تهران است. روششناسی: روش تحقیق حاضر نیز از لحاظ ماهیت، پیمایشی – تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران وکارکنان سازمان امور مالیاتی غرب کشور تشکیل میدهند که تعداد آنها 600 نفر است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده است که با توجه به جامعۀ آماری، 234 نفر است. برای سنجش مؤلفههای مدیریت سایبرنتیک از پرسشنامه استاندارد مدیریت سایبرنتیک اسدپور (1388) و انعطافپذیری سازمانی از پرسشنامه استاندارد انعطافپذیری سازمانی پنی گاردنر (1999) استفاده شد. نرمافزار مورد استفاده در این پژوهش اس.پی.اس.اس.23 است. یافتهها: نتایج نشان داد تصمیم گیری مشارکتی بر انعطافپذیری سازمان تقریباً به میزان 66 درصد، تعهد بر انعطافپذیری سازمان تقریباً به میزان 61 درصد، عدالت در پرداخت بر انعطافپذیری سازمان تقریباً به میزان 63 درصد، ساختار مسطح بر انعطافپذیری سازمان به میزان 64 درصد، جریان صحیح اطلاعات بر انعطافپذیری سازمان به میزان 56 درصد، توسعه حس مالکیت بر انعطافپذیری سازمان به میزان 70 درصد، آموزش آنلاین بر انعطافپذیری سازمان تقریباً به میزان 63 درصد تأثیر دارد و همه فرضیههای پژوهش تایید شد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشانگر اهمیت کارکردهای مهم و قابل ارتقاء مدیریت سایبرنتیک در تبیین انعطافپذیری سازمان است. تصمیمگیری مشارکتی در مدیریت سازمانها و جریان صحیح اطلاعات جهت تصمیمگیریهای صحیح و افزایش تعهد سازمانی و ساختار مسطح و آموزش مستمر میتواند نقش تعیینکنندهای در انعطافپذیری سازمان داشته باشد.
مقاله پژوهشی
پیمان اکبری؛ کامران نظری؛ سمیه محمدیار
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی بر قابلیت اشتراک دانش است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش تعداد 380 نفر از کارکنان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی بر قابلیت اشتراک دانش است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش تعداد 380 نفر از کارکنان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران 191 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. روایی پرسشنامه به تأیید چند تن از استادان دانشگاه رسید و پایایی آن با آلفای کرونباخ برای اخلاق کار اسلامی، رفتارهای شهروندی سازمانی و قابلیت اشتراک دانش کارکنان به ترتیب (81/0، 78/0 و 75/0) است.یافتهها: نتایج حاصل از رگرسیون خطی و گامبهگام در سطح 95% نشان داد که اخلاق کار اسلامی با متغیرهای رفتار شهروندی سازمانی (666/0)، قابلیت اشتراک دانش (557/0) و رفتار شهروندی سازمانی با قابلیت اشتراک دانش (677/0) رابطه مثبت و معنیداری دارد. از سوی دیگر، نتایج بررسیها نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی در رابطه با اخلاق کار اسلامی و قابلیت اشتراک دانش دارای نقش میانجی (717/0) است.بحث و نتیجهگیری: در این پژوهش، جهت آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش (044/0 = RMSEA و 94/0=CFI) مطلوب مدل بود و به همین دلیل بهعنوان مدل تجربی ارایه شده است. لذا دانشگاه مربوطه میتواند برای افزایش رفتارهای قابلیت دانش به نقش اخلاق کار اسلامی و رفتار شهروندی سازمانی توجه شایانی داشته باشد.
مرتضی کوکبی
چکیده
هدف: نوشتار حاضر در پی این است که با بررسی و مقایسۀ سیاهۀ داوران دو نشریۀ علمی- پژوهشی در رشتۀ علم اطّلاعات و دانششناسی، تعداد و نوع تخصّص هر داور را نشان دهد و به پرسشهایی پیرامون این داوران و تخصّصهای آنان در دو نشریه پاسخ دهد.روششناسی: روش پژوهش نوشتار حاضر، پیمایش از نوع بررسی متون است. متون بررسی شده، وبسایتهای ...
بیشتر
هدف: نوشتار حاضر در پی این است که با بررسی و مقایسۀ سیاهۀ داوران دو نشریۀ علمی- پژوهشی در رشتۀ علم اطّلاعات و دانششناسی، تعداد و نوع تخصّص هر داور را نشان دهد و به پرسشهایی پیرامون این داوران و تخصّصهای آنان در دو نشریه پاسخ دهد.روششناسی: روش پژوهش نوشتار حاضر، پیمایش از نوع بررسی متون است. متون بررسی شده، وبسایتهای دو نشریۀ «کتابداری و اطّلاعرسانی» و «مطالعات ملّی کتابداری و سازماندهی اطّلاعات» هستند.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که تعداد داورانی که رشتههای تخصّصی آنان مشخّص شده یا نشده و رشتههای تخصّصی برخی داوران یکسان در وبسایتهای دو نشریه، متفاوت است؛ برخی رشتههای یکسان برای داوران یکسان، در نشریات متفاوت بهگونهای متفاوت بیان شدهاند و 47 درصد از داوران در دو نشریه مشترکاند.بحث و نتیجهگیری: با توجّه به شرایط حاکم بر داوران دو نشریه، تعیین داوران برای هر مقاله از سوی کسانی مانند سردبیران و اعضای هیئت تحریریۀ این نشریات و برخی افراد دیگر در مواردی بسیار دشوار و برای حلّ این دشواری، راه حلهایی در پایان نوشته پیشنهاد شده است.
مقاله پژوهشی
مدیریت دانش دیجیتالی
شهناز خادمیزاده؛ زینب محمدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز (شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور) است.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی از نوع همبستگی است که تمامی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندیشاپور را مورد مطالعه قرار داده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه فرهنگسازمانی کامرون و کوئین (1999)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و مدیریت دانش لاوسون (2003) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس. پی. اس. اس و آموس نسخه 23 استفاده شد.یافتهها: مقادیر شاخصهای برازندگی مربوط به الگوی پیشنهادی پژوهش نشان داد که شاخصهای برازندگی مطلوب است. در رابطه با فرضیههای مربوط به اثر مستقیم، یافتههای پژوهش نشان داد که بین فرهنگسازمانی و مدیریت دانش (005/0p<؛ 87/0=β)، فرهنگسازمانی با اعتماد سازمانی (005/0p<؛ 55/0=β) و اعتماد سازمانی با مدیریت دانش (005/0p<؛ 72/0=β) رابطه مستقیم و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون سوبل در خصوص فرضیهی غیرمستقیم نشان داد که فرهنگسازمانی از طریق اعتماد سازمانی اثر غیرمستقیم و معنیداری بر مدیریت دانش دارد. (005/0p<؛ 396/0= β).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، ایجاد بستر مناسب برای ایجاد فرهنگسازمانی مناسب، منجر به افزایش حس اعتماد سازمانی در بین کتابداران کتابخانههای دانشگاهی میشود و حس اعتماد سازمانی در به اشتراکگذاری دانش و تجربیات، خلق دانش جدید و بهکارگیری دانش که هدف از اجرای مدیریت دانش است تأثیرگذار است.
مقاله پژوهشی
فناوری اطلاعات
حسین جنتی فر؛ مسعود بختیاری؛ امین دیهیم جو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده، همترازی استراتژیک و کسبوکار در کارآفرینی جوانان استان قم بود.روششناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی و از شاخه پیمایشی و کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل جوانان استان قم که در بازه سنی 20 تا 25 سال است که طبق سرشماری رسمی اعلام شده سال 1395 تعداد آنها 158,565 نفر است. با توجه به فرمول کوکران تعداد 384 نفر بهعنوان حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ (0.803) مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از آزمون معادلات ساختاری و نرمافزارهای اس. پی. اس. اس 22 و اسمارت پی. ال. اس به بررسی وضعیت روابط ابعاد و متغیرهای پژوهش از دیدگاه پاسخدهندگان پرداخته شده است.یافتهها: نتایج نشان داد دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر همترازی استراتژیک تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات سنتی بر استفاده فناوری اطلاعات سنتی تأثیر دارد. دانش صاحب فناوریهای اینترنت بر استفاده فناوریهای اینترنت تأثیر دارد. دانش صاحب فناوری اطلاعات بر همترازی استراتژیک کسبوکار تأثیر دارد.بحث و نتیجهگیری: دانش صاحب فناوری اطلاعات بر استفاده از فناوری اطلاعات در کسبوکار تأثیر دارد.
مقاله پژوهشی
کیفیت خدمات
محسن حاجی زین العابدینی؛ اکرم زینالعابدینی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانههای تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانهها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانههای تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانهها و ارائه الگوی پیشنهادی است.روششناسی: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته، شامل 42 سؤال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر به صورت بازطراحی شده است. جامعه آماری 60 نفر بوده است. پرسشنامه در برنامه گوگلداک طراحی شده است و به صورت الکترونیکی در اختیار پاسخدهندگان قرار گرفت.یافتههای: بررسیها نشان میدهد، استفاده از نشانههای تصویری و نوشتاری در کتابخانههای دانشگاه شهید بهشتی، در حد کم و آنچه وجود دارد، نوشتههای با فونتهای ساده، به صورت چاپ شده بر روی کاغذ است. در کنار نشانههای نوشتاری و تصویری، رنگ، گرافیک محیطی، معماری کتابخانه و همه عوامل محیطی مانند نوع قفسهبندی، چیدمان میز و صندلیهای مطالعه، نورپردازی، عواملی هستند که اهمیت ویژهای دارند.بحث و نتیجهگیری: با توجه به دادههای به دست آمده، میتوان به این نتیجه رسید که بهطور جدی در کتابخانه به این موضوع پرداخته نشده است. کتابداران و مسئولان کتابخانهها با مقوله نشانههای نوشتاری و تصویری بهعنوان ابزار راهنماییکننده، در حد متوسط آشنایی دارند. لذا با برنامهریزی در جهت رفع کمبود اطلاعات و دانش کافی در این رابطه، میتوان با ایجاد شرایط مناسب برای طراحی گرافیک محیطی بهویژه طراحی انواع نشانه در کتابخانهها، محیطی جذاب برای کاربران و کتابداران به وجود آورد. این مسئله مستلزم همکاری کتابداران و طراحان گرافیک است.