با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی و سنجش میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانه‌های عمومی شیراز، با نگاهی جدید به کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مراکز یادگیری مادام‌العمر است.
روش‌شناسی پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی است. سؤالات پرسشنامه براساس طیف پنج گزینه‌ای لیکرت طراحی شده‌ است. جامعه پژوهش را 32  کتابخانه عمومی، 64 نفر کتابدار  و 21529 نفر اعضای بالای 18 سال کتابخانه‌های عمومی شیراز تشکیل داده‌اند و حجم نمونه براساس جدول مورگان شامل 32 کتابخانه، 55 نفر کتابدار و 377 نفر اعضای بالای 18 سال است. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی و آماره‌های استنباطی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری  شده از نرم‌افزار اس. پی. اس. اس  نسخه 24 استفاده شده ‌است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دادند که میزان  آشنایی و آگاهی از منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران در بین کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانه‌های عمومی شیراز پایین‌تر از حد متوسط است. همچنین میزان امکانات، منابع و ظرفیت‌های کنونی کتابخانه‌های عمومی در جهت پاسخگوی به نیازهای افراد جامعه در خصوص آموزش حقوق شهروندی از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال پایین‌تر از حد متوسط است. از دیدگاه کتابداران و اعضای بالای 18 سال کتابخانه­های عمومی شیراز، نقش کتابخانه‌های عمومی در ارتقا دادن سطح آگاهی حقوق شهروندی به صورت مادام‌‌العمر در جامعه پایین‌تر از حد متوسط است. همچنین نقش و جایگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی از نظر حرفه­ای در آموزش و تسهیل یادگیری‌های مادام‌العمر از دیدگاه کتابداران بالاتر از حد متوسط و پایین‌تر از حد مطلوب و از دیدگاه اعضای کتابخانه‌‌ها پایین‌تر از حد متوسط است.
بحث و نتیجه‌گیری: این پژوهش جزو اولین پژوهش‌هایی است که به صورت اساسی به بررسی میزان آگاهی از منشور حقوق شهروندی کتابداران و اعضای بالای 18 سال در کتابخانه‌های عمومی پرداخته‌ و  نقش کتابخانه‌های عمومی در یادگیری‌های مادام‌العمر را  بررسی می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Study of Awareness from Bill of Rights and its Function in Long Life Learning from Librarians’ Point of View and the Members of Shiraz Public Libraries

نویسندگان [English]

  • Azim Keshavarz 1
  • Faeze Delghandi 2

1 MSc, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Purpose:This survey investigated   the awareness level of Citizenship rights of librarians and public libraries’ members who are over 18 years while these libraries are considered as a center for lifetime learning and their social functions are scrutinized.
Methodology: The descriptive-survey method is used in this applied research. The data are gathered by the questionnaires which are made by the researchers. The questions are designed according to Likert Scale. In this research, thirty-two public libraries with their sixty-four librarian and 21529 members (over eighteen years) form the statistical population. According to Morgan Table, the random sample is 55 librarians and 377 members who are over eighteen years old. The data are analyzed by descriptive and inferential statistics using SPSS 24.
Findings: The findings based on the ideas of librarians and members showed that the following cases are less than average in public libraries: 1- knowing   about   the Islamic Republic’s citizenship rights 2- The facilities, resources and current capacities of the public library to teach citizenship rights 3- the role of public libraries to improve the awarning of citizenship rights 4- the role and position of the librarian to teach and facilitate the lifelong learning.
Conclusion: The current research is the first research carried out on the Study of the Awareness Level of Citizenship Rights for Librarians and Public Libraries members of Shiraz and Its Role in Lifelong Learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Libraries
  • Citizenship Rights
  • Life Learning
Ahmadi, S., Dokoohaki, L., &  Hajipour, M. (2016). the relationship between awareness of citizenship rights and the quality of life among women aged between 25-44 in shiraz. sociology of women. journal of woman and society, 7(1), (25), 29-43.(In Persian(
Bahrami, V., Taj Mazinani, A., & Amiri, H.  (2017). the analysis of the effective factors on citizenship knowledge among students (case study: city of poldokhtar). Social Development and Welfare Planning  Summer, 8(31), 81-116. (In persian)
Balapanidou, A. (2015). The challenging role of public libraries as providers of lifelong learning opportunities for personal and social skills development. International journal of teaching and education, 3(2), 1-16.
Biranvand, H., Mirzaei,  N., Nadri, I., &  Ghamari, S. (2016). Investigating the determinants of citizenship rights awareness. global conference on psychology and educational sciences law and social sciences at the beginning of (volume 3). zarghan university, fatemieh university, university of applied sciences branch. (In Persian)
Borzouei, T., &  Jalalvandi,  M. (2006). A Comparative Study of the Effect of Lecturing and Poster presentation about HIV/AIDS on the Knowledge and Attitude of  Students. Iran journal of nursing (IJN ), 19(47), 7-15. (In Persian)
Cox, E., Swinbourne, K., Pip, C., & Laing, S. (2000). A safe place to go: Libraries and social capital. The State Library of New South Wales.
Delta Online Magazine (April 30, 1399). Citizenship rights. https://deltapayam.com/86213. (In Persian )
Ebrahimi, R., & Alipur Najmi, S. (2014). Q ualitative Study of the Role of Public Libraries in Creating and Increasing Social Trust. Library and Information Science Research. Library and Information Science Research, 3(2), 51-72. (In Persian)
Fadai, G.  ( 2018 ). The need to revise the public library strategy. Research on Information Science & Public Libraries, 23(4), 435-439. (In Persian)
Fadai, G., Firoozabadi, S., & Ebrahimi, R. (2012). Role of public libraries in increasing social assets: a case study of tehran city. research on information science and public libraries. 18(2), 197 - 215. (In Persian)
Ghanbari Khoshno, M., Tajdaran, M., &  Kiani Khuzestani, H. (2016). Survey on the status and facilities of the public libraries in Hamedan province in providing services peripheral to users from the point of view of librarians. Information systems & services, 5(3-4), 83-94.  (In Persian)
 Ghazizadeh, H., Mokhtari, H.  & Hosseinzadeh, S. (2019). Training and Promoting Citizenship Skills through Public Libraries. Sciences and Techniques of Information Management. 4(13),  85-100.
Hajzadeh, M., &   Mansouri, A. (2014). Measuring Public Awareness of citizens? rights in north khorasan province. sociological studies of youth. jame shenasi motaleate javanan, 4(12), 57- 76. (In Persian)
Hasanzadeh, M., Jafari Baghi Abadi , S. (2017). Identifying the Related goals of Public Libraries in Upper National Documents of the Islamic Republic of Iran. Knowledge Studies, 3(12), 27-48. (In Persian)
Iran Public Libraries Foundation. (2019). Teaching one of the main goals and missions of public libraries. https://www.iranpl.ir/news/17943. (Website). (In Persian)
Iranian National Commission for UNESCO (2016). Lifelong learning. https://fa.irunesco.org
(Website). (In Persian) 
Mohseni, R. A. (2011). dimensions and analysis of civil rights; education and training solutions for civil rights. journal of political studies, 3(10), 117- 144.(In Persian )
Mollaee,  E., Shabani, A. &  Rezaei,  R. ( 2013 ). recognition of the ways of improving services peripheral in the province of isfahans’ public libraries from the viewpoints of users based on ifla and unesco guidelines.   Information Systems & Services, 3(7), 43 - 54. (In Persian )
Nabavi, S. S., &  Hosseinian, S. (2017). The Effect of courses Provided through brochure in improving awareness of students' parents and Enriching Their Educational Skills.   counseling research and development,  16(63), 99-125. (In Persian)
Nielsen, B. G., & Borlund, P. (2014). Public libraries and lifelong learning. Perspectives of Innovations, Economics and Business, 14(2), 94-103.
Rabbani Khorasgani, A., &  Kianpur,  M.  (2013). teaching of citizenship rights to youth with an emphasis on local association of evaluation and research. urban studies, 3(6), 23-56. (In Persian)
Sajadi, J.,  Vahedi Yeganeh, F. (201 )  Survey and assessment of citizens' awareness of citizenship rights and urban laws with the aim of achieving a decent life (Case study: Sanandaj). Journal of geography and environmental studies Islamic Azad University, Najafabad Branch (IAUN),  9(34), 1-22. (In Persian)
Sharepour, M., & Shaebani, M. (2016). Sociological Analysis of Sari Citizen's Citizenship Awareness Rate towards Urban Affairs.  Quarterly Journal of Social Development. 10(3), 29-66. (In Persian)
Shiani, M., & Davoodvandi, T. (2011). Analysis awareness rate of citizenship rights amongs students.Journal of Social development and welfare planning. 2(5), 35-59. (In Persian)
ShirvaniNia, Z. (2008) The Future of Technology in Libraries: Opportunities and Challenges. Shiraz Electronic Journal, 1(3), 27-42.
Tajdaran,  M.,  Karbala Aghaei Kamran, M. & Ameli,  S. (2013). A survey on public library role in increasing urban information literacy in neyshabour city. journal of epistemology (library and information science and information technology), 6(20), 39-54. (In Persian)
Zokai, M. S. (2014). Citizenship Education and Social Development, General Department of Social and Cultural Studies of Tehran Municipality: Tis. (In Persian)